Kwalificatie
Afgelopen zaterdag stond de laatste race van het ‘Winter Endurance Kampioenschap’ op het programma op Circuit Park Zandvoort. De racedag begon om 10:15 met een kwalificatie training welke 30 minuten duurde. De meeste teams gebruikte de kwalificatie om de laatste dingen aan te passen en de vochtige baan te leren kennen. Vele teams hadden reeds de dag ervoor al gebruik gemaakt van de testdag op het circuit. Hier konden de teams vrij rijden en veel kilometers maken op een droog circuit.
Tijdens de kwalificatie stond het gevoel met de auto bovenaan, het verschil tussen de eerste plekken op de startgrid maken uiteraard niet veel uit in een race welke 4 uur zou duren. Toch ontstond er aan het eind een mooie strijd wie van pole position mocht starten. Met nog een minuut te gaan, is het de Mercedes AMG van Meijer-van Dongen welke hun laatste snelle ronden startten. Na een rondje van 1:53.509 op de klokken te hebben gebracht, was duidelijk dat zij de snelste waren. De voorsprong bedroeg slechts 0,276 per rondje.
Danny van Dongen over zijn snelste rondje in de Mercedes op een opdrogend Circuit: “Het laatste rondje moest ik nog even flink aanzetten, de baan was nat en dat betekend dat je flink moet sturen met deze auto. Het voordeel van het laatste rondje is wel dat de baan op zijn droogst is en dat de snelste tijd er dan wel in zit. Ik wist dat ik er flink aan moest trekken, ik heb natuurlijk veel gereden met Cor in de Marcos en ik wist dat hij het nog niet verleerd is.
Al met al maakt het eigenlijk niet uit of je nou op een eerste of een tweede plek staat, maar het is natuurlijk wel leuk, vooral omdat het mijn eerste keer in deze auto is, dat geeft een goed gevoel. Het team is heel tevreden en dat is ook zeer belangrijk. Daan Meijer doet straks de start en dan moet het goed komen.”
Race
Na de regen in de ochtend viel er daarna geen regen meer, wel was er constant dreiging dat het zou gaan regenen. Voor de start moest de beslissing gemaakt worden welke banden er onder de auto gezet zouden worden. De meeste teams kozen voor de intermediates zodat zij niet teveel zouden glijden in de eerste ronden. Enige uitzondering in de kop is het team van Ward Sluys en Bas Schouten. Zij hebben hun BMW M4 Silhoutte vers opgebouwd en hebben deze dag aangegrepen om te komen testen met hun nieuwe auto. Zij nemen de gok en kiezen ervoor om slicks onder de auto te monteren.
Al snel droogde de baan op, binnen 10 minuten na de start was de droge lijn al te zien, dit betekende al snel dat veel teams hun banden op de natte vlakken gingen koelen op het rechte stuk. De meeste teams wilden al snel de banden wisselen, maar wilden ook niet te vroeg binnenkomen voor een pitsstop. Voor de rijders was het uitzingen totdat de benzine nagenoeg op was voordat zij van de teams naar binnen mochten komen voor profielloze slick banden.
De eerste auto die stil valt, na een kleine 20 minuten, is de BMW Z4 met Eric van Munckhof aan het stuur. De auto komt tot stilstand net na de Hans Ernst bocht, de sleepauto van het circuit brengt de auto terug in de pits waarna het team snel naar het probleem gaat zoeken en het snel wil reageren om nog veel rondes te kunnen rijden. Henry Zumbrink had nog geen meter gereden met de BMW in de race, zijn reactie: “Het is wel balen dat we nu hard moeten werken om de auto weer het circuit op te krijgen.”
“Eric reed lekker zijn rondjes, waarna de aandrijfas het ineens begaf en de auto stil viel, iets dat we niet aan hoorde komen. Normaal merk je zoiets wel of komt er ergens meer herrie uit, maar dit keer niet. We gaan de auto wel weer de baan op krijgen, daar heb ik alle vertrouwen in, we willen nog meters maken voordat het seizoen begint.” Een kleine 10 minuten later kon de BMW Z4 de pits uitrijden met dit keer Henry Zumbrink aan het stuur.
Het tweede uur
Na 68 minuten word de eerste keer met de ‘code 60’ vlag gezwaaid door de officials. Iedereen moet zich aan een gemiddelde snelheid houden van 60km/h. Er is dus iets gebeurt op de baan en er is nog niet direct wat er aan de hand is. De oorzaak blijkt een crash van de mooie BMW van het team Sari en Sari. Deze word enkele minuten later op een truck afgeleverd in de pits. Tijdens de code 60 maken veel teams hun pitsstops en kan iedereen er weer even tegenaan.
Nog geen kwartier later ontstaat er wederom een code 60, dit keer is het de BMW van Nieleman en Verhaegh welke er hard vanaf is gegaan bij het opkomen van het rechte stuk. Gelukkig kan de rijder ongeschonden uit de auto stappen en kunnen de baanposten aan de slag om de vangrail weer in orde te maken.
Uur 3
Het derde uur van de wedstrijd verloopt voorspoedig en er volgen geen code 60 situaties meer. Iedereen kan veilig zijn rondes vervolgen.
The final hour
Het laatste uur belooft een heftige strijd te worden vooraan. Alles lijkt in kannen en kruiken voor de Mercedes AMG SLS van Meijer en van Dongen. Tot een half uur voor de finish, de auto begint raar aan te voelen links achter en Daan Meijer laat de auto binnenslepen door de sleepdienst van het circuit. Tijdens de rit door de pitsstraat wacht de sleepauto even op een Porsche welke net klaar is met zijn pitsstop. Vervolgens trekt de sleepauto weer op en breekt de ophanging van de Mercedes af, wat onrepareerbare schade met zich meebrengt. Vol ongeloof kijken de toegestroomde mensen toe hoe de auto eruit ziet en wat de schade is.
In de laatste 20 minuten van de wedstrijd ligt de BMW M4 voorop met Ward Sluys aan het stuur, zij hebben nog een kleine halve minuut voorsprong op de nummer 2, Cor Euser in de Pumax. Al snel blijkt dat de Pumax beter om weet te gaan met de slechte staat van de banden en de oude man Cor Eurser verkleind de achterstand ronde per ronde. Er zitten zelfs verschillen bij van een kleine 5 seconden per ronde. Uiteindelijk weer de Pumax de BMW in te halen en zelfs nog een voorsprong op te bouwen van 3,977 seconden. De laatste podiumplek wordt bemachtigd door vader en zoon Hard in hun BMW 911. Zij reden een goede en constante race zonder enig probleem.
Bron: J. van Kessel en A. Voorberg
Foto’s: J. van Kessel en & A. Voorberg