Daniël Herregods: “Ik weet hoe een coureur achter het stuur reageert”
In de balans die Kronos Events samen met de betrokken teams opmaakte over het eerste seizoen van TCR Benelux werd er vooral gewezen op de noodzaak om de taak en de verantwoordelijkheid van de officiëlen bij te sturen. Tijdens de finale van TCR Benelux 2016 konden de sportcommissarissen reeds terugvallen op het kundig advies van een race-advisor en voor 2017 gaan Kronos Events en RACB Sport nog een stapje verder in het versterken van het officiële apparaat. Zo blijft een race-advisor de twee permanente sportcommissarissen met raad en daad bijstaan, ITS Chrono wordt althans voor de meetings die Kronos Events organiseert aangetrokken als de nieuwe tijdwaarnemer en Daniël Herregods tenslotte maakt zijn opwachting als de nieuwe koersdirecteur van TCR Benelux!
Het is een understatement te stellen dat er met het aantrekken van Daniël Herregods een koersdirecteur gaat zijn die aan den lijve heeft ondervonden hoe er op de piste dient omgesprongen te worden met directieven van de officiëlen! Hij nam in zijn rijke carrière ongeveer 500 keer de start zowel in éénzitterij, toerwagens, GT, rally als sportwagens.
“Het is inderdaad positief dat men een beroep doet op iemand die heeft deelgenomen aan een ontelbaar aantal races van een zeer hoog niveau en exact weet wat er zich afspeelt achter het stuur van een race-auto, in volle strijd met andere auto’s en coureurs,” glimlacht de ondertussen 63-jarige perfect viertalige Daniël Herregods. “Voor mij is het “leiden” van een race volledig nieuw en ik zit de laatste tijd dan ook voortdurend met mijn neus in de reglementen, bijlages, verloop van procedures, enz. Ik kan gelukkig rekenen op de hulp en niet op zijn minst de ervaring van Laurent Voogt die mij tijdens de TCR-weekends met raad en daad zal bijstaan. Omgaan met het gedrag van bestuurders is mij daarentegen niet helemaal vreemd. Er is uiteraard mijn analyse als ex-coureur en daarnaast heb ik dankzij mijn vele jaren als cursist en het geven van rijopleidingen geleerd hoe om te gaan met het gedrag van chauffeurs. Die ervaringen ga ik perfect koppelen aan wat het boekje allemaal voorschrijft.”
Als vice-kampioen in de Europese Super VW – achter Arie Luyendyk, tweevoudig winnaar van Indy 500 – mocht Daniël Herregods zich in 1978 klaarmaken voor een campagne in de Europese Formule 3 onder de vlag van de Stichting Racing For Belgium, zeg maar het RACB National Team avant la lettre, waarna hij opteerde voor de hoogstaande Britse Vandervell F3. De Brusselaar nam het er op tegen rijders zoals Alain Prost, Nelson Piquet, Nigel Mansell, enz. Uiteindelijk zouden 17 van zijn generatienoten opklimmen tot in de Formule 1.
“De F3 werd alsmaar professioneler en de generatie met Alain Prost en Thierry Boutsen zat er aan te komen. Met mijn grote gestalte en weinig centen paste ik niet meteen in het profiel van de potentiële F1-piloot.”
Via de link met de Belgian VW Club had hij al geproefd van de toerwagenracerij – het debuut van de oer-VW Golf GTI in de 600 Km van Spa en 24 Uren van Spa in ’77 – en maakte daarop een overstap naar de rallysport. Parallel kwam hij in de 24 Uren uit voor het favoriete Joosen Racing/BMW Juma-team en haalde achter het stuur van een Rondeau de eindmeet in de 24 Uren van Le Mans.
“Nadien lag ik nog mee aan de basis van de geboorte van RAS Sport, het team van o.m. Henri Lotterer (de betreurde vader van André, nvdr), won ik voor hen in een Audi Quattro het groep N-klassement in de Bianchi Rally en de Condroz Rally. Op circuit werden wij kampioen en vice-kampioen in het EK Toerwagens Divisie 1 met twee VW’s Scirocco.”
Zoals zovele coureurs ging hij om den brode aan de slag als lesgever in één van de slipscholen die ons landje rijk was, alvorens zijn eigen structuur op zetten, Driving-Know-How. Aan de hand van een pedagogische studie stond hij borg voor het verbeteren van een specifieke rijopleiding en ontdekte hij eveneens de … VW Fun Cup!
“Ik had meer oog voor het visuele, werken met onboard camera’s om de leerlingen nadien te tonen wat zij verkeerd deden. Het is zo dat ik door RACB werd gevraagd om mij te ontfermen voor de allereerste tests tot het verkrijgen van een vergunningen voor de vele debutanten in VW Fun Cup! Ik was er dus bij in Chimay in 1987 voor de allereerste race van de VW Fun Cup!”
Anno 2017 is Daniël nog meer begaan met de bijzondere aspecten van de verkeersveiligheid: in opdracht van 14 verzekeringsmaatschappijen evalueert en begeleidt hij senioren en jongeren die al dan niet in aanmerking komen voor een hernieuwde autoverzekering.
Met vader Georges, die als hobby aan motorcross deed en in Evere een benzinestation runde, was het bijna een uitgemaakte zaak dat zoonlief van auto’s ging houden.
“Straffer,” besluit Daniël. “Hij maakte als baancommissaris kennis met de autosport en zo heb ik als 16-jarige een tijdje dienst gelopen als baanpost en kreeg ik de smaak te pakken om zelf te gaan racen! De cirkel is dus rond. Dankzij die rijke ervaring ga ik in mijn functie als koersdirecteur een beter oordeel kunnen vellen over het verloop de races in TCR Benelux en de mogelijke incidenten die zich voordoen in dit soort deur aan deur-gevechten op het scherp van de snee!”
Bron: pb tcr benelux
Foto: pb tcr benelux