Thierry Neuville is er in geslaagd om de Tour de Corse winnend af te sluiten. Kris Meeke lag vrijdag en zaterdag morgen aan de leiding, maar viel uit met motorproblemen. Jari-Matti Latvala werd 4e, maar blijft leider in het algemeen klassement.
“No way dat ik met dat stuk schroot naar de finish ga, no f*cking way.” Die woorden kwamen Meeke in Zweden over de lippen aan het begin van de powerstage. De enige die op dat moment rustig bleef was Paul Nagle, zijn navigator, die Meeke ondanks zijn woedeuitbarsting over de slechte rijeigenschappen van zijn Citroen toch weer in de auto kreeg. Puntloos bleven ze in Zweden als 12e, maar in Mexico was Meeke ineens de enige die op de eerste dag geen tijd verloor met motorproblemen en ondanks een enorme afzwaaier in de powerstage, won de Noord-Ier die rally.
Er was dus gematigd optimisme aan de vooravond van Corsica. Citroen heeft flink lopen testen en Meeke is altijd snel op asfalt. Hij had ondanks zijn puntloze finish vorig jaar geen slechte herinneringen aan Corsica 2016, waar hij de powerstage won. De eerste vier stages gingen dan ook prima: Meeke won de ochtendrun van Plage de Liamone en Pietrosella, Sebastien Ogier leek iets terug te doen met een stagewin in de middag, maar hij verloor de acht tienden van een seconde weer in stage vier, zodat Meeke met tien tellen voorsprong de zaterdag in ging.
Misère voor Meeke, toch weer
Neuville was de vrijdag redelijk doorgekomen, verloor per stage ongeveer 6 seconden op de eerste twee, waardoor hij de zaterdag als derde begon, 25 sec achter Meeke en Ogier. De man uit St. Vith won meteen de La Porta proef voor Juho Hänninen, die na een brandje op vrijdag was teruggevallen naar een 54e plaats. Neuville zette door en won ook de tweede proef voor Dani Sordo en opnieuw Hänninen. Daar achter eistte Corsica zijn eerste slachtoffers: Meeke viel in de Novella stage met motorpech stil en moest opgeven, Ott Tanak wisselde een paar bougies en kon verder, Craig Breen verloor tijd door een defecte intercom. Door alle gebeurtenissen schoof Neuville naar de leiding, zette een derde tijd op La Porta en won de middag run van Novella. Ogier schoof door naar plek 2 op 38 sec. Sordo knokte intussen met Latvala en Breen om een podiumplaats.
Opluchting
Zaterdagavond echter bedrukte gezichten bij M-Sport. Ogier had dan wel een tweede plaats, maar zijn Ford was in de laatste stage met differentieelproblemen komen te staan. “We hebben een goede achteraandrijver” verklaarde de Fransman aan de finish. De problemen waren de Poggio di Nazza, niet opgelost en Ogier verloor 21 sec. en de tweede plaats aan Sordo. Daarop ging de Fransman vlak voor de powerstage zelf sleutelen. Dat hielp; er was vierwielaandrijving en Ogier pakte zowaar nog vier punten in die powerstage. Belangrijker, hij stelde daarmee ook de 2e plaats veilig. Neuville deed wat ie moest doen, pakte met een solide 5e tijd een verdiende overwinning. Sordo eindigde als derde nog wel op het podium. Latvala deed er alles aan om Craig Breen nog achter zich te houden en dat lukte de Fin met een overwinning in de laatste powerstage.
Eindstand Tour de Corse 2017
1. | 5 | ![]() |
3:22:53.4 | ||
2. | 1 | ![]() |
3:23:48.1 | +54.7 | +54.7 |
3. | 6 | ![]() |
3:23:49.4 | +1.3 | +56.0 |
4. | 10 | ![]() |
3:24:03.0 | +13.6 | +1:09.6 |
5. | 8 | ![]() |
3:24:03.1 | +0.1 | +1:09.7 |
Tussenstand WK na vier Rally’s
1. S. Ogier – 88pt
2. J.M. Latvala – 75pt
3. T. Neuville – 54pt
4. O. Tanak – 48pt
5. D. Sordo – 47pt
Over drie weken is het circus terug in Zuid-Amerika, voor de Rally van Argentinië. Niet zo broeierig als Mexico, maar wel net zo materiaalslopend, dus we gaan zien of Neuville zijn remonte vast kan houden.