Met een toch al zware Audi RS3 LMS en bovendien 30 kg extra succesballast wist Niels Langeveld dat het op de Duitse Sachsenring moeilijk zou worden om zijn koppositie in het tussenklassement van de TCR Germany vast te houden. In de kwalificatie werd de racing one-coureur tiende en dat bood perspectief, want daarmee mocht Langeveld de tweede race vanaf poleposition starten. In de eerste race wist de Sassenheimer keurig als zesde te finishen. De tweede race reed Langeveld tot aan de laatste ronde aan de leiding, maar werd hij even van zijn lijn gedwongen en viel hij tot zijn teleurstelling terug naar de vijfde positie. De spanning in het klassement is te snijden, want in het allerlaatste weekend op de Hockenheimring moeten de drie titelkandidaten gaan uitmaken wie zich tot kampioen in de ADAC TCR Germany mag kronen.
Van de Sachsenring in de Duitse deelstaat Saksen, één van de oudste circuits van Duitsland, is bekend dat het voor de Audi geen geschikt circuit is. Het circuit, met een lengte van 3,671 km en met 14 bochten, is een snelle en uitdagende baan. Maar de Audi RS3 LMS is 50 kg zwaarder dan de meeste concurrenten en bovendien kreeg Niels Langeveld vanwege de goede resultaten op Circuit Zandvoort nog eens 30 kg extra ballast mee. Daardoor wist hij dat alles mee moest zitten om hier goed te scoren.
In de eerste kwalificatiesessie reed Langeveld de elfde tijd en daarmee mocht hij door naar de tweede sessie. Met nog enkele minuten op de klok in de tweede sessie stond de Audi op de tiende startplek. Dat was gunstig, want hoewel de eerste race moeilijk zou worden betekende dit vanwege de reversed grid van de top tien de poleposition voor de tweede race. De laatste minuten van de tweede sessie brachten Langeveld en zijn team racing one tandenknarsend door, want een verbetering door een andere rijder zou de mooie uitgangspositie meteen omzetten in een startpositie buiten de top tien. Dat gebeurde gelukkig niet en zo wist Langeveld dat hij in elk geval de tweede race een mooie uitgangspositie had.
Bij de start van de eerste race op zaterdag was Langeveld uitstekend weg, hij klom meteen op naar de zevende positie. Daar zat hij vast achter de Hyundai i30 van Michelle Halder en bleek in de praktijk dat de Sachsenring de Audi niet goedgezind is. Met 80 kg meer gewicht kon Langeveld niet langs Halder komen, kreeg daardoor ook druk van achter en moest flink verdedigen. Hij raakte een positie kwijt, maar had in de slotfase het geluk dat twee rijders voor hem van de baan raakten, waardoor hij de eerste race als zesde over de finish kwam.
Op zondag wist Langeveld dat hij alles uit de kast zou moeten halen om de leiding in de race te behouden. Zeer geconcentreerd maakte hij een perfecte start en wist direct een klein gaatje te slaan op de nummer twee Michelle Halder. Titelconcurrenten Harald Proczyk en Luca Engstler hadden echter ook een goede start en kwamen snel naar voren. Een safetycar kwam al na de eerste ronde in de baan vanwege diverse auto’s die vaststonden in het grind. Bij de herstart verraste Langeveld Halder met een schitterende afleidingsmanoeuvre en zo pakte hij anderhalve seconde voorsprong. Die marge kon de Audi niet vasthouden, beetje bij beetje zag Langeveld zijn voorsprong op de achtervolgende groep verdampen. In ronde 15, met nog vijf te gaan, zag Langeveld de Hyundai en de rest groot in zijn spiegels en hij wist dat een klein wonder nodig was om de zege binnen te halen.
Toen Luca Engstler, die ook de eerste race gewonnen had, aan Halder voorbij was zat de lichtere Hyundai al snel op de bumper van de racing one-Audi. Een prachtige strijd die tot de laatste ronde duurde was een absolute climax van deze race. Engstler passeerde Langeveld diverse keren op snelheid, maar telkens wist de Sassenheimer met betere lijnen de leiding weer terug te pakken. De laatste ronde betekende echter zijn Waterloo, want bij een nieuwe inhaalpoging kon Langeveld niet insturen om het gat te dichten, ging daardoor te ver van zijn lijn en daarmee was de snelheid helemaal uit de Audi. Een paar rijders profiteerden en Langeveld viel terug naar de vijfde positie.”Met de eerste race ben ik tevreden, dat was het optimale resultaat voor ons hier. Dat de laatste ronde in de tweede race me zoveel punten heeft gekost is dan wel heel teleurstellend. Ik was echt de hele race aan het vechten met de auto en de banden. De race duurde net een ronde te lang. Maar alles is nog mogelijk, we zitten met zijn drieën erg dicht op elkaar en gaan op de Hockenheimring uitvechten wie kampioen wordt”, blijft Langeveld strijdvaardig.
In het klassement staat Niels Langeveld nu derde, elf punten achter Luca Engstler en zes achter Harald Proczyk. Met de punten voor kwalificatie (maximaal 5) en de twee races (maximaal 80) is de strijd nog helemaal open en zal op 22 en 23 september op de Hockenheimring een ware titanenstrijd bepalen of Niels Langeveld zijn zesde titel kan binnenhalen.
Uitslag race 1
1. Luca Engstler (D); 2. Mike Halder (D); 3. Harald Proczyk (O); 4. Antti Buri (Fin);
5. Michelle Halder (D); 6. Niels Langeveld.
Uitslag race 2
1. Luca Engstler (D); 2. Michelle Halder (D); 3. Pascal Eberle (Zwi); 4. Harald Proczyk (O);
5. Niels Langeveld; 6. Theo Coicaud (F).
Tussenstand TCR Germany 2018
1. Luca Engstler (D) 349
2. Harald Proczyk (O) 344
3. Niels Langeveld 338
Kalender ADAC TCR Germany 2018
21-23 september, Hockenheim, Duitsland
Bron: pb niels langeveld
Foto’s: pb niels langeveld