Voor Volvo-team Garry Rogers Motorsport gaat dit seizoen een vreemde rollercoaster worden. Na twee races heeft Volvo laten weten dat ze hun steun aan het V8SC-project aan het eind van dit jaar zullen intrekken,net aan de vooravond van de Phillip Island Sprint.
De move heeft waarschijnlijk te maken met het aankopen van tuner Polestar door Volvo zelf, en het omdopen van de raceteams naar Cyan racing. Men richtte zich daardoor meer op kampioenschappen dichterbij huis, zoals de Stcc en de nieuwe Volvo S60 in het WTCC. Er was vorig jaar al enig gesteggel om onder het contract uit te komen, maar men besloot uiteindelijk dat uit te dienen tot eind 2016.
Phillip Island
Scott Mclaughlin gaf een prima antwoord in de afgelopen races. De Kiwi troefde in de kwali op Phillip Island de beide Prodrive Fords van Mark Winterbottom en Chaz Mostert en de Red Bull Holdens van Jamie Whincup en Shane van Gisbergen af. In de race hoefde Mclaughlin de leiding niet één keer af te staan en reed soeverein naar zijn eerste zege dit seizoen. Winterbottom passeerde tijdens de pitstops Mostert na een halve race achter hem te hebben gereden en kwam als tweede binnen, maar werd op zijn beurt weer door Whincup voorbij gereden. Fabian Coulthard kwam op eigen kracht uit het middenveld opzetten en passeerde in de slotfase o.a. Van Gisbergen, Craig Lowndes en Winterbottom. Toen Mostert wegviel met een lekke band schoven Whincup en Coulthard een plaats op en konden samen met de Kiwi naar het podium.
In de tweede race deed Mclaughlin het nog iets beter. De top3 in de kwali op zondag lag maar 8 honderdsen uit elkaar, maar de Kiwi was opnieuw het snelste voor Whincup en Winterbottom. Ook James Moffat liet zich even van voren zien met een vijfde startplek. In de race zelf reed Mclaughlin opnieuw de hele wedstrijd aan kop, al kreeg hij het nog even moeilijk met een late safetycar, door een lekke band van Cam Waters. Bij de herstart verloor Whincup door een zeldzaam foutje twee plaatsen aan Winterbottom en Scott Pye en kon dat in het slot niet meer goedmaken, waardoor er in de tweede race geen enkele Holden op het podium stond. Mostert werd al in de eerste ronde achterstevoren getikt door Garth Tander, maar hij vocht zich van laatste weer terug naar plaats acht.
Perth
Een paar weken later in Perth werd het raceweekend op Barbagallo op een gedeeltelijk natte baan afgewerkt, wat in de kwali een verrassing opleverde met Cam Waters op pole, twee tienden sneller dan Lowndes, Mostert en Van Gisbergen. Mclaughlin ging van grote winnaar meteen door naar grote verliezer, want hij moest in de altijd lastige race op veertien starten. De Fords van Waters en Winterbottom waren de eerste ronden nog voorin te vinden, maar Winterbottom maakte veel kleine foutjes, ging twee keer van de baan en werd uiteindelijk in het grind geduwd door Dale Wood, hij zou als 23e eindigen.
Mclaughlin maakte vanuit het middenveld weinig progressie en kwam slechts op een 12e plaats uit. Het genie van de dag was veteraan Lowndes, die er als een van slechts TWEE rijders voor koos een tweestopper te maken terwijl de rest van het veld slechts één stop koos. Barbagallo staat er om bekend een bandensloper te zijn en Lowndes hoopte daarvan in het slot te profiteren. Todd Kelly was de enige die zijn strategie volgde, maar de Nissanrijder had toch al weinig te verliezen, hij moest namelijk als 13e starten. In het slot vochten beiden zich van achteruit weer naar voren terwijl de rest allemaal banden aan het sparen was. Voor Kelly was met plaats zeven de koek op, Lowndes ging echter door en kreeg de Vortex Holden na een geweldige inhaalrace keurig als eerste over de streep, voor merkgenoten Van Gisbergen en Whincup
In race 2 bleek Vortex’ tweestop move aan te slaan. Lowndes zat er bij de start opnieuw goed bij, als twee gekwalificeerd tussen beide Fords van Winterbottom en Mostert, Mclaughlin mistte opnieuw snelheid als 12e. Bij de start verloor Winterbottom meteen veel plaatsen en kwam even in de clinch met Fabian Coulthard, die hem over het gras probeerde in te halen. Het deed “Frosty” maar meteen besluiten de zaak om te gooien en een tweestopper te proberen, evenals opnieuw Lowndes en Mclaughlin, die nauwelijks vooruit kwam in het middenveld. Aan het eind van de race kwamen die drie dan ook bij elkaar. Winterbottom op de oudste banden voorop, tevens gehinderd door achterblijver Aaren Russell die per sé niet gelapt wilde worden, vervolgens Mclaughlin en daarna Lowndes. Frosty hield echter vol en haalde de eerste overwinning dit jaar op. Mclaughlin scoort opnieuw veel punten, Lowndes was eigenlijk vooral teleurgesteld dat de kans op racewin 2 niet benut. Shane van Gisbergen werd van de 1-stoppers de beste op de vierde plaats voorRick Kelly Mostert.
Dit weekend wordt er opnieuw geraced in de V8SC en wel in Winton. Stand vooraf gaand aan die races is:
1. Craig Lowndes – 894pt
2. Jamie Whincup -859pt
3. Scott Mclaughlin – 846pt
4. Mark Winterbottom – 816pt
5. Shane van Gisbergen – 803pt