Red Bull Holden mocht in de 200 km race op Symmons Plain een overwinning bijschrijven, maar Craig Lowndes moet nog even wachten op 100 overwinningen.
Het begon heel goed voor Lowndes, die in de kwali opnieuw de pole scoorde met maar 4 honderdsten voorsprong op David Reynolds en teamgenoot Jamie Whincup. Will Davison herstelde zich uitstekend van zijn frustrerende zaterdag met een vierde tijd, terwijl zijn nieuwe aartsvijand James Courtney de top10 mistte met een 12e tijd.
Na 200 meter konden echter bij drie teams alle droomscenario’s in het putje. Lowndes maakte naar eigen zeggen een clutchfout, waardoor hij slecht weg kwam en wanhopig probeerde in bocht 1 al Reynolds weer terug te pakken. De Holden stond echter op de harde banden, waardoor Lowndes zijn rempunt mistte en Reynolds afschoot. Shane van Gisbergen en Davison konden geen kant op bijna identieke wijze ramde de Holden de Mercedes het grind in. Reynolds kon kokend van woede weer aansluiten, Davison hinkte terug naar de pits met een gebroken stuurinrichting. Nog iemand die in Perth over zijn schouder mag kijken op zoek naar een dolle Mercedes.
Whincup profiteerde van de chaos en nam de leiding voor Chaz Mostert en Van Gisbergen, terwijl Lowndes een drivethrough kreeg die hij zonder morren accepteerde: “Ik heb het zelf weggegooid, heel teleurstellend na onze goede optredens gisteren” Nadat dat geregeld was ging Lowndes op de harde band verder en reed zich gestaag weer door het veld naar voren, waarbij hij aan het eind zelfs nog op plaats 6 uitkwam.
Slachtoffer Reynolds sloot een verder redelijk onopvallende race af als 11e. “Hij was veel sneller dan ik het hele weekend al en had genoeg gelegenheid om me later nog terug te pakken. Hij moet zijn hersens beter gebruiken.” Ook Fabian Coulthard vond dat Lowndes weliswaar snel, maar ook ongeduldig onderweg was nadat de Freightliner Holden bijna van de baan werd gedrukt bij het opkomen van het rechte stuk.
Whincup hoefde eigenlijk alleen maar te consolideren in de rest van de race en deed dat ook. Mostert kon nét niet aansluiten bij de Red Bull Holden (meer downforce minder topspeed) maar wist zich keurig op twee te handhaven, meestal zo rond 5 tellen achterstand. Hij finishte als beste Ford op een tweede plaats, 3.6sec achter Whincup. Van Gisbergen kon het tempo van de Prodrive Ford niet bijhouden en kreeg het dankzij zijn botsing met Davison laat in de race nog met de snellere HRT Holden van Garth Tander aan de stok. De Kiwi maakte zich echter breed genoeg om nog een aanval af te weren en als derde te finishen, Tander stelde zich na zijn slechte kwali met vier tevreden.
Andre Heimgartner sloot zijn eerste weekend in een nieuwe FG-X Falcon positief af. Na een goede kwali als zevende kwam hij na 200 km als achtste over de streep. Ook Scott Mclaughlin lijkt even de pechduivel kwijt te zijn: na een 11e tijd in de kwali kwam de Volvo met wat geluk op acht terecht in de beginfase en schoof tijdens pitstops nog twee plaatsen op. Lowndes was de enige die de Kiwi in het slot nog passeerde, waardoor hij als zevende binnen was. Courtney kon geen vuist maken in de langere race en bleef steken op een tiende plaats.
Foto’s: v8supercars.com.au: driven.co.nz