De vierde manche van de BGDC 2016 werd afgelopen zondag betwist op het zonovergoten circuit van Zandvoort en stond bol van de onverwachte wendingen… en vooral van straftijden als gevolg van de ‘Code 60’ die de wedstrijd geneutraliseerd hadden. De race over drie uur begon met een minuut stilte ter nagedachtenis van Alain Frérotte en Jean-Pierre Mondron.
Op sportief vlak werden talloze onregelmatigheden vastgesteld tijdens de neutralisaties onder ‘Code 60’. De deelnemers die de opgelegde snelheid duidelijk niet gerespecteerd hadden, verloren terrein in het uiteindelijke klassement. Deze week werden alle uitslagen vervolgens grondig gecontroleerd. De promotoren van de BGDC kunnen nu het definitieve verdict van deze race vrijgeven, na de nodige veranderingen.
“De toegepaste straffen waren uiteindelijk één ronde, per volledige ronde (en niet per sector) afgelegd onder ‘Code 60’ in minder dan 4’14“”, leggen Patrick Van Billoen en Raphaël van der Straten uit. “We moeten er immers van uitgaan dat iedere rijder die sneller reed dan die 4’14” de aanwijzingen van de baanposten niet heeft gerespecteerd. Een tiental rijders heeft de opschorting van de resultaten aangevraagd, om straftijden te kunnen uitdelen op basis van elke sector en omdat de gebruikte strafmaat ontoereikend werd geacht. De wedstrijdleiding heeft, na een nieuwe, grondige analyse van de gegevens, een aanvraag ingediend bij de sportief verantwoordelijken van de federatie om het klassement aan te passen door de straffen van één ronde per inbreuk en per sector te schrappen, gelinkt aan de snelheidsovertredingen onder ‘Code 60’. Ook de andere straffen blijven actueel.” De leden van de RACB kozen ervoor om de straf van één ronde te behouden, maar enkel berekend op basis een inbreuk van een volledige ronde onder ‘Code 60’.
De verantwoordelijken van BGDC moeten nu een balans opmaken van deze episode die niemand goed uitkomt, te beginnen met het team van vrijwilligers die de promotie en de organisatie van deze competitie voor amateurrijders en gentlemendrivers op zich neemt… “De BGDC heeft de volgende lessen getrokken: voortaan komt er een beter coördinatie met de organisator van elke meeting om de procedures met betrekking tot het verloop van de wedstrijd te verbeteren, een verandering in het sportief reglement om de straftoemeting aan te passen, maar ook zal de nodige informatie tijdens de briefings die voorafgaan aan de toekomstige wedstrijden beter gecommuniceerd worden. Zo zal iedereen voor de start van de meeting de specifieke regels begrijpen. Het is vanzelfsprekend dat de BGDC een deel van de verantwoordelijkheid draagt, maar we herinneren ook dat het de deelnemers zijn die de wedstrijd betwisten, en dat iedereen zichzelf in vraag moet durven te stellen.”
Het definitieve verdict
Zoals we in dergelijke gevallen kunnen verwachten, heeft het uiteindelijke algemene klassement weinig overeenkomsten met de niet-officiële versie die de ronde deed na afloop van de race. Zo gaat de zege in Division 1 naar de Peugeot RCZ Cup #7 van de Fransman Stéphane Cristinelli en de Belg Michel Duquesnoy, voor de twee leiders van de Klasse B (2 liter), de Clio #503 van François Jeukenne en Gaël Frère en de #85 van lokale helden Mick en Yardi Hoogwerf.
In de Klasse A16T gaat de overwinning naar Cristinelli-Duquesnoy, voor de andere RCZ Cup van Matthieu de Robiano en Pierre Dupont (#2) enerzijds en Benoît en François Semoulin (#1) anderzijds.
In de Klasse B, achter Clio #503 en #85, wordt het podium vervolledigd door de Clio #117 van Christophe Van Riet en Kristoffer Cartenian, die beter doen dan de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers, maar ook de Renault Clio #81 van Delencre-Leroy, de #62 van Braekevelt-Braun, de #28 van Charlier-Siegenthaler-Zhanen en de #108 van Bourdouch-Brugmans.
Nieuw succes voor de Porsche Boxster #24 van Beeckman-Neutelers-Denis in Klasse D (tot 2500 cc), voor de BMW 325i E30 #113 van Claeys-Delnest-Uylebroeck.
In Division 2 leek Koen De Wit (BMW M4 E46 #64) de winnaar van de strijd op het circuit van Zandvoort na de eerste golf van straftijden, maar uiteindelijk trekken Johan Huygens en Pieter Verlinde (BMW M3 E46 #17) aan het langste eind op Nederlandse grond. Denis Smets en Manfred Verbeke bevestigen hun top 3 met de BMW Compact M3 #444, terwijl de BMW E46 #157 van de familie Dierckx, de beste Seat Leon Supercopa, de #35 van Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten, maar ook de iets oudere BMW Z3 M Coupé #888 van het trio Vanderkerckhove-De Landsheere-Kluyskens aan de voet van het podium terechtkomen.
In de Klasse E van de Division 2 tot slot zijn Kenny Boeykens en Kobe Wastiels (BMW 325i E90 #90) aan het feest tegenover de BMW 120d #120 van Bradt-Van den Hove. De Lisa JP02 van Dupont-Genoud Prachex was de enige ingeschreven wagen in Klasse G.
Na afloop van dit onvoorspelbare Nederlandse hoofdstuk hoopt de BGDC op een rustig vervolg, tijdens de laatste race voor de zomervakantie. Die staat geprogrammeerd op het circuit van Zolder, het eerste weekend van juli, over 125 minuten…
Bron: pb bgdc
Foto’s: pb bgdc – jacques letihon