Het hoge ritme laat weinig ruimte tot fouten, of toch bijna. Een maand na de aftrap van het seizoen tijdens de Trophée des Fagnes, twee weken na de eerste wedstrijd op Circuit Zolder in het kader van het New Race Festival, is de BGDC toe aan een derde afspraak. De deelnemers vieren het feest van de arbeid in Dijon-Prenois, op een circuit dat ooit gastheer was voor meer dan een legendarische Grand Prix van Frankrijk Formule 1. “Zoals zo vaak voor de uitstappen buiten onze landsgrenzen met de BGDC, vrezen we voor wat minder deelnemers, maar met meer dan 35 wagens, lijkt die vrees deels ongegrond”, aldus Patrick Van Billoen in naam van de BGDC. “Gezien de omstandigheden en de wedstrijden die elkaar snel opvolgen, was dat voor ons een realistisch streefcijfer. Opdracht volbracht dus.”
Tot die omstandigheden behoren onder meer de gezondheidsperikelen van François Semoulin, die recent een operatie aan het oog onderging, wat dus het forfait van de Peugeot RCZ Cup #1 met zich meebrengt, een wagen die hij normaal deelt met zijn broer Benoît. “Voor het team is het een tegenvaller, maar de wagen komt terug van zodra François weer het stuur zal mogen nemen of ten minste operationeel is”, vertelt Benoît. “Met mijn broer doe ik aan autosport vooral als hobby en om af en toe aan ons professioneel leven te ontsnappen. François doet veel in het beheer van het team, en dus is het verstandig als hij er niet is om de wagen in de garage te laten.” Twee RCZ Cup SemSpeed zijn wel van de partij, met Matthieu de Robiano en Pierre Dupont in de #2, terwijl Benoît Semoulin het uitzonderlijk doet met de jonge Anthony Lambert, winnaar van de Division 1 in Zolder, met uiteraard de #3. Twee andere Peugeot zijn van de partij in de Klasse A16T, te weten de #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, en de #7 van Stéphane Cristinelli en Michel Duquesnoy, die kennis maakt met de BGDC op een omloop die de heren wel kennen.
De BMW ex-WTCC van Geoffrey Heyninck is er niet bij en dus zal het gevecht in de Klasse B (2 liter) ditmaal gaan tussen de ervaren Philippe Ménage en Guy Katsers die echt eens willen schitteren! Ze nemen het op tegen de diverse Renault Clio met onder meer de #503 van Jeukenne-Frère, laureaat in Zolder, maar ook de #10 van Divoy-Asnong, die een moeilijke seizoenstart moet rechtzetten, de #28 van Charlier-Siegenthaler, de #37 van Deger-Hortulanus, de #62 van Braekevelt-Braun (de verrassing in Zolder), de #69 van Leten-Van Kuyk, de #80 van Delencre-Leroy, de #85 van Hollandais Hoogwerf-Hoogwerf, de #108 van Bourdouch-Brugmans-Dussoul, de #110 van Debroux-Dewaelheyns en de #510 van Kimplaire-Vernaillen. Tegen de Franse armada zien we ook de Honda Civic #6 van Van Billoen-De Laet, de #48 van Thiroux-Gillion-Bastien en de #348 (nieuwkomer) van Boostels-Franken. Dat belooft…
Nog in Division 1, maar in de Klasse D (2500cc) ditmaal, is er de Porsche Boxster #24 van Jean-Yves Beeckman en Christophe Denis die op hun elan van Zolder willen doorgaan. Om te winnen moeten ze zich ontdoen van de BMW onder leiding van de M3 E36 #077 van Grysouille-Spigeleer en de 325i #113 van Steve Claeys.
De blauwe schoonheid is terug…
De belangrijkste info van de Division 2 is de terugkeer op de piste van John Rasse in de mooie en efficiënte BMW M3 E36 #142 waar hij het solo mee zal doen. Na de zeges van Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) en het duo Sluys-Lanting (BMW M3 E46) in de eerste wedstrijden van het seizoen, zijn de favorieten nu Johan Huygens en Pieter Verlinde, die ook in functie van hun leidersplaats in het kampioenschap zullen rijden. We zouden dus ook een derde verschillende winnaar in evenveel races kunnen zien…
Opgepast voor Koen De Wit, die weer zal willen schitteren met de M3 E46 #64 en die vooral net als in Francorchamps zal willen winnen. Jasper, Geert en Pieter Dierckx zijn er ook met een BMW, meer bepaald met een M3 E46 #157, net als het duo Smets-Verbeke met de Compact M3 of het trio De Landsheere-Kluyskens-Vandekeckhove met de eeuwige Z3 M Coupé. Ook de Seat Leon Supercopa zouden met hun goede chassis wel eens goed uit de verf kunnen komen in Dijon: Serge Meurens doet het Renaud Cézar in de #33, de wagen waar ‘Pilou’ Corthals in Zolder zo sterk mee reed, terwijl Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten hun progressie in de #35 willen verder zetten. We zien ook een Leon Supercopa voor Patrice Lacroix, die we voorheen aan het werk zagen in een Honda Civic en hij blijft trouw aan zijn #15.
In de Klasse E van de D2, met de wagens van 2501cc tot 3000cc, zien we Kenny Boeykens en Kobe Wastiels die op hun elan van Zolder willen doorgaan met de 325i E90 #90, terwijl de concurrentie komt van de 120d #120 van Bradt-Van den Hove, de eerste winnaars van het seizoen, maar ook van de VW Golf V TDI #25 (Van den Berge-Van den Berge-Dubois) en #75 (Heirman-Van Delm).
Zaterdag 30 april rijden de deelnemers aan de BGDC om 13u20 een kwalificatie van 45 minuten, terwijl een eerste race van 90 minuten volgt tussen 17u30 en 19h00. Op 1 mei zijn er dan nog eens 150 minuten tussen 9u30 en 12u00. Op naar de Bourgogne waar de koolzaadvelden in bloei staan…
BGDC 2016 / de kalender
30 april & 1 mei: Trophée de Bourgogne – Dijon, 1 x 90 + 1 x 150’
29 mei: Trophée de la Mer du Nord – Zandvoort, 1 x 180’
01 & 02 juli: Syntix Super Prix – Zolder, 1 x 125’
17-18 september: Grand Prix du Val de Vienne – Le Vigeant (1 x 90’ & 1 x 120’)
16 oktober: 24 Heures 2CV – Francorchamps, 1 x 180’
Bron: pb bgdc
Foto’s: pb bgdc – jacques letihon