Het raceweekend in Symmons Plain, Tasmanië heb ik pas afgelopen weekend teruggekeken. Ondanks een lockout voor Red Bull Holden op zaterdag staat er door drama in race 2 geen RBR Holden aan kop in de stand.
De kwalificatie voor Race 1 was een prooi voor Ford, met Mark Winterbottom die Jamie Whincup en Craig Lowndes afhield, maar eigenlijk de tweede tijd zette. Will Davison was nog iets sneller, maar twee plaatsen gridstraf voor het blokken van James Courtney lieten hem naar drie op de grid terugvallen. Winterbottom had de helft van de race de leiding, tot zijn pitstop mislukte en hij pas als negende terug de baan op kwam. Whincup nam de leiding over, maar werd in de hairpin uitgeremd door Shane van Gisbergen, die de leiding tot de finish verdedigde. Het duel zorgde ervoor dat Davison ook weer aansloot en de drie Holdens kwamen gebroederlijk over de finish. Rick Kelly kwam als vierde op zeven tellen binnen als beste Niet-Holden, Winterbottom kon geen plaatsen meer goedmaken en strandde op negen.
Persoonlijke fouten bepalen de stand
In de kwali voor race 2 trainde Davison weer pole, nadat hij Winterbottom met 5 honderdsten geklopt had. Maar ja, de penalty goldt nog, dus werd hij weer teruggezet naar drie. Whincup had een iets betere start, maar Winterbottom knokte zich terug. Van Gisbergen haalde al vlug zijn teamgenoot in, maar zijn beproefde manier van lastige tegenstanders inhalen (een tikje uitdelen en van de onbalans profiteren) werkte nu niet. Winterbottom hield vol tot een safetycar de boel in de war gooide. Chris Pither crashte na een tik van Cam Waters en moest opgeven. De Ford rijder zelf kwam bij de hairpin later opnieuw in de clinch met Tim Blanchard, wat hem aan het slot van de race nog mechanische pech op zou leveren. Whincup en Rick Kelly durfden het aan een vroege pitstop te maken en Kelly had een tijd de leiding, tot zijn remblokken het begaven en hij ook moest opgeven. Whincup maakte niet lang daarna een zelfdzame fout en kwam bij de hairpin in de grindbak terecht. Daardoor erfde Van Gisbergen alsnog de leiding, maar hij zou het niet afmaken (zie foto)
Waters en Whincup waren namelijk van de baan gegaan op 5 ronden van het einde; Waters met een kapotte motor en Whincup gleed weg over zijn olie. Ook Andre Heimgartner verkeek er zich op en kwam in het grind terecht. Van Gisbergen lette niet op de commotie, bleef gewoon op de racelijn remmen, terwijl achter hem Davison, Winterbottom en Lowndes een beetje inhielden. De Kiwi gleed ook uit over de olie en kwam precies zoals Whincup tegen de vangrails vast te zitten (linksboven). Ondanks een paar verwoede pogingen kwam zijn auto niet meer los en gingen een overwinning en 150pt in rook op. Davison profiteerde maximaal en pakte ondanks zijn problemen in de kwali zowel een overwinning als de leiding in het klassement over. Lowndes werd als tweede afgevlagd, Winterbottom pakte de derde plaats. Scott Mclaughlin had na een eerste race geteisterd door pech een prima inhaalrace in de tweede en kwam van achteren uit terug naar plaats 4. Als voorlaatste en 19e haalde Whincup in ieder geval nog een handvol punten op.
Stand in het algemeen klassement:
1. Will Davison – 417 pts
2. Craig Lowndes – 402 pts
3. Jamie Whincup – 393 pts
4. Mark Winterbottom – 378 pts
5.Garth Tander – 361 pts
Het volgende raceweekend is komende zaterdag al op het circuit van Phillip Island. Voor wie de highlights nog eens terug wil zien hier de V8SC Highlights.
bron foto’s: v8supercars.com.au; ninemsn.com.au