Na één in de Rally van Zweden is Thierry Neuville verder gegaan met waar hij in Monte Carlo lang mee bezig was, klassementsproeven winnen en de lijst aanvoeren. Nota bene Jari Matti Latvala lijkt tot nu toe de grootste uitdager op een halve minuut.
Het had ook zomaar heel anders uit kunnen pakken, voor allebei de heren. Neuville begon sterk met snelste tijden op KP2 en 3, maar had een flink schrikmoment toen hij volgas een steen toucheerde die precies in zijn baan lag. Gelukkig is de ophanging van de Hyundai’s na twee jaar problemen veel degelijker. Ook Latvala kwam iets tegen, een flink hoge sprong op volle snelheid die zijn Toyota bijna van de weg katapulteerde. “Het is heerlijk rijden met deze auto, maar ik heb geen vertrouwen met hoge sprongen op snelheid.” De wagen stond waarschijnlijk iets te laag afgesteld, iedere keer als de camera’s naar in-car schakelde hoorde je duidelijk het “klonk-klonk” van een bodemplaat die tegen het wegdek knalde. Neuville won in totaal vijf stages op dag 1, Latvala 2. De man uit St.Vith staat nu 28.1sec voor op de Fin, al was hij nog niet helemaal tevreden: “Het was ’s middags heel tricky. Sporen van de morgen leiden je soms recht een greppel in, op sommige punten is totaal geen grip omdat de ideale lijn schoon is van sneeuw en de spikes kunnen daar niet tegen.”
Om plaats drie liggen de verschillen wat dichterbij elkaar. Sebastien Ogier begon als WK-leider als eerste en moest dus aan schadebeperking doen. Op de smallere stukken weg in KP2 en 3 bleek de Ford minder goed handelbaar dan op de vloeiende rechte stukken in KP4, waardoor de Fransman 55 sec goed moet maken morgen. Teamgenoot Ott Tanak begon slecht met een haperende bak (alweer), maar na een wissel in de middag ging het veel beter en schoof de Est op naar plaats 3, nipt voor Kris Meeke. De Noord-Ier verloor tien seconden met een onvrijwillige uitstap in een sneeuwbank, maar heeft tot nu toe een betere outing dan in Monte Carlo, waar hij op snelheid steeds last kreeg van onbalans door een te lage rijhoogte.
Pechvogels van de dag waren Mads Ostberg en Juho Hänninen. De Fin ramde onder luid gevloek op KP5 zijn Toyota tegen een boom (“Perkele!”) en kon met een waterlek de service opzoeken. Ostberg had al last met zijn versnellingsbak en kreeg een tijdstraf na een reparatie, maar de klapper kwam op KP6 waar hij volgas een speedbump raakte en zowel zijn voor- als zijn achterspoiler eraf reed. Via Twitter vroeg de Noor zijn fans of iemand de achterspoiler had opgeraapt: een paar Zweden kwamen er na KP8 mee aanzetten. Tegen die tijd was Ostberg al naar plaats 11 op drie minuten van Neuville gezakt.
Stand Rally Zweden na Dag 1:
1. | 5 | T. NEUVILLE | 1:16:24.7 | ||
2. | 10 | J. LATVALA | 1:16:52.8 | +28.1 | +28.1 |
3. | 2 | O. TANAK | 1:17:14.4 | +21.6 | +49.7 |
4. | 7 | K. MEEKE | 1:17:16.5 | +2.1 | +51.8 |
5. | 1 | S. OGIER | 1:17:20.4 | +3.9 | +55.7 |
In de WRC2 was het Ole Kristijan Veiby die met twee stagewins op donderdagavond en vrijdagmorgen het bal opende, maar Pontus Tidemand nam het momentum daarna over met in totaal vijf snelste tijden, alleen Teemo Suninen drong er zich op KP6 nog tussen. De Zweed heeft bijna een minuut voorsprong op Suninen en Veiby, daarachter knokken Eric Camilli en Gus Greensmith om plek 4 op 2m30s van Tidemand.
Morgen wachten twee klassieke proeven: Hagfors en Vargasen, en één nieuwe proef, de 31 km lange Knon. Ogier hoeft nu niet meer als eerste te starten, dat worden zeer waarschijnlijk Hänninen en Ostberg. Benieuwd hoe ver de Fransman in zijn inhaaljacht wil gaan.