De tweede manche van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) is afgelopen zondagnamiddag betwist op het circuit van Zolder, in het kader van het New Race Festival. De wedstrijd over 150 minuten stond bol van actie, incidenten en andere onverwachte wendingen. Zo was er al in de eerste ronde een aanrijding in de Chicane, die voor een aardbeving zorgde in Division 1, met de opgaves voor de Peugeot RCZ Cup #1 van Benoît Semoulin (geplooide achtertrein) en de BMW 320i WTCC #281 van Geoffrey Heyninck (probleem aan de stuurinrichting). De Duitse wagen had zijn rempunt gemist en raakte zijn Franse collega vol op het linker achterwiel!
De BMW M3 E46 #8 van nieuwkomers (tenminste in 2016) Ward Sluys en Martin Lanting had de wedstrijd aangevat vanop pole positie, maar Johan Huygens twijfelde geen seconde om het commando over te nemen met de M3 E46 #17 die hij deelt met Pieter Verlinde. We dachten dat de groen-witte bolide het ruime sop zou kiezen, onder meer door te profiteren van versnellingsbakproblemen die Koen De Wit tot de opgave dwongen, maar dat was zonder die duivelse… Pierre-Yves Corthals gerekend, gastrijder naast Olivier Meurens op de Seat Leon Supercopa #33, een onuitgegeven wagen in de BGDC. Dankzij een regenbui om klokslag 16.00u kon de Luikenaar al zijn talent tentoonspreiden en terugkomen in het kielzog van de leidende BMW. Maar al snel vond de zon haar weg terug naar Limburg, en zo nam de M3 E46 #17 opnieuw zijn plaats in aan de kop van het klassement.
Maar op dat moment besloot Martin Lanting om het tempo op te voeren aan het stuur van de M3 E46 #8. De Nederlander nam de maat van de #17 op iets meer dan een uur van het einde om een indrukwekkende zege te behalen. Toch deed vooral het duo Huygens-Verlinde dit weekend de beste zaak door te profiteren van de opgave van De Wit om de leiding in Division 2 over te nemen. Een uitstekende derde plek was er verder voor de Seat van Corthals-Meurens, die de BMW Compact met M3-mechaniek van Smets-Verbeke (#444), de kwetsbare Z3M Coupé van De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove (#888) en de M3 E46 van de familie Dierckx aan de praat kon houden. Minder meeval was er voor de twee andere ingeschreven Seat Leon Supercopa van Adriaenssens-Van Kelst en Vannetelbosch-Kirten, die te veel terrein verloren om een goede klassering te ambiëren.
In Klasse E, de kleinste categorie in Division 2, maakten Kenny Boeykens en Kobe Wastiels (BMW 325i) een winnende terugkeer in de BGDC. En toch was het niet eenvoudig, aangezien een van de wielen onveranderd bleef tijdens de trainingen en de wedstrijd, als gevolg van een… vastzittende wielmoer! Gelukkig was het niet noodzakelijk om over te schakelen op regenbanden, want dan was de race van de #90 afgelopen. Het Vlaamse duo won voor de VW Golf V TDI van Heirman-Van Delm (met een grote rookpluim op het einde van de rit) en Van Den Berge-Dubois, terwijl de winnaars van de Trophée des Fagnes, Bradt-Van den Hove, hun BMW 120d moesten parkeren om mechanische redenen.
De eerste van Lambert!
In Division 1 werden de kaarten opnieuw verdeeld na het wegvallen van de Peugeot #1 en de BMW #281, vooral ook omdat de Renault Clio #10 van Michaël Divoy en Patrick Asnong, in Francorchamps al forfait door een motorbreuk, weer veel te snel uit de strijd verdween, opnieuw door mechanische pech. Een vroege opgave was er ook voor de Renault Clio #117 van Christophe Van Riet en Kristoffer Cartenian, voor wie het Limburgse circuit minder geluk bood dan in het verleden.
Tijdens het tweede deel van de race dienden de overlevende Peugeot RCZ Cup de genadeslag toe aan de concurrentie in D1. De triomf leek weggelegd voor Matthieu De Robiano (#2), maar in de laatste ronde gooide… benzinepech roet in het eten! De piepjonge Anthony Lambert (#3), 16 jaar oud en afkomstig uit de karting, kreeg de leiding cadeau en sloot zijn debuut op circuit af op de hoogste trede van het podium! Hij deed nipt beter, minder dan een seconde om exact te zijn, dan de #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, terwijl de ongelukkige De Robiano toch nog het podium kon vervolledigen. De RCZ Cup #23, bijzonder snel in de aanvangsfase met de jonge Amaury Richard aan de knoppen, viel nadien terug naar de vierde plek, voor de #32 van de familie Buffet.
Omwentelingen waren er ook in de Klasse B van Division 1, met uiteindelijk het succes van de Renault Clio #503 van François Jeukenne en Gaël Frère, die… helemaal achteraan was gestart na een moment van onoplettendheid van de laatstgenoemde tijdens de officiële sessie. De Franse bolide haalde het maar net (1”7) van de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers, die het grootste deel van de debatten hadden geleid. Veel emoties waren er voor de Renault Clio #62 van Philippe Braekevelt en Daniel Braun, die met een slakkengang voorbijkwam aan de zwart-witgeblokte vlak maar toch het podium kon redden tegen de andere Clio van Delencre-Leroy (#80), Deger-Hortulanus (#37) en Charlier-Siegenthaler (#28). Frustraties daarentegen bij de Honda S2000 #302 van Brankaerts-Dubois-Van Der Heijden, die uit de race verdween terwijl het podium binnen handbereik lag, maar ook voor de Seat Toledo ETCC #101 van Pascal Kevers en Grégory Paisse, waar een aandrijfas stuk ging.
In de Klasse D werd de armada van BMW geklopt door de Porsche Boxster #25 van Jean-Yves Beeckman en Christophe Denis, die zijn gloriemoment kende in Zolder, met twee ronden voorgift op de M3 E36 #077 van Grysouille-Spiegeleer en vijf ronden op de 3 Reeks E30 #41 van Cesari-Gilson. We noteerden ook de deelname van een BMW 325i Clubsport Trophy, de #257 van Jo Lammens, die als coach naar Limburg was afzakt voor zijn dochter Ines, die haar debuut maakte. Ook dat is de BGDC…
Het vervolg van het seizoen komt er al over twee weken op het weergaloze circuit van Dijon-Prenois, ter gelegenheid van de traditionele Trophée de Bourgogne, de eerste van drie internationale uitstappen van de BGDC dit seizoen…
BGDC 2016 / De kalender
02-03 april: Trophée des Fagnes – Francorchamps
17 april: Zolder, 1 x 150’
30 april & 1 mei: Trophée de Bourgogne – Dijon, 1 x 90 + 1 x 150’
29 mei: Trophée de la Mer du Nord – Zandvoort, 1 x 180’
01 & 02 juli: Syntix Super Prix – Zolder, 1 x 125’
17-18 september: Grand Prix du Val de Vienne – Le Vigeant (1 x 90’ & 1 x 120’)
16 oktober: 24 Heures 2CV – Francorchamps, 1 x 180’
Bron: pb bgdc
Foto’s: pg bgdc – letihon