Komend weekend is het dan eindelijk zo ver. Na het Winter Endurance Kampioenschap (WEK) gaat er weer gesprint worden op Circuitpark Zandvoort. En hard ook! Er is daar best het een en ander veranderd. Lees bijvoorbeeld het bandenreglement maar eens door. En wat te denken van het vernieuwde asfalt? Verschillende toprijders zijn al aan het testen geweest en braken daarbij vaak hun PR’s.
Zaterdag 8 april
Dan starten we met Auto’s B. Kraker van de dag wordt natuurlijk de Peugeot 206 GTi Cup. Dat is een nieuwe klasse, met direct al een boordevol startveld, nooit eerder vertoond! Daar moet je eigenlijk als autosportliefhebber gewoon bij zijn, want daar gaat weer geschiedenis geschreven worden!
Maar ook de snelste cup zal los gaan. Dat zijn de Westfields met verscheidene nieuwe rijders. In die klasse heeft, net als bij de Volvo’s, een soort wederopstanding plaats gevonden. Hetzelfde hopen we te zien bij de Vrije-formule-klasse (in de verre racehistorie de vuilnisbakkenrace genoemd …). Deze club bestaat steevast uit een auto of tien. Die delen het asfalt met de Westfield-cup.
De Alfa-jongens zijn weer druk aan het sleutelen geweest. Dat hoort namelijk zo bij de Squadra Italia. Maar wat een juweeltjes zullen we daar tegen komen? Veel auto’s zijn tijdens de winters volledig nieuw opgebouwd.
Ook de Porsches gaan weer zorgen voor snelle, volle startvelden. Net als bij de 944 Cup krijgen ook de Boxsters dit jaar eigen klasse. Voeg daar nog een vleugje GT3 en zelfs GT2 aan toe en we hebben prima publiekstrekker!
Uiteraard komt met de Conrad Mazda MaX5 Cup ook het grootste cup-startveld van het afgelopen jaar aan bod, compleet met gloednieuwe cupsponsor. Iedereen start dan op banden en remblokken van een nieuw merk. Daarover is een hoop te doen geweest. Wat gaat dit voor deze zware competitie betekenen?
Zondag 9 april
Op zondag is die andere zware competitie, die van de E30 Cup aan de beurt. Vorig jaar zaten ze qua startveld niet ver onder de MaX5-ers. Gaan ze er dit jaar overheen? Actie zal er genoeg zijn. Als je je in één van deze twee competities in de top-tien kunt rijden, dan kan je toch echt serieus sturen!
Met de SLK’s gaat ook al aardig die kant op. In het tweede seizoen verwachten we al 25 rijders aan de start. Ook de BMW Compact kent enkele nieuwe rijders dit weekend.
Verder werken we deze dag af met een aantal vrije klassen inclusief een hoop verschillende auto’s. We zullen voor het eerst een volledig gouden DNRT V8 mogen aanschouwen! Over de top? Gezien het brute karakter van deze auto écht niet. En wat gaat Jan Rozendaal met zijn 300 pk sterke Foreman P4 laten zien? Deze week blies hij de koppakking er uit, maar hopelijk kan hij er weer bij zijn. Iets minder bruut (maar beter betaalbaar) kan enorm leuk zijn. Zo zal de allereerste Honda Civic Cup racer op deze dag zijn debuut maken. Dit jaar wordt er uitvoerig getest en ontwikkeld. Het doel is om dan volgend jaar een nieuwe klasse op te zetten.
Het moge duidelijk zijn: spektakel te over! Twee dagen bomvol actie zoals we de afgelopen jaren niet meer gezien hebben. Voor het publiek wordt dit een echt feestje, want je kunt overal komen: op de paddock, alle tribunes en zelfs in de pitstraat! En dat alles enkel voor een schamele zes euro ….. parkeergeld! Want de toegang is bij de DNRT zoals altijd gratis.
Kan je er niet bij zijn? Livetiming is weer te volgen op www.raceresults.nu en het complete tijdschema vindt u terug op onze website www.dnrt.nl
Bron: DNRT
Tekst: Timo Wagenaar Hummelinck
Foto’s: Thomas Bakker