Regerend wereldkampioen Sebastien Ogier heeft de eerste Rally in het WRC 2017 gewonnen. De Fransman bezorgde zijn nieuwe team M-Sport meteen de eerste overwinning in 5 jaar. Thierry Neuville moest na een fout in KP13 genoegen nemen met 5 punten uit de gewonnen powerstage.
Als je louter de statistieken bekijkt, lijkt er helemaal niets veranderd. Ogier staat nog steeds bovenaan en wint nog steeds rally’s, maar van Volkswagen Motorsport dat drie jaar de rallysport beheerste naar semi-prive team M-Sport is een flinke overstap, zeker omdat de voorbereiding maar één maand duurde, terwijl concurrent Citroen een heel jaar heeft lopen testen en Hyundai tegelijk met de 2016 campagne ook de 2017 auto flink aan het testen. Het liet zich ook zien in de snelheid die Neuville het hele weekend ontwikkelde, waar Ogier eigenlijk niet bij kon aanklampen.
Maar helaas kwam Neuville dus gisteren op de laatste proef een steen tegen die zijn achterophanging vernielde. Vandaag stond de man uit St. Vith weer aan het vertrek met maar één doel: stage 17, de powerstage over de Col de Turini, waar nog 5 punten te verdienen waren. Al op de korte Luceram proef bleek dat de Hyundai’s er zin in hadden. Dani Sordo reed onder droge omstandigheden de snelste tijd bij de WRC’s en Kevin Abbring scoorde een snelste tijd in de R5 auto, die goed was voor een achtste tijd algemeen op de proef. De tweede rit op Luceram werd helaas niet meer verreden. Na het ongeval donderdag waarbij een toeschouwer werd er extra streng gecontroleerd en werd wegens teveel toeschouwers op gevaarlijke plaatsen de proef geneutraliseerd.
Alles kwam dus neer op KP15 en 17: twee runs naar Peira Cava over de Col de Turini. ’s Morgens was het nog droog en werden er snelle tijden gereden. Stephane Lefebvre wist als een van de eerste starters dan toch een KP te winnen voor Citroen, nipt voor Dani Sordo, die nog steeds de hete adem van Craig Breen in zijn nek voelde en dus nog iets had om voor te vechten. De twee reden de Fords van Elfyn Evans en Ogier op 13 seconden, Neuville zette een zesde tijd. Voor Ott Tänak leek de Monte in mineur te eindigen, toen hij op de verbindingsroute tussen KP 14 en 15 een misfire kreeg en op twee cilinders rijdend de proef in moest. Het geluid klonk erg dreigend, maar Tänak verloor een dikke minuut en leek het podium helemaal te kunnen vergeten.
Grilllig weer redt Tänak en Neuville
Waardoor JM Latvala ineens op een tweede plaats stond met nog één proef te gaan. De Fin had vrijdagmorgen even met commentator Julian Porter gepraat “Ik moet finishen, alleen maar finishen. Dit is een lastige rally, en als er genoeg mensen stranden, wie weet zit er dan een podium in.” Zijn voorspelling kwam uit, maar zelfs Latvala had het verloop van de laatste rit niet kunnen voorspellen. Onderaan de Turini – aan de Franse kant – was de weg droog, viel geen sneeuw en leken de softs de beste bandenkeus. Aan de Italiaanse kant echter pakten de wolken zich samen en begon het langzaam te sneeuwen. Juho Hänninen moest als eerste de weg op en de Toyota Yaris diende vooral op de afdaling letterlijk als een soort Sneeuwschuiver. Normaal zie je twee sporen waar een auto langskomt, nu blies de Fin letterlijk alle sneeuw onder zijn auto weg, waardoor er een soort ideale lijn ontstond.
Het sneeuwde nog niet heel hard en Neuville moest als tweede weg. De klim ging volgas, en op de afdaling kon hij maximaal van Hänninen’s ideale lijn profiteren. Maximum risico leverde maximum resultaat, want met 14:14.04 was Neuville dik de snelste. Lefebvre kwam nog het dichtst in de buurt met 30 seconden achterstand, maar het ging steeds harder sneeuwen en het werd duidelijk dat de Powerstage punten onder de vroege starters werden verdeeld. Evans legde het treffend uit: “Rally op zijn gruwelijkst, we hadden de sneeuwbanden in de kofferbak en hadden net zoveel grip als Bambi op ijs.” Het weer speelde ook Tanäk in de kaart, die met zijn 2 cilinder Fiesta veel tijd verspeelde op de klim, maar op de afdaling zowaar weer inliep en met een megadrift de finishlijn passeerde als achtste, genoeg om de derde plaats te behouden.
