Niels Langeveld heeft een zware vuurdoop ondergaan bij zijn debuut op het legendarische circuit van Macau. In de drie WTCR-wedstrijden door de straten van de voormalige Portugese kolonie behaalde de Audi Sport-coureur drie punten voor het kampioenschap, een mager resultaat voor het potentieel dat hij in de kwalificatie aan de dag legde. Het muntje had ook anders kunnen vallen, weet de Nederlander, die zich in de races van zijn vechtlustigste kant liet zien. Hij kijkt nu uit naar het slotweekend op het circuit van Sepang in Maleisië, waar hij zichzelf en zijn Audi RS3 LMS goede kansen toedicht.
Ondanks het feit dat hij zich tot in de puntjes had voorbereid op het stratencircuit, realiseerde Langeveld zich goed dat hij voor zijn eerste races op Macau voor een speciale uitdaging stond. “Ik heb veel in de simulator gezeten, héél veel. Dus hoe het circuit liep, wist ik echt wel. Maar toch had ik geen idee wat ik kon verwachten. Ik ging erheen met de verhalen van iedereen die er al geweest was, en die boezemden me best angst in. Zou het echt zo heftig zijn? Nou, alleen al in de vrije trainingen en de kwalificaties raakte ik vier keer de muur – dan weet je meteen waar Macau voor staat!”
Op de schamppartijen met de vangrail na verliep het Langeveld desondanks behoorlijk goed in die eerste sessies. “De eerste training ging meteen heel goed. Ik heb maar één setje banden gebruikt en wist dat ik een stuk harder kon. De tweede ging wat minder door een foutje in de setup in combinatie met nieuwe achterbanden. Daardoor moest ik in de eerste kwalificatie nog een beetje wennen aan het gevoel op nieuwe banden. Ik heb alles gegeven, misschien zelfs iets te veel gepusht, en had ook pech met de vele gele en rode vlaggen.”
In de tweede kwalificatie kwam de Sassenheimer vervolgens sterk naar voren. Lange tijd leek hij zelfs op rozen te zitten. “Ik stond halverwege bovenaan, een halve seconde los van iedereen. Die tijd leek goed voor de top-12, dus ik heb mijn tweede flyer een beetje met de handrem erop gereden. Als je een code rood veroorzaakt, raak je immers je tijden kwijt. Een 12e tijd was perfect geweest, want twee tegenstanders hadden schade en konden niet door naar Q2. Dan had ik tiende gestaan, en dat had pole position voor de reversed grid in de tweede race betekend. Wie weet wat ik dan had kunnen laten zien! Helaas werd het de 13e tijd, op minder dan een tiende…”
Zo werd de Nederlander veroordeeld tot drie starts vanuit het middenveld. Met vervolgens een resultaat in de eerste race waar Langeveld niet op zat te wachten: contact met twee tegenstanders leidde tot een crash en daarmee een uitvalbeurt. “Wat je niet wilt op Macau, is de auto in de eerste race crashen. En dat is toch gebeurd. Ik denk dat we alle drie evenveel schuld aan het ongeluk hadden, maar dat doet er niet zoveel toe. Ik heb wel honderd keer mijn excuses aan het team aangeboden en ben als laatste van het circuit vertrokken, om solidair te zijn met de jongens. Die zijn tot in de kleine uurtjes bezig geweest om de auto weer op te bouwen.”
Het resultaat van het werk van Audi Sport Team Comtoyou mocht er zijn, want Langeveld kreeg voor de tweede race een topauto tot zijn beschikking. Waarmee hij ook nog een topstart maakte. “De auto was supergoed, de racesnelheid was fantastisch. De jongens hadden echt geweldig werk verricht. En die start…, de snelste Audi-start ooit! Ik lag tiende en was lachend achtste of negende geworden toen ik een tikje van achteren kreeg. Echt zonde.”
Aan de 16e plaats van de tweede race voegde Langeveld daarna een 13e plaats in de derde race toe. “Daar zat niet meer in. Ik had een mindere start en zat daarna de hele race achter Norbert Michelisz, een kampioenskandidaat. Die kwam ik met geen mogelijkheid voorbij. Wel een paar puntjes, maar het had dit weekend anders kunnen lopen. Helaas mocht het niet zo zijn.”
Toch kijkt Langeveld met plezier terug op het weekend en is hij vastbesloten om half december in Maleisië zijn eerste WTCR-seizoen met een hoogtepunt af te sluiten. “Het was een waanzinnige ervaring, ze hebben niets te veel gezegd over Macau. Het was geweldig om mee te maken en ik heb superveel geleerd. Maar jammer is het wel. Ik ben een berekenende rijder en neem zelden onnodige risico’s – dan is het extra zuur als je toch crasht. Dus in Maleisië ga ik er vol voor, in het laatste weekend mag ik best wat meer risico’s nemen. Ik denk dat Audi het daar goed kan doen, en van die kans wil ik volop profiteren.”
Kalender FIA World Touring Car Cup 2019
13-14 december Sepang International Circuit Maleisië
Bron: pb niels langeveld racing
Foto’s: pb niels langeveld racing