Gewoon perfect, zo kunnen we de finale van de 400 minuten durende finale van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) op Circuit Zolder omschrijven. De (weers)omstandigheden voor de Race Promotion Night, waren ronduit schitterend, waarbij de stand en paddock baadden in een temperatuur van bijna 20 graden! Ook het sportieve verloop van de race was bijna perfect, waardoor we heel wat lachende gezichten zagen tijdens de prijsuitreiking rond 22u30.
Op de polepositie vonden we de BMW M3 E46 #163 van Stienes Longin en Thomas Piessens, die voor de gelegenheid de steun kregen van Bert Longin. Hij was de eerste die het opnam tegen de M3 E46 #64 van Koen De Wit – hij met de steun overigens van Fred Vervisch -. Jammer genoeg diende de witte BMW, die in Francorchamps al de titel in de D3 op zak stak, vroegtijdig naar de kant met een breuk in de cardan. De weg lag dus open voor een mooie zege voor de familie Longin en Thomas Piessens. Zij wonnen ondanks een klein mechanisch probleem goed halverwege de race. Maar dat koste hen uiteindelijk maar 5 minuten.
Zoals de traditie het wil, is de Race Promotion Night de langste race op de kalender van de BGDC en dan vallen er nog al eens slachtoffers. Zo was er de M3 #555 van Engelen-Van Mechelen-Verlinde, die stil viel aan de Rea, alvorens in de stands op te geven. Het waren de gastrijders in BGDC, in casu de M3 E46 #145 van Paul en Bart Lievens, die de tweede plek behaalde in de Division 3, voor nog een BMW, de #39 van Roland Van Asch, Harry De Wit, Johan De Kergel en Dave Van De Velde.
RCZ… en de meisjes!
We zagen in Zolder ook de Peugeot RCZ in Cup versie, van François en Benoît Semoulin met de steun van Vincent Vandenabeele. De Leeuw uit Frankrijk reed bijzonder sterk en mengde zich zelfs in de strijd om de top 5 algemeen. Herinneren we er aan dat er in Zolder ook wagens meereden die niet in de BGDC zijn ingeschreven. Op het einde van de rit werd de #1 winnaar in de klasse, met niet minder dan 5 ronden bonus op de tweede in de categorie. Ook zij reden overigens een sterke race. Het begon echter moeilijk voor die Peugeot RCZ #188 van Jérôme Heinen, Grégrory Paisse en Philippe Ménage, na een straf omwille van de geluidsnorm (95 dB maximaal op zaterdag)! Circuit Zolder zocht de zaak correct uit en vond een probleem in het meetsysteem, waardoor de Peugeot toch aan de race kon deelnemen. De remonte was indrukwekkend en eindigde op een tweede plaats in de Division 1 en de Klasse D! De derde Peugeot RCZ aan de start kende niet hetzelfde geluk, want de #32 van Denys en Emilien Buffet, verliet wel voortijdig het strijdtoneel na twee overtredingen tegen het geluid. De Renault Clio #503 van François Jeukenne, Greg Vannetelbosch, Michaël Schmetz en Jérémy Princen vertrok ook uit de pitlane, omwille van een identiek probleem als de voornoemde Peugeot. De Clio zou echter vroegtijdig moeten opgeven, net als de snelle Mini Cooper S #666 van Grégory Serck en Bart Van Samang, die in D1 mooi mee vooraan reed, alvorens ook uit te vallen.
Enkele Renault Clio Cup kenden ook problemen in deze toch wel erg lange en slopende wedstrijd. De #117 van Van Riet-Cartenian-Detry en de #110 van Divoy-Asnong-Frère-Hayot kenden motorproblemen, mogelijk toch wel veroorzaakt door de diverse oplossingen die er gevonden werden om het geluid te beperken. De Clio #62 van Philippe Braekevelt en Daniel Braun ging er dan weer van af in het eerste deel van de race en was zo één van de eerste opgevers!
Toch waren er ook mooie resultaten voor enkele Renault Clio, waaronder de #28 van de snelle dames Angélique Charlier en Sarah Bovy en hun mannelijke medestrijders Olivier Siegenthaler en Patrice Lacroix, die het podium van de Klasse D vervolledigden, voor de Clio #70 van Eric Dewaelheyns en Patrick Vander Eecken, en de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen, die een mooie top 5 behaalden, misschien wel buiten verwachting. Of wat te zeggen van de zevende plaats in de klasse van de Honda Civic #46 van Breckpott-Gillion-Thiroux-De Rycke, de enige wagen in de klasse C (1600cc), waardoor er in Klasse D gereden diende te worden. En dan volgt een mooi resultaat tussen veel sterkere deelnemers, gewoon perfect toch?
De heroïsche M3 E30
De Klasse E zag de snelle opgave van de Nissan 200 SX-R #200 van Lannaux-Niclot-Close-Reip en van de Porsche Boxster #24 van Beeckman-Denis-Neutelers-Degeer, wat in het voordeel van de diverse BMW was. Het was een van de oudste wagens van het veld, de M3 E30 #83 van Edwin Beyers, Pascal Deckers en Ronny Van de Water, die een schitterende zege behaalde en een algemeen podium in de Division 1 ! De grijze bolide was sneller dan de 325i Clubsport Trophy, de #57 van De Breucker-Geurts Jr-Van Haeren, #58 van Donniacuo-Donniacuo en de #325 van Eyckmans-Dewulf-Maassen die als derde het podium op mocht in de merkencup van Jan Horemans. Een M3 E36, de #077 van Clermont-Grysouille-Spigeleer, behaalde de top 5 in de Klasse E.
Algemene zege!
Noteren we voor de volledigheid de zege algemeen in de race van de BMW 120d Recy Racing Team #125 van Jan De Vocht, Johan Van Loo en Geoffrey Heyninck (ook in de BRCC Club by BGDC). De diesel vond in deze Race Promotion Night een schitterende uitdaging op maat en won de algemene klassering, voor de BMW M235i Racing Cup #237 van Rasse-Van Rompuy-Qvick en de VW Golf V TDI #76 van Heirman-Fontan-Gomez-Gonzalez.
Het doek is gevallen over de BGDC 2015. Over enkele dagen volgt nog meer info over het seizoen 2016, maar zelfs met de veranderingen die op til staan, zal de filosofie van de serie, voorbehouden aan amateurs, gentlemen-drivers en jonge wolven die hun eerste stappen in de autosport zetten, ongewijzigd blijven. Want waarom een winnend team veranderen?
Bron: pb bgdc
Foto’s: pb bgdc – jacques letihon