Voor het laatste Europese raceoptreden van dit jaar reisde het FIA WTCC-veld af naar Portugal. Hier maakte men kennis met het 4,6 kilometer lange uitdagende stratencircuit Circuito de Vila Real. Voor Tom Coronel in de ROAL Motorsport Chevrolet Cruze biedt dit type circuit goede opties voor een hoge klassering. Zeker wanneer hij vanuit de voorste posities kan starten. Immers op deze vaak smallere racepistes zijn de inhaalmogelijkheden beperkt en speelt topsnelheid een iets minder grote rol. Tijdens de eerste kwalificatie lag de focus van de Nederlander vooral op de omgekeerde startvolgorde voor de tweede race. Om daarin vooraan te kunnen staan was een negende of tiende tijd in de kwalificatie noodzakelijk. Op het moment dat Tom dit wilde waarmaken, hield de Chinese Citroën fabriekscoureur Ma Qing Hua hem op in de chicane en frustreerde zo de snelle ronde van Coronel. Die daarmee niet verder kwam dan een dubbele vijftiende startplaats. Oprecht balen dus voor de coureur uit ’t Gooi, die hier belangrijke WK-punten wilde pakken.
De openingsrace kende weinig strijd en eindigde voor Coronel met een twaalfde plaats. De tweede race kende een startincident, waarna vier ronden achter de safety car volgden. Later in de race raakten meerdere rijders elkaar en kwam voor Tom Coronel de Top 10 in zicht. Na een heftige crash met de Nederlandse Lada-rijder Nick Catsburg beëindigde een code rood voortijdig de race. Dan geldt de stand van de ronde vóór het incident, waardoor deze tweede race op het stratencircuit voor Tom Coronel met een elfde plaats eindigde. In het Wereldkampioenschap bezet Tom Coronel nu de 12e plaats met een totaal van 33 punten.
“Nu heb ik ook nog eens duizend euro boete aan mijn broek”, stelt een kritische Tom Coronel na de races en een bezoek aan de sportcommissarissen. Deze boete werd hem opgelegd als gevolg van een actie die zijn raceweekend bepaalde. “Ik zat er de hele tijd goed bij. Na de test op Paul Ricard had ik een beter gevoel met de auto en dat zag je terug tijdens de vrije trainingen. Daarbij liggen stratencircuits mij altijd goed en dit circuit in het bijzonder. Wat een gave baan is dit! Echt ik had het hier super naar mijn zin en wist dat het moest lukken om hier met punten vandaan te gaan.”
“Na een vierde en een zesde plaats in de eerste run en een rode vlag in de tweede, kwam alles aan op de derde run. Ik ging super en lag rond de achtste plek. Ik had mijn koplampen aan en knipperde zelfs om de rijders voor mij te laten zien dat ik in mijn snelle ronde zat. Officieel moet je dan ook plaats maken voor die snelle rijder. Maar net voor de chicane kwam ik achter Ma in de Citroën terecht. Hij reed in zijn uitloopronde en zou plaats moeten maken voor snelle rijders die er aan komen. Hoewel het kon, deed hij dat niet en zo verloor ik kostbare tienden van een seconde in de chicane en duikelde naar de vijftiende startplaats. Hij heeft echt die ronde voor mij verpest en dat heb ik hem na afloop ook netjes verteld. Apart genoeg ben ik daarvoor nu bestraft en hij niet. En wanneer je nu achteraf kijkt zie je waar je uit kan komen wanneer je op pole staat. Hij heeft die race gewonnen. Maar goed, het is allemaal gebeurd, het is absoluut balen, want hier had er echt veel meer ingezeten.”
Uitslag Race 2: 1. Ma Qing Hua 11 ronden: 2. Yvan Muller (beiden Citroen C-Elysee WTCC) op 5,573. 3. Gabriele Tarquini op 10,812; 4. Norbert Michelisz (beiden Honda Civic WTCC) op 11,982; 5. José Maria López (Citroen C-Elysee WTCC) op 12,423; 6. Nicky Catsburg (Lada Vesta) op 15,177 en 11. Tom Coronel, (ROAL Motorsport-Chevrolet-RML Cruze TC1) op 18,055.
Stand in het FIA WTCC na 16 van de 24 races: 1. José Maria López 322 punten; 2. Yvan Muller 267; 3. Sebastien Loeb 230; 4. Ma Qing Hua 146; 5. Norbert Michelisz 141 en 12. Tom Coronel 33.
(Uitslagen en standen onder voorbehoud van besluiten door de sportcommissarissen)
FIA WTCC kalender 2015:
Japan (Motegi), 11-13 september
China (Shanghai), 25-27 september
Thailand (Buriram), 30 oktober-1 november
Qatar (Losail),26-27 november
Bron: Tom Coronel
Foto’s: Tom Coronel