Na het winnen van twee titels op rij kwamen er diverse aanbiedingen vanuit heel Europa bij Niels Langeveld binnen. In 2015 was de Sassenheimer kampioen in de Clio Cup Benelux en vorig jaar verbaasde hij iedereen door in de sterke SEAT Leon Eurocup als ‘rookie’ direct de titel te behalen. “Geweldig om zo in de belangstelling te staan”, lacht Langeveld tevreden. “Nu kon ik heel weloverwogen een beslissing nemen. Ik heb gekozen voor de ADAC TCR Germany bij team Racing One. Een fantastische raceklasse met een enorm aantal van 44 auto’s aan de start en een team dat voor het kampioenschap wil gaan met een Audi RS3 LMS TCR. De raceklasse, de auto, het vertrouwen en de betrokkenheid die Racing One vanaf het eerste moment toonde gaven voor mij de doorslag. Ik heb er ontzettend veel zin in.”
Vanaf het moment dat Niels Langeveld in november 2016 op het circuit van Barcelona kampioen werd is hij druk geweest met besprekingen in binnen- en buitenland. De regerend SEAT Leon Eurocup-kampioen wil een passend vervolg op zijn indrukwekkende racecarrière en verkeert in de luxe positie dat hij niet zelf op zoek hoefde te gaan, maar vanuit diverse internationale raceklassen benaderd werd. “Goed om te zien dat mijn prestaties zijn opgevallen”, vindt Langeveld. “Resultaat van deze belangstelling waren talrijke gesprekken, soms moeilijke afwegingen en een steeds concreter wordend plan. Je kan maar 1 keer kiezen dus ik wilde er absoluut zeker van zijn dat ik de juiste keuze zou maken.”
Dat de keuze uiteindelijk viel op ADAC TCR Germany bij Racing One is een zeer weloverwogen besluit, vertelt Langeveld: “Team Racing One zette in 2016 een VW Golf in bij de ADAC TCR Duitsland en behaalde een vijfde positie bij de teams. Het ambitieuze team uit Andernach, nabij Koblenz in Duitsland, bestelde voor komend seizoen een Audi RS3 LMS, ging op zoek naar een coureur die paste bij de titelaspiraties en kwam bij de succesvolle coureur uit Sassenheim terecht. De interesse van beide kanten was zo groot, dat vele gesprekken volgden en Racing One zelfs naar Nederland kwam om de puntjes op de i te zetten. “Dat was één van de dingen die voor mij de doorslag gaven”, geeft Langeveld aan. “Bij Racing One had ik echt het gevoel dat zij mij wilden hebben en ik er dus op kan rekenen dat het team er samen met mij vol voor wil gaan. Dat is de spirit die ik zelf ook heb, professioneel en gedreven. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij komend seizoen tot grootse prestaties zullen komen, waarbij we het op zullen nemen tegen aansprekende merken als Honda, Seat, Volkwagen en Opel.”
De Audi RS3 LMS is weliswaar een nieuwe TCR bolide, maar voor Langeveld niet geheel een vreemde auto. “De Audi is gebouwd op hetzelfde chassis en heeft dezelfde 330 PK sterke motor als de SEAT Leon waarin ik vorig seizoen reed. De Audi heeft echter een sequentiële versnellingsbak.” In april mag Niels Langeveld de Audi RS3 voor het eerst aan de tand voelen tijdens een test op het circuit van Oschersleben.
In de loop der jaren heeft Niels Langeveld een aantal mensen om zich heen verzameld die voor hem erg belangrijk zijn geworden. Zo zal Herman de Jager de meervoudig kampioen ook in 2017 terzijde staan als engineer & coach. “Ik ben erg blij dat Racing One het voor ons mogelijk maakt om samen te blijven werken door hem op te nemen in het team.”
Net als afgelopen seizoenen zal Maverick Media Langeveld op de circuits weer volgen met zijn camera’s. Ook Social Media blijft een vast onderdeel van de communicatie van Niels Langeveld. “Ik vind het belangrijk om mijn sponsors waar voor hun geld te geven. Op mijn eigen Youtube-kanaal plaats ik leuke filmpjes waarin ik laat zien wat ik er allemaal voor moet doen om te kunnen racen en presteren. En ook wat ik er voor moet laten. Dat blijkt gewaardeerd te worden, want vorig seizoen ben ik ook de winnaar geworden van de door SEAT opgezette Driver Social Media League 2016.”
Het seizoen in de ADAC TCR Duitsland begint eind april op het circuit van Oschersleben en wordt ook voor het grootste deel in Duitsland gereden. Elke weekend bestaat uit vrije trainingen, een kwalificatie en twee sprintraces van elk 30 minuten. “Vorig jaar gingen de kwalificaties erg goed, elk weekend in de top drie. Dat zal dit seizoen moeilijker worden met 44 auto’s, ik verwacht dat in dit veld de verschillen in de duizendsten van een seconde zullen lopen.”
In juli bezoekt de klasse Circuit Park Zandvoort tijdens het ADAC GT Masters weekend, al jaren een zeer succesvol en drukbezocht evenement.
ADAC TCR Germany – Kalender 2017
28-30 april, Oschersleben, Duitsland
9-11 juni, Red Bull Ring, Oostenrijk
7-9 juli, Oschersleben, Duitsland
21-23 juli, Zandvoort, Nederland
4-6 augustus, Nürburgring, Duitsland
15-17 september, Sachsenring, Duitsland
22-24 september, Hockenheim, Duitsland
Bron: pb niels langeveld
Foto’s: pb niels langeveld