Na de mooie wedstrijd in het kader van het Racing Festival op Spa-Francorchamps en met de finale op Circuit Zolder, – tijdens de Race Promotion Night – in het verschiet, hebben de promotoren van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) al een tip van de sluier gelicht van het seizoen 2016, tijdens de rijdersbriefing in de Ardennen afgelopen weekend. We moeten nog even afwachten, maar als Royal Automobile Club of Belgium (RACB) de plannen goedkeurt, zijn de grote lijnen voor 2016 al bekend. En de deelnemers waren zeker enthousiast.
Grootste verschil met 2015: de BGDC is goed op weg op een FIA Bronze International Serie te worden. “Opgepast, de mensen van de BGDC zijn niet hoogmoedig geworden…”, vertellen Raphaël van der Straten en Patrick Van Billoen in koor. “We willen dat de BGDC deze erkenning van FIA Bronze International Serie krijgt, wat zou betekenen dat we in het buitenland kunnen rijden, maar tevens kunnen buitenlanders zonder zorgen aan onze serie deelnemen.”
De aanvraag is dus bij de RACB ingediend, de RACB die deze aanvraag bij de FIA zal verdedigen. Deze wijziging van de status betekent echter niet dat de kosten voor de deelname aan de BGDC plots fors zouden stijgen. “Om aan een FIA Bronze International Serie deel te nemen, is er een internationale licentie nodig, dat klopt. Zo’n licentie is echter niet moeilijker om te krijgen, zeker niet voor mensen die al aan de BGDC hebben deelgenomen, noch is ze veel duurder. De inschrijvingskosten voor de BGDC gaan licht naar omhoog, maar binnen de limieten van het redelijke. We gaan ook bekijken hoe we de inschrijvingskosten voor deelnemers met een kleinere wagen (Klassen B en C van de Division 1, bijvoorbeeld), kunnen beperken.”
Met het oog op 2016, zal de BDGC ook de wagens anders indelen, wagens die nog steeds 5 jaar oud moeten zijn (modeljaar). “Concreet willen we werken met drie Divisions: Division 1 voor wagens tot 2,5 liter, Division 2 voor wagens van 2,5 tot 3,5 liter (huidige Division 3) en Division 3 voor wagens van meer dan 3,5 liter. Bij die laatste gaan we geval per geval de deelname bekijken. Er is echter geen sprake van om wagens zoals GT3’s te zien verschijnen, of andere gelijkaardige dure racebolides. Maar anderzijds wagens weigeren die perfect in onze filosofie passen, zou jammer zijn. Vervolgens even ingaan op de D1, waar een nieuwe klasse zal komen voor wagens met een motorinhoud van 1500 tot 1650 cc en een Turbo. Dat maakt dat de atmosferische Renault Clio bijvoorbeeld niet meer uitkomen tegen een wagens zoals de Peugeot RCZ en MINI Cooper, die een 1,6 liter turbo aan boord hebben. Beide types wagens komen in D1 uit, maar hebben een andere podium per klasse. Dat zou voor iedereen goed moeten zijn. Last but not least zou dit nieuwe reglement zeker drie jaar stabiliteit moeten brengen.”
De kalender is onder voorbehoud, in afwachting van de goedkeuring van de aanvaarding van de status van FIA Bronze International Serie. Er wordt opnieuw gewerkt met zeven meetings, te weten Zolder (Terlaemen’s Cup), Spa (april), Dijon (Trophée de Bourgogne), Zandvoort (Trophy van de Noordzee), Zolder (Syntix Super Prix), Spa (oktober) en Zolder (Race Promotion Night – waarschijnlijk 300’). Vijf weekends dus voor de zomer en twee erna, zoals dit jaar want heel veel andere opties waren er niet.
In Zolder, tijdens de Race Promotion Night, volgen nog meer technische details. “We moeten nogmaals herhalen dat dit alles mogelijk is gemaakt door onze vrijwilligers, de Belgische federatie en de deelnemers die steeds bij de organisatie worden betrokken”, aldus Raphaël en Patrick. “De RACB moet zijn definitief akkoord nog geven, maar we zijn zeer positief over de toekomst van de circuitcompetitie voor amateurs, gentlemen drivers en andere jonge wolven uit de karting. Dat hebben we in Francorchamps tijdens het Racing Festival nog gezien, met een schitterende startgrid!”
Bron: pb bgdc
Foto’s: pb bgdc – jacques letihon