Met de ‘ Final 4’ werdt vandaag de laatste wedstrijd van het WEK verreden op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de kwalificatie, welke onder vochtige omstandigheden werd verreden, waren het de Mercedes en de Pumax die de dienst uitmaakte. De eerste winst van de dag ging naar de Mercedes van Danny van Dongen en Daan Meijer, met een verschil van 0,276 seconden.
Na de kwalificatie bleef het droog in Zandvoort en waren de regenbanden niet meer nodig, er kon gestart worden op intermediates of slicks voor de mensen die een gok wilde wagen. De top startte allemaal op intermediates, hierdoor ontstonden er kleine verschillen voorin.
Bij de eerste 3 uur races was het telkens de hagelwitte BMW M4 Silhoutte van Sluys en Schouten welke bovenaan de tijdlijsten stond. Bij het ingaan van het laatste uur werden de verschillen vooraan kleiner en ontstond er wederom een felle strijd voor de overwinning. De BMW M4 reed vooraan, gevolgd door de Mercedes AMG op 2 ronden welke een voorsprong had van 44 seconden op de Pumax van Euser-Thuis.
Met nog een half uur te gaan, kwam er een code 60, dit houd in dat er ergens op de baan iets aan de hand is en men allemaal 60km/h gemiddeld moeten rijden, de reden wist de speaker al snel te melden…het was de Mercedes AMG met Danny van Dongen aan het stuur. Er was iets mis met het linkerachterwiel en de sleepauto moest eraan te pas komen om de auto binnen te brengen. Bij binnenkomst in de pits wacht de sleepauto nog even netjes op een Porsche welke weg wil rijden na zijn pitsstop. Bij het optrekken van de sleepauto breekt het linkerachterwiel van de auto af, waarna iedereen in de pits schrikt.
Het laatste half uur beloofd een spannende strijd te worden tussen de BMW M4 Silhoutte van de Pumax welke aan elkaar gewaagd zijn. Uiteindelijk zijn het de senioren Henk Thuis en Cor Euser die hun zenuwen weten te bedwingen en het beste om weten te gaan met hun versleten banden. Op de eindstreep is het verschil slechts 3,977 seconden en dat na 4 uur racen en gingen zij met de overwinning op zak naar huis. De nummer 3 werden vader en zoon Hart in hun Porsche 911. De laatste podiumplek werd veiliggesteld met 1 ronde voorsprong op de nummer 4.
Bron: A. Voorberg
Foto’s: A. Voorberg