De zaterdagraces van de Clipsal 500 zijn beiden een prooi voor Holden geworden. Op het stratencircuit van Adelaide haalden zowel Jamie Whincup als Fabian Coulthard een overwinning op.
Voor Volvo begon het weekend daarentegen erg zuur. Scott Mclaughlin had de S60 op een derde plaats gezet in de kwali, maar in de opwarmronde ging het al mis met een kapotte oliepomp. waardoor de Kiwi de muur in spinde nog voor er een meter geraced was. De start werd afgeblazen en Mclaughlin’s auto moest een motorwissel ondergaan voor de start van race 2, waar hij de 2e tijd had gereden.
De rest werd na een gedwongen pauze alsnog op gang geschoten. Whincup vertrok van pole en had eigenlijk nauwelijks concurrentie voor de leiding. Achter hem was Coulthard als tweede weggekomen voor Chaz Mostert, maar in de pitstop was de Prodrive crew dik sneller dan de Freightliner crew, zodat Mostert opschoof naar plaats 2 en laat in de race zelfs nog een aanval op de leiding kon doen na een safetycar voor beide Erebus Mercedessen ( Will Davison, die stilviel met motorpech en Ash Walsh die André Heimgartner ramde nadat die achterstevoren was getikt).
In de laatste sprint naar de finish zette Mostert Whincup aardig onder druk, maar hij kwam de titelverdediger niet voorbij, die zijn 90e overwinning in de V8’s ophaalde. Coulthard haalde een derde plaats op voor Craig Lowndes en Mark Winterbottom, die van verder achterin moesten starten, maar onderweg tijd goed maakten. Ook Nissan liep tegen mechanische pech aan: Michael Caruso lag kort vierde, maar raakte de muur en viel ver terug met een beschadigde ophanging, hetzelfde overkwam teamgenoot James Moffat, die er alleen een spiegel mee verloor. Ook de comeback van voormalig kampioen Marcos Ambrose in de Penske Ford liep niet helemaal naar wens. Ambrose moest na een mislukte kwali als laatste vertrekken en klom slechts op naar plaats 16.
In race 2 vertrok Mclaughlin veel beter dan Whincup, maar dat was vooral aan een valse start te danken. Gevolg was dat de Kiwi bij zijn volgende pitstop een stop-n-go van 10 tellen kreeg opgeteld. Die zat hij echter uit toen hij binnenkwam tijdens de safetycar die Caruso had veroorzaakt met een lekke band en een crash, en daardoor kreeg hij aan het eind van de rit nog een straftijd van tien seconden. Whincup leek op zijn tweede overwinning af te gaan, maar op 15 ronden van het einde ging de RBR Holden wijd in bocht 8 als gevolg van een lekke band. Hij moest het hele circuit nog eens rond en viel van 1 terug naar 21.
Coulthard, die de hele race op drie had gereden, schoof dus in twee incidenten op naar de leiding. De enige die het hem nog lastig had kunnen maken was James Courtney, die zowel Lowndes als Garth Tander als Mclaughlin voorbij ging en in de slotfase veel sneller was dan Coulthard. Helaas kwam hij twee tellen tekort en strandde achter de Brit op 2. Mclaughlin kwam als derde binnen, maar werd met 10 strafseconden als 9e geklasseerd. Lowndes kreeg de laatste podiumplaats cadeau vóór Tander en de Nissan van Todd Kelly. Davison bezorgde Erebus nachtwerk met een kapotte koppeling in de opwarmronde en Mostert knalde na 3 ronden de muur in.
Foto’s: optuszoo.com.au; teknikensvarld.se