Eens te meer heeft de TCR Benelux het spektakel verzorgd, tijdens de derde afspraak van het debuutseizoen deze zaterdag op Circuit Zolder, in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. De toon was al gezet bij de start, om 9.10u, toen Sam Dejonghe (SEAT RACB National Team #7) amper twee ronden kon profiteren van zijn pole positie, vooraleer hij zijn meerdere moest erkennen in Vincent Radermecker (VW Milo Racing #20). De oranje Golf was vertrokken voor een prachtige eerste overwinning die de expertise van Rader’ aantoont in sprintwedstrijden voor toerismewagens.
In het kielzog van de VW #20 was ‘close racing’ troef en veranderde de situatie dan ook voortdurend. De jonge Maxime Potty (VW WRT #52) was ontketend en nam plaats op de tweede positie… alvorens het slachtoffer te worden van een ietwat voorbarige aanval van een andere belofte uit de karting, Benjamin Lessennes (Honda Boutsen Ginion Racing #5), die de VW #52 van de ideale lijn duwde in de remzone voor de Villeneuve-chicane. De wedstrijdleiding reageerde en bestrafte Lessennes met een Drive Through, maar de Honda #5 was gewond en zou niet meer kunnen schitteren.
Didier Van Dalen (VW Delahaye Racing #3) kreeg vleugels in de slotfase en nam op die manier de maat van Sam Dejonghe om naar een sterke tweede plaats te rijden, na een seizoensbegin dat moeizamer verliep dan voorzien. Achter Radermecker, Van Dalen en Dejonghe, eindigde Fred Caprasse (Opel DG Sport Compétition #23) aan de voet van het podium, nadat hij eerder was voorbijgegaan aan Romain de Leval (VW Delahaye Racing #4) en Matt Neal (Honda Boutsen Ginion Racing #18), die zonder twijfel niet helemaal tevreden zal zijn met zijn kennismaking met de TCR Benelux. De Portugees José Rodrigues (SEAT Ferry Monster Autosport #6), Steve Vanbellingen (VW Milo Racing #21) en de ongelukkige Maxime Potty vervolledigden de eerste top 10 van de dag.
Na een ronde achter de Leading Car begon het feest opnieuw, maar wel nogmaals met Vincent Radermecker in de spits van het peloton. Achter hem kwam het tot een contact tussen Romain de Leval en Fred Caprasse in de Kanaalbocht, waardoor de VW #4 en de Opel #23 in de zandbak terechtkwamen. Enkel de Astra kon zich uit het zand ploegen.
Net als in Sprint 1 verwende Maxime Potty het publiek door op te klimmen in de hiërarchie… alvorens de voorbumper van zijn Golf te verliezen bij een contact met Edouard Mondron!
Terwijl de posities leken vast te liggen, met Vincent Radermecker op de koppositie voor Didier Van Dalen, Edouard Mondron, Matt Neal en Fred Caprasse, gaf een aandrijfas de geest op de #3 van Van Dalen! Ondertussen schoof een ontketende Caprasse voorbij Dejonghe, Neal en Mondron, waardoor hij een totaal onverwachte zilveren medaille in de wacht kon slepen, vooral na de uitstap door de grindbak in de eerste ronde!
De enige die kon weerstaan aan de rush van de Opel #23, was Vincent Radermecker, die een feilloze prestatie liet noteren in de kleuren van de Belgian VW Club en Milo Racing, voor een heroïsche Fred Caprasse en Edouard Mondron die de meubelen kon redden na een mindere eerste race. Sam Dejonghe strandde aan de voet van het podium door uiteindelijk terug te vechten bij Matt Neal. Didier Van Dalen moest zich tevreden stellen met de punten van de zesde plaats in zijn gehavende Golf.
‘Pilou’ Corthals maakt gelijk
Na afloop van een wedstrijd over drie uur voor de VW Fun Cup, verschenen de bolides van de TCR Benelux opnieuw op het circuit voor twee veelbelovende sprintraces. Die wedstrijden moesten het wel stellen zonder Renaud Kuppens, wiens Honda Boutsen Ginion Racing #5 nog steeds leek te lijden onder de aanrijding van zijn teamgenoot Benjamin Lessennes eerder op de dag.
Toen de lichten gedoofd werden, reageerde Pierre-Yves Corthals (Opel DG Sport Compétition #23) het snelst. Hij zag Denis Dupont (SEAT RACB National Team #7) in zijn spiegels opdoemen, die lang de tweede plaats kon vasthouden alvorens toe te geven aan de aanvallen van een sterk presterende Ronnie Latinne (VW WRT #52). We dachten dat de rijder van de Golf #52 op weg was naar de plek van eerste achtervolger, maar in de tiende ronde miste de Golf zijn rempunt in de Rea, waarna Latinne als achtste weer de baan op kwam.
Vooraan leek niemand te kunnen tippen aan de demonstratie van Corthals, die zegevierde met bijna zes seconden bonus op een strijdvaardige Denis Dupont. Het was Alexis van de Poele (VW Delahaye #4) die de eerste top 3 van de namiddag volledig maakte. Hij hield Stéphane Lémeret (Honda Boutsen Ginion Racing #18) twintig minuten lang achter zich.
De jonge Amaury Richard (VW Delahaye Racing #3) werd vijfde, voor de Portugees Francisco Mora (SEAT Ferry Monster Autosport #6), auteur van een geïmproviseerde pirouette in de Eerste Linkse, een ontgoochelde Ronnie Latinne die meer had verwacht, David Dermont (VW Milo Racing #21) en Olivier Cartelle (VW Milo Racing #20), die blijft bijleren. Geen geluk daarentegen voor Guillaume Mondron (SEAT Delahaye Racing #2), die de handdoek in de ring moest gooien door remproblemen, om nadien niet meer op het toneel te verschijnen.
