De laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap stond afgelopen zaterdag op het programma. Door de verschillende divisies in het kampioenschap, was het zelfs mogelijk om met een “eenvoudige” Renault Clio met het kampioenschap naar huis te gaan. Helaas goldt dit niet voor het team van Sebastiaan Bleekemolen en Melvin de Groot. Door het Febo Racing Team in hun divisie maakte het team geen kans meer op de algemene titel. Wel gingen zij met de dagoverwinning naar huis en uiteraard de titel in Divisie III.
Tijdens de race liepen wij Melvin de Groot tegen het lijf toen hij net klaar was met zijn stint in de snelle Clio van het team van Bleekemolen. “Het was behoorlijk werken in de auto, tijdens de opwarmronde heb ik bij het team aangegeven dat we konden wisselen naar slicks, maar iedereen om ons heen en die ons in kon halen in het kampioenschap stond op dezelfde banden en daardoor hebben we de keus gemaakt om het zo te laten. We konden immers alleen maar verliezen door op slicks te startten.”
“We wilden zo min mogelijk pitstops maken en wilden de tank zo ver mogelijk leeg rijden. We hielden de concurrentie goed in de gaten en daardoor wisten we precies wat we moesten doen. Ik moet wel toegeven dat het op een droge baan rijden, best wel werken is met intermediates onder de auto. We waren zeker sneller geweest met slicks eronder en hadden een nog grotere voorsprong gehad, maar waarom een risico nemen als het niet nodig is.”
Kampioen
“Om het algemene kampioenschap te winnen moeten wij vandaag winnen en de leiders van de Divisie II moeten niet winnen. Zij zijn op dit moment de leiders van het klassement doordat zij, net als ons, beide voorgaande wedstrijden hebben gewonnen. Die kans lijkt ons klein doordat zij nu ook al een behoorlijke voorsprong hebben op de nummer 2 in hun klasse. Wij doen wat we moeten doen en dan is het afwachten wat zij gaan doen.”
Plannen 2017
“Ik rij al heel lang in de Clio Cup Benelux en dat ga ik dit jaar uitbreiden, ik ga voor 80-90% het Duitse kampioenschap rijden. Daar zijn de startvelden nog voller en zoals je weet hou ik heel erg van cupracen en met startvelden van 30-40 auto’s dat is geweldig. Ook ga ik een aantal lange afstand races rijden zoals de race op Silverstone, Barcelona en Litouwen.”
Bron: J. van Kessel
Foto’s: J. van Kessel en A. Voorberg