James Courtney pakte op de tweede dag van de Clipsal 500 een triple wammy. De HRT Holden coureur pakte pole, de overwinning in de lange afstandsrace en de leiding in het kampioenschap.
In de kwalificatie was Shane van Gisbergen de snelste geweest, met de eerste vier auto’s binnen zeven honderdsten van elkaar. De lange race heeft naast de kwali echter ook een top10 shootout (vergelijkbaar met de Superpole in de WSBK). Daarin bleek James Courtney met 1:20.539 vier hondersten sneller dan Fabian Coulthard. Moffat en Van Gisbergen stelden teleur met slechts een vijfde en zesde tijd.
Bij de start was Courtney het snelste weg en leidde tot aan de eerste safety car comfortabel het veld aan voor Whincup en Mclaughlin. Wat de concurrentie echter niet wist, al in de tweede ronde had de Volvo problemen met de alternator gekregen en reed in power save mode, zodat Mclaughlin’s koelpak en zijn drinkinstallatie niet meer werkten. Toch wist de Kiwi het tot ronde 38 vol te houden voor hij binnen moest komen voor een accuwissel (en even flink kon drinken). Mercedes was tegen die tijd al beide auto’s kwijt: Will Davison had een misfire in de motor en moest in de pits afwachten, Ash Walsh kreeg hetzelfde probleem, maar haalde de pits niet en moest weggetakeld worden.
Na de tweede safetycar om de muur bij turn 8 weer recht te zetten (Lee Holdsworth had er een deuk in gereden) ging het veld overhoop in de verschillende pitstops die volgden. Van Gisbergen leidde tot ronde 46, daarna had Nissan een tijdje een 1-2 met James Moffat en Rick Kelly. Toen die ook een pitstop maakten kwam Courtney weer aan de leiding met teamgenoot Tander en Mark Winterbottom achter zich. Van Gisbergen sloot bij deze groep aan en bleek qua rondetijden sneller dan Tander en Winterbottom.
SVG was snel voorbij “Frosty” en Tander maakte een foutje, zodat hij ineens 2e lag, maar Courtney bleek een hardere noot om te kraken. Eén bocht lang pakte de Kiwi zelfs de leiding, maar aangezien hij Courtney aan de kant ramde liet hij lopen om een straf te vermijden. In de volgende 15 rondjes zette SVG veel druk, maar Courtney maakte geen fout en kwam als winnaar over de streep, al werd zijn voorsprong niet groter dan 0.8sec. “Epic, gewoon epic. Shane had een jongere set banden dan ik. Ik moest alles geven om hem af te houden, gelukkig is het goed gegaan.” Achter hen was het Garth Tander die de tweede HRT Holden als 3e op het podium zette.
Het meest opvallende gebeurde echter achter de podiumklanten. Chaz Mostert was na een slechte kwali buiten de top10 gestart en dankzij een lange eerste stint wist hij veel tijd goed te maken. Hij sloot aan in een groep met Whincup, Moffat, Winterbottom en Coulthard en was tot de laatste ronde in gevecht met Whincup. Het ging fout in bocht 10 toen Mostert in een wanhoopspoging probeerde buitenom te gaan, slipte en door Whincup achterstevoren werd getikt. De Ford knalde de muur in, schoot dwars over de baan en werd vol in de zij geramd door Moffat. In alle drama haalde Whincup nog een vierde plaats op voor Coulthard en Winterbottom. De stewards lieten Mostert en Whincup even langskomen, maar deelden geen straffen uit.
Marcos Ambrose verbeterde zich zondag met een 9e starttijd, maar kon niet echt terrein goed maken en kwam als 12e binnen. Mclaughlin beëindigde zijn nachtmerrie-weekend in letterlijk een helse race als 18e. Het alternator-probleem bleef aanhouden en de Kiwi moest nog eens binnenkomen voor een tweede accuwissel. Aan de finish was hij zo uitgeput dat hij bijna niet meer uit de auto kon stappen.
“Dit was de moeilijkste race van mn leven. Het ging best ok tot de eerste accuwissel, daar moest ik lang wachten en raakte ik wat adrenaline kwijt, ik begon me toen echt moe te worden. Mn koelpak werkte niet, ik had geen drinken, alleen de helmventilator en een drinkpauze bij de tweede wissel. Ik zag op het laatst hobbels in de weg die je normaal nooit opmerkt en mn oren zoemden. Je denkt stiekem aan stoppen, maar je weet dat je die punten nodig gaat hebben later in het seizoen.”
Courtney is na 1 raceweekend leider in de stand met 258pt, Coulthard staat 2e met 241pt en Tander is 3e met 237pt. Whincup is na één weekend 5e met 222pt en Mclaughlin is 18e met 93pt. De volgende race is de Melbourne GP, die wordt verreden als supportrace voor de F1-race.
Bron: Alex Hendrix
Foto’s: speedcafe.com; stuff.co.nz; wilsonsecurityracing.com