Pierre-Yves Corthals was vastbesloten om op zijn elan door te gaan en gaf meteen het tempo aan bij de start van de vierde en laatste Sprint, met in zijn kielzog een assertieve Stéphane Lémeret in de eerste ronde. Een andere hoofdrolspeler in deze race was Ronnie Latinne, die absoluut revanche wou na de ontgoocheling van de Sprint 3. De rijder van de Golf #52 begon aan een spectaculaire inhaalrace… alvorens in aanraking te komen met Amaury Richard in de Chicane en vervolgens rechtdoor te gaan! Het werk kon herbeginnen voor de WRT-rijder.
Op dezelfde manier als Vincent Radermecker ’s ochtends, liet ‘Pilou’ Corthals zijn ervaring spreken in de sprintwedstrijden voor toerismewagens. Hij domineerde de debatten en won voor Stéphane Lémeret, die een goede zaak deed in het kampioenschap, waar hij als leider naar het Limburgse circuit trok.
Het was de Portugees Francisco Mora die naar de kleinste podiumtrede reed, na een overtuigende prestatie achter het stuur van de SEAT #6 van het Nederlandse Ferry Monster Autosport. Alexis van de Poele (VW Delahaye Racing #4) strandde aan de voet van het podium na een eenzame wedstrijd, voor een volhardende Ronnie Latinne, die een geslaagde inhaalbeweging had geplaatst op Denis Dupont en David Dermont op het einde van de rit. Eens te meer stond het geluk niet aan de zijde van de VW #3, aangezien Amaury Richard moest opgeven na een contact…
In de puntentelling behoudt Stéphane Lémeret het voordeel, met een totaal van voortaan 260 punten, tegen 205,5 voor Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse, die snel terugkomen. De Junior van het weekend is Maxime Potty, terwijl de Opel Astra TCR werd gekroond tot ‘Car of the Weekend.’
Na afloop van deze viervoudige aflevering kunnen de acteurs van de TCR Benelux een goede maand uitblazen om daarna de tweede seizoenshelft aan te vatten. De volgende tussenstop is het Groothertogdom Luxemburg, waar het atypische circuit van Colmarberg de vierde ronde van dit debuutseizoen zal ontvangen…
Uitslagen:
Race 1: Radermecker, VW Golf GTi, 12 ronden; 2. Van Dalen, VW Golf GTi, 2.113 ; 3. Dejonghe, SEAT Leon, 2.575; 4. Caprasse, Opel Astra TCR, 2.886; 5. De Leval, VW Golf GTi, 6.591; 6. Neal, Honda Civic TCR, 7.309; 7. Edouard Mondron, SEAT Leon, 12.093; 8. Rodrigues, SEAT Leon, 12.323; 9. Vanbellingen, VW Golf GTi, 14.452; 10. Potty, VW Golf GTi, 31.986; 11. Lessennes, Honda Civic TCR, 9 ronden.
Race 2: 1. Radermecker, VW Golf GTi, 12 ronden; 2. Caprasse, Opel Astra TCR, 3.392 ; 3. Edouard Mondron, SEAT Leon, 6.649 ; 4. Dejonghe, SEAT Leon, 6.815 ; 5. Neal, Honda Civic TCR, 7.024 ; 6. Van Dalen, VW Golf GTi, 10 ronden.
Race 3: 1. Corthals, Opel Astra TCR 12 ronden; 2. Dupont, SEAT Leon, 5.802 ; 3. A. Van de Poele, VW Golf GTi, 7.490 ; 4. Lemeret, Honda Civic TCR, 9.221; 5. Richard, VW Golf GTi, 10.602; 6. Mora, SEAT Leon, 14.510; 7.Latinne, VW Golf GTi, 16.293 ; 8. Dermont, VW Golf GTi, 17.023 ; 9. Cartelle, VW Golf GTi, 20.419 ; 10. Guillaume Mondron, SEAT Leon, 25.525
Race 3: 1. Corthals, Opel Astra TCR, 12 ronden; 2. Lemeret, Honda Civic TCR, 3.711 ; 3. Mora, SEAT Leon, 6.343 ; 4. A. Van de Poele, VW Golf GTi, 10.799 ; 5. Latinne, VW Golf GTi, 12.939 ; 6. Dupont, SEAT Leon, 18.429; 7. Dermont, VW Golf GTi, 18.621; 8. Cartelle, VW Golf GTi, 11 ronden.
Kampioenschap:
Overall : 1.Stéphane Lémeret, 260; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse, 205,5 ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont, 190 ; 4. Alexis van de Poele-Romain de Leval, 167 ; 5. Guillaume & Edouard Mondron 148 ; 6. Vincent Radermecker 144 ; 7. Ronnie Latinne-Maxime Potty 122 ; 8. Tiago Monteiro 121 ; 9. Benjamin Lessennes-Renaud Kuppens 119,5 ; 10. Amaury Richard-Didier Van Dalen, 109
Junior : 1. Romain De Leval 120 ; 2. Maxime Potty 79 ; 3. Benjamin Lessennes 70 ; 4. Amaury Richard 53 ; 5. Loris Hezemans 43 ; 6. Francisco Mora 29 ; etc.
Bron: pb kronos
Foto’s: A. Voorberg