Dit weekend wordt op circuit Zandvoort de DTM verreden met de Nederlander Robin Frijns in zijn ARAL Ultimate gesponsorde Audi rs5 DTM bolide. Er wordt heel goed weer voorspeld voor dit weekend in Zandvoort en dat was vrijdag al te zien tijdens de eerste vrije training waar Lucas Auer het snelste rondje reed in zijn Mercedes.
Er waren op vrijdag al veel toeschouwers aanwezig langs het circuit, waarschijnlijk omdat de schoolvakanties al begonnen zijn en door het mooie weer. De toeschouwers konden al lekker genieten van het zonnetje, de brullende race auto’s en een lekker koud biertje van de biergarten die alleen dit weekend te vinden is in de paddock club aan de paddock kant van de tarzanbocht.
De eerste vrije training begon op vrijdag om 5 uur maar werd nog onder warme omstandigheden verreden onder het zomerse zonnetje. De vrije training begon al met een misser van Mike Rockenfeller die zich verremde in de Hans Ernst bocht en recht door de grindbak gleed en zijn bolide net uit de vangrail kon houden voor een aantal gelukkige fotografen die hierdoor mooie plaatjes konden schieten. Gelukkig kon Mike Rockenfeller na het schrik momentje zonder schade naar de pits toe rijden.
De training verliep verder soepel en iedere deelnemer uit het DTM veld kon een getimed rondje rijden. Lucas Auer reed halverwege de training een 1:32,396 en reed daarmee het snelste rondje in de training gevolgd door mercedes team genoten Edoardo Mortara en Gary Paffet.
De tijd van Auer werd niet meer verbeterd omdat in de laatste minuten Mike Rockenfeller alweer de controle over zijn wagen verloor in de masters bocht en daar met zijn neus in de vangrail kwam te staan.
Op Zaterdag ochtend werd de tweede vrije training gereden. Mike Rockenfeller was is deze training alweer als snelste weg om tijd goed te maken van de vorige training en genoeg rondjes te rijden om zijn auto af te kunnen stellen voor de kwalificatie.
Na 5 minuten reed Loïc Duval al een sneller rondje dan op vrijdag een 1:32,340. Dit komt waarschijnlijk door het mooie weer en de warme omstandigheden en omdat de coureurs de limiet op proberen te zoeken voor in de kwalificatie.
Verschillende coureurs zochten de limieten op maar niet zonder gevolgen. Een aantal coureurs gingen net over het randje en moesten een stukje door het gras waardoor grote stofwolken onstonden. Een van deze ceureurs was Rene Rast de kampioen van vorig seizoen, maar toch reed hij het snelste rondje halverwege de training in zijn rode audi (1:31,443)
De meeste teams oefenden in deze training ook hun pitsopts voor later in de race. Verschillende coureurs kwamen naar binnen om een pitstop te maken en zo snel mogelijk weer weg te kunnen rijden, dit is ook leuk om te zien voor alle fans die er al zaten.
Inde laatste minuten werd de snelste tijd nog een aantal keer verbeterd. Uiteindelijk was het de oud Formule 1 coureur Pascal Wehrlijn die het snelste rondje reed die niet meer verbeterd kon worden omdat Daniël Juncadella de auto in de grindbak van de Tarzan bocht parkeerde. De snelste tijd was een 1:30,821 dat is ongeveer anderhalve seconde snellerdan op vrijdag.
De Mercedessen deden het weer erg goed in de tweede training en eindigde op 1 en 2. Maar Robin Frijns deed het ook niet verkeerd in zijn blauwe Audi die het dit jaar moeilijk heeft tegen BMW en Mercedes door te weinig downforce, toch wist hij in de tweede training op een vijfde plaats te eindigen op 0.228 seconden van het snelste rondje.
Auteur: D. Kalksma
Foto’s: DTM Media
- #48 Edoardo Mortara, Mercedes-AMG C 63 DTM
- #47 Joel Eriksson, BMW M4 DTM
- #7 Bruno Spengler, BMW M4 DTM
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257