Het eerste zilverwerk voor Kreijne Racing is binnen. Toine Kreijne legde in de eerste race van de Mazda MX-5 Cup op Circuit Zolder beslag op P2, zijn beste resultaat tot nu toe. Ook Jasper Bijl en Wilfred Herder hadden de smaak te pakken, al verliep hun weekend niet helemaal vlekkeloos.
De kwalificatie bepaalt in de Mazda MX-5 Cup grotendeels hoe de rest van je weekend eruit ziet. Kwalificeer je bij de beste tien rijders, dan is het podium in zicht. Zo niet, dan krijg je het lastig. Dat heeft alles te maken met de reversed grid, waardoor in de eerste race de nummer 10 van pole position mag vertrekken. Toine Kreijne kwalificeerde zich als zesde en bij afwezigheid van polesitter Luuk van Loon mocht hij de eerste race als vierde beginnen.
Dat leek een perfecte uitgangspositie om de aanval op het podium te openen. Al na een paar bochten reed Kreijne op kop en in de eerste ronde kon hij zelfs wat afstand nemen ten opzichte van de concurrentie. “Ik reed de hele ronde op kop, maar werd iets te fanatiek en ging in de eerste bocht even van de baan”, beschrijft Kreijne wat er daarna gebeurde. “Ik kwam terug als derde, maar knokte mezelf meteen terug naar P2.”
Voor hem reed op dat moment Dirk Warmerdam, die uiteindelijk net iets te snel bleek. Kreijne: “We hadden een gat van zes seconden ten opzichte van de rest. Alleen Marcel Dekker kwam nog dichterbij, maar hij liep niet genoeg in en dus werd ik tweede. Echt een topresultaat.”
Jasper Bijl kwam als zestiende over de streep in race 1, al gaf dat resultaat niet direct zijn ware snelheid weer. “Mijn vertrouwen in de auto groeit nog elke dag. Mijn start was echt goed, ik begon als 16e en won meteen twee plekken. Daarna begon de auto wat te sputteren en bleek het ESP (electronic stability program) nog aan te staan. Ik weet precies waar het knopje zit om het uit te zetten, maar zie ‘m maar eens te vinden als je op volle snelheid een bocht door gaat en vastgegespt zit in je gordels. Helaas zag ik hierbij weer vier man voorbij komen.”
Bijl hervond toch de aansluiting en had een paar mooie gevechten op de baan. In de slotfase merkte hij wel dat de remmen het op Circuit Zolder erg zwaar hadden. “Ik maakte een remfoutje en vloog over de kerbstones. Daarbij won ik een plek, die ik later terug moest geven, vanwege het overschrijden van de track limits. Jammer, maar ik heb het echt naar mijn zin gehad.”
Op zondag stond de tweede race van het weekend op het programma met Kreijne op P6, Bijl op P17 en Herder op P18. Daarbij ondervond het drietal dat het op het Belgische circuit knap lastig inhalen is, zeker als je eenmaal in het gedrang zit. “Het was een beetje duwen en trekken in de openingsfase”, vertelt Kreijne. “Daardoor kon de top 3 wegrijden, terwijl ik vast zat op de zesde plek. Dat had ik ook een beetje aan mezelf te wijten, want ik verremde me een keer en maakte ook een schakelfout.
“Uiteindelijk ben ik nog vierde geworden en dat was helaas het maximaal haalbare. Ik kwam er gewoon niet doorheen. Ik moet eerlijk zijn: vooraf had ik voor zo’n resultaat getekend, maar nu ben ik niet helemaal tevreden, want ik maakte toch een paar kleine foutjes. De volgende keer moet ik mijn hoofd iets koeler houden.”
Het hoofd koel houden: dat gold ook voor Bijl. Net als zijn teamgenoot verschakelde hij zich, al werd die fout in zijn geval nog harder afgestraft. “Ik had een hele goede start, maar in de tweede ronde maakte ik een schakelfout. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar het kostte me wel meteen vier plekken. Door de safety car-fase kon ik weer aansluiten bij het clubje voor me. Het was vervolgens stuivertje wisselen: echt cupracen, zoals het hoort.”
Helaas voor Bijl moest hij op de streep twee plekken inleveren, omdat hij eerder in de wedstrijd in aanraking kwam met een collega. “Ik dacht snelheid mee te kunnen nemen richting het rechte stuk, maar de auto voor me verloor juist snelheid en daarom raakte ik ‘m ‘op zijn kont’. Hij kwam daarbij naast de baan terecht en daar baal ik van, want het is natuurlijk niet zo netjes. Gelukkig heb ik de race wel uit kunnen rijden”, aldus Bijl, die uiteindelijk als dertiende werd geklasseerd.
De volgende races vinden plaats tijdens de GT World Challenge op Circuit Zandvoort, 13 en 14 juli op Circuit Zandvoort. Toine Kreijne verdedigt daar de derde plaats in het kampioenschap.
Bron: pb kreijne racing
Foto’s: pb kreijne racing – roel louwers