Voor het eerst in de geschiedenis van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) werd er gereden in een weekend van de RAC Spa van Pierre Delettre, te weten het Racing Festival. 180 minuten stonden er zondag op het programma, tussen 14u15 en 17u15, een proef die overigens ook via een live captatie te bekijken was. Het minste wat we konden zeggen was dat de race bol stond van de verrassingen, de voorlaatste afspraak van het seizoen overigens. Zoals te verwachten was, vonden we de BMW M3 van de Division 3 vooraan tijdens de kwalificaties. De pole en de eerste race-uren waren dan ook voor Renmans, Van der Aa en Van Soelen, die de BGDC met hun M3 E46 ontdekten. De #416 leek te winnen, maar een technisch probleem verwees de heren terug naar de derde plaats!
De strijd vooraan werd een zaak van de heren die drie uur alleen reden. Zoals zo vaak in dat geval was het de altijd goed gezinde Koen De Wit die het laatste woord had met zijn M3 E46 #64, met een goede minuut voor Thomas Piessens die het zonder Stienes Longin moest doen, weerhouden door de finale van de NASCAR Whelen Euro Series in Zolder. Johan Huygens en Vincent Vandenabeele deelden in de pech met hun M3 E46 #17, want na een contact moesten ze langs de kant. De M3 E36 #141 van Pirot-Pirot en de #131 van De Volder-Dobbelaere maakten de top 5 volledig!
Een Peugeot… ondanks alles in D1!
In de Division 1, volgde een grote verrassing want de Peugeot RCZ #1 van Benoît en François Semoulin stond meteen stil, de mechaniek van de Leeuw liet het van bij de start afweten. Het familie duo zou nog kunnen vertrekken, maar op 20 ronden van de winnaars… toch pakten ze nog de titel in de Klasse D (2 liter).
Auteur van de pole position, Grégory Paisse, had goede hoop om stevig te scoren met zijn Peugeot RCZ #188, die hij deelde met Jérôme Heinen, maar een Drive-Through voor het niet respecteren van de limieten van de piste en een beetje pech bij een safety car maakten hun rekening. Grégory haalde toch nog het podium in D1 na een stevige inhaalrace.
De RCZ #1 en #188 niet vooraan, zou Peugeot dan toch kunnen verliezen ? Neen! In de #7, wisten Cristinelli en Duquesnoy hun eerste zege in Division 1 en Klasse D (2 liter) te behalen, voor de BMW 320i E46 WTCC van Heyninck en Sluys! De beste Renault Clio III, de #10 van Divoy en Asnong, reed naar de derde trede op het podium, voor de Clio #110 van Frère-Hayot en een andere BMW 320, de versie ‘is’ van Van Colen en Despriet. Mooi remonte ook van de Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Katsers en Philippe Ménage, ook het slachtoffer van een Drive-Through voor de limieten van de omloop. De top 10 van de Klasse D werd vervolledigd door de Peugeot RCZ #32 van Buffet-Buffet, de Renault Clio #59 van Car-De Robiano, en de snelste Honda Civic 2 liter, de #15 van Patrice Lacroix.
In de andere categorieën zagen we een zege van de Nissan 200 SX-R #200 van Lannaux-Niclot in de Klasse E van de Division 1, de categorie voor wagens van maximaal 2,5 liter. De Japanse wagen haalde het voor een meute BMW, waaronder de beste 325i Clubsport Trophy. De #251 van Donniacuo en Scamardi nam een mooie revanche na de frustratie van de 24 Uur van Zolder en werd tweede in de Klasse E. Zij gingen de M3 E36 #077 van Clermont-Grysouille, de 325i Clubsport #58 van de andere leden van de familie Donniacuo en de 325i E90 #90 van Boeykens-Wastiels vooraf.
Verwachte zege van de Honda Civic #48 van Thiroux, Gillion en Breckpot in de Klasse C van de Division 1 (1600cc), en in de Klasse B (1400cc), ging de Citroën AX #333 van Princen-Peeters al voor de start stuk.
In de BRCC Club, won de Renault 21 Turbo #121 van Danneels-Danneels-Gillot voor de VW Golf TDI #25 van De Wilde-Van den Berge-Van den Berge en de BMW 120d #120 de Bradt-Van den Hove.
De laatste afspraak van de BGDC 2015 vindt plaats tijdens de Race Promotion Night de Zolder op zaterdag 7 november, tijdens een race van maar liefst 400 minuten! Het zou een zeer mooie afsluiter kunnen worden, want in Francorchamps, stonden er ook al maar liefst 70 bolides op de startgrid!
Bron: pb bgdc
Foto’s: pb bgdc – jacques letihon