M-Sport en Toyota schrijven geschiedenis
Ogier hoefde weinig meer te doen dan uitrijden en kwam rustig als 11e binnen, waarmee hij na 5 jaar Latvala aflost als laatste winnaar in een Ford. De Fin zelf schreef ook historie, want helemaal niemand in het Fins-Japanse team had nu al op succes gerekend dit jaar. Carlos Sainz was in 1999 2e in de Rally van Australië, het duurde 18 jaar voor het Japanse merk weer op een podium staat. Sordo redde met een paar snelle stages op zaterdag en zondag zichzelf voor een blamage, want in theorie is Craig Breen’s DS3 minuten langzamer dan de Hyundai. Voor Citroen resten 6 punten voor Lefebvre en een hoop vragen en huiswerk.
Eindstand Rally van Monte Carlo 2017
1. | 1 | S. OGIER | 4:00:03.6 | ||
2. | 10 | J. LATVALA | 4:02:18.6 | +2:15.0 | +2:15.0 |
3. | 2 | O. TANAK | 4:03:01.4 | +42.8 | +2:57.8 |
4. | 6 | D. SORDO | 4:03:39.4 | +38.0 | +3:35.8 |
5. | 14 | C. BREEN | 4:03:51.4 | +12.0 | +3:47.8 |
6. | 3 | E. EVANS | 4:06:48.6 | +2:57.2 | +6:45.0 |
7. | 31 | A. MIKKELSEN | 4:09:36.3 | +2:47.7 | +9:32.7 |
8. | 32 | J. KOPECKY | 4:13:01.7 | +3:25.4 | +12:58.1 |
9. | 8 | S. LEFEBVRE | 4:14:47.4 | +1:45.7 | +14:43.8 |
10. | 40 | B. BOUFFIER | 4:16:13.0 | +1:25.6 | +16:09.4 |
WRC2: Mikkelsen overtuigend winnaar, Abbring pakt twee KP’s
Op de zondag kon Kevin Abbring dan toch even de snelheid van de Hyundai I20 R5 laten zien, de man uit Son scoorde in KP’s 14 en 15 een snelste tijd. Op de besneeuwde powerstage nam hij geen risico en kwam als 7e in zijn klasse binnen. Mikkelsen wint de WRC2 categorie met 3m25s voorsprong op teamgenoot Jan Kopeçky. Brian Bouffier besliste de strijd met Pontus Tidemand in zijn voordeel met 12 sec verschil, de Zweed wordt vierde, maar zal geen WRC2 punten krijgen omdat Skoda hem niet genomineerd heeft deze rally. Daardoor schuiven ook Eric Camilli en Quentin Gilbert een plaatsje op. Abbring sluit de rally als 13e en voorlaatste af.
Eindstand WRC2:
1. | 31 | A. MIKKELSEN | 4:09:36.3 | ||
2. | 32 | J. KOPECKY | 4:13:01.7 | +3:25.4 | +3:25.4 |
3. | 40 | B. BOUFFIER | 4:16:13.0 | +3:11.3 | +6:36.7 |
4. | 39 | E. CAMILLI | 4:19:32.1 | +3:19.1 | +9:55.8 |
5. | 35 | Q. GILBERT | 4:21:13.1 | +1:41.0 | +11:36.8 |
Over drie weken wacht een nog ijziger beproeving op de deelnemers, want van 9 februrari tm 12 februari staat de Rally van Zweden op het programma. M-Sport heeft met Ogier en Tänak al specialisten in huis, maar lijkt Mads Ostberg weer aan boord te halen voor de constructeurspunten in een door de Noor zelf bekostigde Fiesta. Er is sprake van dat Ostberg samen met Martin Prokop een prive-team gaat vormen voor de rest van het seizoen.