Helaas zijn de kansen van Thierry Neuville op een overwinning in de rally van Monte Carlo vervlogen. In de laatse klassementsproef van de zaterdag reed hij zijn ophanging stuk en deed Sebastien Ogier de leiding cadeau.
Niet dat Ogier nu helemaal niets hoefde te doen vandaag. De Fransman was nu steeds als een van de laatsten op pad dankzij de gewijzigde startvolgorde in het WRC 2017 en leek geïnspireerd tot een verschroeiend tempo, waar Neuville niet veel voor onderdeed. De verrassing van de dag is echter een jongeman uit Dolgellau, Wales. Vrijdag had Elfyn Evans, derde coureur in het M-Sport team het heel erg moeilijk op de zwaar besneeuwde en beijzelde straten, hij viel meerdere malen stil in haarspeldbochten en vermeed maar net een aantal uitglijders. Maar in de laatste KP van vrijdag kwam hij plots met een vijfde tijd en een brede grijns aan de streep: “We hadden Daniel (Barrit) zijn oude pacenotes nog en die klopten helemaal. We hebben veel lol gehad op die afdaling.”
Nummer 13 het ongeluksgetal voor Neuville
Als Evans lacht, moet de concurrentie meestal uitkijken, weten ook zijn oude WRC2 kameraden, die na een mislukte vrijdag vorig jaar op een hoopje werden gereden. En dat scenario lijkt zich tot nu toe te herhalen. De Welshman moest zich als eerste openen door zijn grote achterstand,maar er lag op de lagere hellingen minder sneeuw zodat de snelheden soms fors opliepen. Evans veegde de vloer aan met de rest in KP10, 12 en 13, in KP9 en 11 lag wat meer ijs dus werd hij voorzichtiger en zette respectievelijk een derde en vierde tijd. Op dat moment leek er nog geen vuiltje aan de lucht voor Neuville. De kapotte turbo van vrijdag was hersteld en de man uit St. Vith consolideerde zijn voorsprong goed, reed zelfs de snelste tijd op KP9 en was tot KP13 de leider. Maar in de 25 km lang proef Bayons-Brezier reed hij zijn ophanging linksachter stuk nadat hij bij een beijzeld stuk weg te vroeg op het gas ging. “De spotters hadden al gewaarschuwd voor ijs daar, maar ik was toch te haastig. Ik ben teleurgesteld, ook voor het team, die gisteren nog zo hard voor me gewerkt hebben.” Omdat Rally2 regels niet gelden als je op zaterdag uitvalt, moest Neuville zelf zijn Hyundai repareren, waardoor hij bijna een halfuur verloor en alleen nog kan hopen op een aanval in de powerstage.
Ogier kreeg daardoor de leiding in handen met slechts één KP-zege in proef 11 (al schoot hij bij de start even door een akker) Ott Tänak kon onder minder extreme omstandigheden zijn teamgenoten niet volgen en verloor zo’n tien seconden per KP door een gebrekkige versnellingsbak en problemen met de stuurbekrachting. De Est knokte zich er door en is nu weer tweede op 47sec van Ogier. JM Latvala prutste wat aan de setup van zijn Toyota Yaris en reed stabiele tijden, genoeg voor een derde plaats op dit moment. Daarachter komen de verrassingen. De beste Citroen is namelijk een oude DS3 WRC op plaats 4. Craig Breen mist de snelheid om echt mee te doen op de snellere asfaltstages, maar op de extreem dichtgesneeuwde KP’s 9, 11 en 13 wint de Ier zoveel tijd dat hij Dani Sordo nog voorbijgaat, die met een falende stuurbekrachtiging de neergang van Hyundai compleet maakte. Breen moet het alleen opknappen vooraan, want Stephane Lefebvre kan alleen hopen dat hij de WRC2 Skoda’s nog inhaalt voor één puntje, hij staat nu 11e op 1m19s van Pontus Tidemand. Kris Meeke is klaar in Monte Carlo. De Noord-Ier kreeg in KP10 last met zijn bougies en verloor alweer 17 minuten, maar op de verbindingsroute na KP13 werd hij in het gewone verkeer van de weg geramd en moest met opnieuw een kapotte ophanging uitvallen
Tussenstand na twee etappes:
1. | 1 | S. OGIER | 3:26:10.7 | ||
2. | 2 | O. TANAK | 3:26:57.8 | +47.1 | +47.1 |
3. | 10 | J. LATVALA | 3:28:31.3 | +1:33.5 | +2:20.6 |
4. | 14 | C. BREEN | 3:29:58.0 | +1:26.7 | +3:47.3 |
5. | 6 | D. SORDO | 3:30:13.9 | +15.9 | +4:03.2 |
WRC2: Skoda nog steeds 1-2
Het harde werk van Skoda Motorsport werd opnieuw beloond. Alle drie de coureurs zetten een snelste tijd, maar het is nog steeds Andreas Mikkelsen die 3 minuten voorsprong heeft opgebouwd op Jan Kopeçky. Pontus Tidemand raakte in gevecht met Bryan Bouffier om plaats 3, maar nadat de Zweed anderhalve minuut verloor in KP11 nam de Fransman die plek over, vijf minuten achter Mikkelsen. Kevin Abbring startte ook weer vanmorgen, de man uit Son reed zo rond de top6 gedurende de dag en scoorde een 2e tijd in KP13. Door de eerdere problemen is Abbring 13e en voorlaatste in de categorie. Achter hem staat Monte-regular Henk Vossen die dit jaar in een R5 Ford aan de start komt
Stand WRC2 na twee etappes:
1. | 31 | A. MIKKELSEN | 3:35:25.9 | |||
2. | 32 | J. KOPECKY | 3:38:45.1 | +3:19.2 | +3:19.2 | |
3. | 40 | B. BOUFFIER | 3:40:52.6 | +2:07.5 | +5:26.7 | |
4. | 39 | P. TIDEMAND | 3:44:08.6 | +0:17.4 | +5:44.1 | |
5. | 35 |
|
3:45:14.3 | +2:58.6 | +8:42.7 |
Morgen wacht de laatste etappe met twee keer de korte Luceram stage van 5.5 km en twee keer de lange Peira Cava van 21km die ook als powerstage is aangewezen. M-Sport Ford kan een 1-2 veilig stellen, Toyota kan na 18 jaar afwezigheid weer een podium scoren, en Neuville en Hyundai moeten hopen op een klein wondertje in de powerstage.