De Belgian Gentlemen Drivers Club (BGDC) opent de debatten op het mooiste circuit van de wereld, Spa-Francorchamps, tijdens de Trophée des Fagnes, tijdens het eerste weekend van april en verwacht ook nu weer meer dan 60 wagens. De eerste wedstrijd dat weekend is een lange op zaterdagnamiddag en de tweede is een kortere race op zondagochtend. “Het is een première ons opgelegd door de timing van het weekend”, legt Patrick Van Billoen uit. Het minste dat we kunnen zeggen is dat die timing zeker niet in de kaart van BGDC speelt. “De deelnemers van de BGDC rijden een wedstrijd van 90 minuten op zaterdag en sprinten dan 40 minuten lang op zondagochtend. De uitslag van de wedstrijd de som van de uitslagen van beide wedstrijden zijn.”
Stilstand is achteruitgang en dus zien we enkele nieuwigheden in de BGDC. “Zowel in de Division 1 als de Division 2, zullen de punten tellen in het algemene klassement en de klasse”, vertelt Raphaël van der Straten. “De punten in de klasse worden gewogen in functie van het aantal deelnemers aan de start in iedere categorie, zoals we dat zien in VLN. Een nieuwe klasse maakt ook zijn opwachting, de A16T met benzinewagens die een motorinhoud van 1501 tot 1650cc hebben en tevens een turbo onder de motorkap hebben steken (Peugeot RCZ, Mini Cooper S, Ford Fiesta…). Vermelden we nog dat op het einde van het seizoen, de twee slechtste mancheresultaten jokers worden, die in mindering kunnen gebracht worden. De meetings van Dijon en Le Vigeant, in Frankrijk, tellen dubbel met punten na Race 1 en dan een gecumuleerd resultaat na de races 1 en 2.” Om volledig te zijn, rpn025vermelden we nog dat iedere manche, de eerste drie wagens van de Divisions 1 en 2 een tijdshandicap krijgen van respectievelijk 20, 10 en 5 seconden die ze uitzitten tijdens de verplichte pitstop, op zich al 3 minuten, in de voorziene zone van ieder circuit.
BGDC 2016 / Divisies & Klassen
Divisie 1
Klasse A: minder dan 1600cc
Klasse B: van 1601 tot 2000cc
Klasse A16T: turbomotoren (benzine) van 1501 tot 1650cc (Ongecorrigeerde cilinderinhoud)
Klasse D: van 2001 tot 2500cc
Divisie 2
Klasse E: van 2501 tot 3000cc
Klasse F: van 3001 tot 3500cc
Bron: BGDC
Foto’s: W Hendriks