De 1000 km race van Bathurst is voor de dertigste keer in de geschiedenis een prooi geworden voor Holden. Veteranen Craig Lowndes en Steven Richards schreven de race op hun naam na van buiten de top10 te zijn gestart. Ook de overige podiumklanten Mark Winterbottom en Steve Owen voor Ford en Garth Tander en Warren Luff voor HRT Holden moesten van buiten de top10 starten.
Het V8SC loopt dit jaar iets anders dan vorige jaren, bijna vergelijkbaar met de F1. Red Bull heerste de afgelopen jaren met Jamie Whincup, maar die heeft het dit jaar erg lastig tegen de nieuweProdrive Ford Falcon’s van o.a. Winterbottom, David Reynolds en Chaz Mostert. Mostert viel echter in de trainingen al uit na een heel harde crash waarbij hij een marshallspost vernielde en een been- en polsbreuk opliep
De pole ging uiteindelijk naar Reynolds en co-rijder Dean Canto, terwijl Scott Mclaughlin en Alex Premat de Volvo na een seizoen vol pech eindelijk weer eens op de voorste rij kregen. Het werd in het begin een leuke sprint tussen Canto, Mclaughlin en Shane van Gisbergen, waarbij de Volvo een tijdlang de leiding nam. Problemen waren er voor Winterbottom, die na zijn lage start plek ook nog met een glitch te maken die zijn dashboardmeters uit liet vallen, plus een penalty van 15 tellen omdat hij buiten zijn pitwindow stopte.
Helaas voor Simona de Silvestro kon ze niet zoveel kilometers maken in Bathurst. Haar partner Renee Gracie gleed met de Harvey Norman Holden van de baan bij Forest Elbow nadat David Wall zijn motor opblies en olie en koelvloeistof op de baan dumpte. De auto stond lang in de pits maar was op tijd gerepareerd om de Silvestro in ieder geval als finisher uit te laten rijden, ze werd 21e. Daarnaast was er controverse over een opmerking die Reynolds tijdens een persconferentie maakte. De organisatie vond de betiteling van Gracie en De Silvestro’s auto als “Pussy Wagon” te sexistisch om naast zich neer te leggen en gaf de Ford rijder een boete van 25000 dollar.
Na een safetycar om alles op te ruimen, ging Whincup na de herstart als een mes door de boter van achtste naar eerste, Premat nam de Volvo over en wist de tweede plaats vast te houden tot de tweede SC, die uitkwam voor een incident tussen Karl Reindler en Ant Pedersen, waarbij Pedersen botweg van de baan werd geveegd. In dezelfde ronde kreeg Winterbottom een mechanical black flag omdat zijn remlichten aan bleven staan. Omdat men te laat reageerde bij Prodrive gaven de stewards co-rijder Steve Owen meteen 15 strafseconden bij de volgende pitstop.
Halverwege de race sloeg echter de regen toe die al even in de lucht hing. Te midden van die chaos kwam Red Bull met een 1-2 bovendrijven: Whincup voor Lowndes. Echter, terwijl Richards zijn positie in #888 goed kon verdedigen, viel Paul Dumbrell in #1 iedere keer twee plaatsen terug als hij de auto van Whincup overnam. De pitstops hadden ook een gunstige uitwerking voor Winterbottom en Owen, die in de regen veel tijd goedmaakten.
De beslissing viel echter toen Scott Pye hard de muur in ging bij McPhillamy Park. Ronald Dane riep zijn kopman binnen, maar net als vorig jaar lijkt Bathurst wel kortsluiting te veroorzaken bji Whincup, die de call negeerde om te vermijden dat Lowndes hem in zijn pitstop op zou houden. Hij haalde daarbij echter de safetycar in om snel weer bij de pits te komen. Hoewel hij bij hoog en laag volhield dat hij meende een groen lichtje op de SC te hebben gezien, kreeg Whincup een drivethrough voor zijn actie, al voor het tweede jaar achtereen dat Whincup zijn team op die manier dupeert.
Lowndes nam daardoor de leiding over en hoefde in de laatste sprint naar de finish alleen te verdedigen. En dat werd nog vrij lastig met Reynolds, Mclaughlin en Coulthard die om een podium knokten en Winterbottom en Tander die daar van wilden profiteren. Reynolds plaatste een aanval op Coulthard, Mclaughlin en Winterbottom gingen mee en haalden hem voor Griffins Bend in. Bij Cutting probeerde Coulthard iets terug te doen, haalde inderdaad Mclaughlin in, maar werd door Tander verrast.
Na een paar hectische rondes lag Lowndes twee tellen voor op Winterbottom en was Tander op drie uitgekomen. Dat bleef ondanks herhaald aandringen van Winterbottom zo tot de finish, waar Lowndes met 1.3 sec voorsprong zijn zesde overwinning in de Bathurst 1000 bijschreef. Winterbottom baalde van zijn tweede plaats, maar scoort wel belangrijke punten voor het kampioenschap, Tander zet een slechtere periode achter zich met een derde plaats. Reynolds (4e) had duidelijk op meer gehoopt en Mclaughlin was tevreden genoeg met 5 na veel pech. Mijn tip: als Volvo volgend jaar nog meedoet, gooi David Wall maar in de co-rijders rol en geef Premat weer een kans op een vol seizoen, de Fransman was net als vorig jaar prima op dreef in Australië.
Stand in de V8 SC na Bathurst
1. Mark Winterbottom 2215 pts
2. Chaz Mostert 2017 pts
3. David Reynolds 1855 pts
4. Craig Lowndes 1792 pts
5. Fabian Coulthard 1694 pts
Bron: Alex Hendrix
Foto’s: motorsport.com; v8supercars.co.au; speedcafe.com