Onder een zeer slecht gesternte is gisteren het WRC 2017 begonnen.De eerste klassementsproef in de rally van Monte Carlo werd na een crash waarbij een toeschouwer overleed afgebroken.
Dit seizoen besloot de FIA de regels voor aerodynamica en onderdelen in het WRC 2017 minder stringent te maken en de fabrikanten meer vrijheden te gunnen. Auto’s kunnen nu zo rond de 380 pk ontwikkelen, maar door de verbeterde aerodynamica halen auto’s snelheden vergelijkbaar met de machtige group b uit de jaren. Omdat deze RC1 auto’s zo krachtig zijn, is er besloten geen auto’s aan privé-teams beschikbaar te stellen, alleen officiële fabrieksteams. Prive-rijders moeten zich met de oudere WRC voertuigen zien te redden, en hebben daarvoor ook een eigen WRC Trophy gekregen.
Maar wat een rustige winter had moeten worden werd overhoop gegooid door het vertrek van Volkswagen uit de rallysport, waardoor ineens drie goede rijders op straat stonden. Wereldkampioen Sebastien Ogier vond bij M-Sport onderdak en bestuurt dit jaar een nieuwe Fiesta, Jari-Matti Latvala stapte in bij Toyota en Andreas Mikkelsen bleef helaas zonder fabrieksstoeltje. Een poging om de VW Polo WRC17 als prive-entry mee te laten doen lijkt voorlopig te stranden op tegenwerking van de concurrentie. De Noor is daarom in het WRC2 te vinden bij Skoda motorsport.
Dodelijk ongeval overschaduwt prestaties Neuville
Helaas is wat een feestje had moeten worden na de eerste dag omgeslagen in een domper. In de eerste KP Entrevaux-Val de Chalvagne spinde Hayden Paddon, de derde auto die was vertrokken, kort voor de finish over beijzelde weg en knalde tegen een rotsblok, waar ook een 50-jarige Spaanse fotograaf zich ophield. Porsche Cup rijder Romain Degeer was als toeschouwer aanwezig en verklaarde tegenover La Dernière Heure: “We stonden amper tien meter verderop. We zagen hoe de man een Go Pro camera op de weg zette en dan een meter verderop tegen de rotswand ging staan. Iedereen riep hem nog toe om daar niet te gaan staan. Hij luisterde niet en toen de wagen van Paddon slipte, werd hij gegrepen.” Een brandweerman probeerde de man nog te reanimeren, maar tevergeefs. De hulpdiensten deden er volgens Degeer ook lang over om het ongeval te bereiken. Tegen die tijd was de man al overleden. Paddon was erg aangeslagen na het ongeval en zijn team Hyundai verklaarde de Kiwi niet meer te laten starten op vrijdag.
Paddon’s teamgenoot Thierry Neuville won de enige KP die de donderdag nog werd verreden en de man uit St. Vith trok die lijn door vandaag. In de morgenloop won hij KP 4 en 5 en zette de 2e tijd op KP3 op maar een tel van Ford rijder Ott Tänak, ’s middags won Neuville KP6, maar verloor op KP7 wat tijd omdat hij door het vele sneeuw en ijs voorzichtiger reed. Op KP8 zette hij een tweede tijd, maar kwam hij met een kapotte turbo aan de finish. Ogier had het zwaar als parcoursopener en klaagde daar bij zowat iedere KP-finish over. Pas op KP7 en 8 kon de Fransman snelste tijden noteren, op de andere proeven reed hij steeds achter de feiten aan, helemaal omdat hij vrijdagmorgen zich verremde in KP3 en 43 tellen in een greppel vaststond. Daardoor verloor hij ’s morgens zijn tweede plaats aan Tänak, die op de laatste twee stages echter weer inhield, zodat Ogier nu 45sec achterstand heeft op Neuville, en de Est slechts op 3 tienden derde is.
Moeilijk begin voor de concurrentie
Voor de constructeurspunten lijkt Ford op dit moment de beste zaken te doen op 2 en 3, voor de rest is het in de top 5 een one car show. Toyota heeft Latvala op vier rondrijden, maar de Fin rijdt naar eigen zeggen uiterst voorzichtig. Niet onnodig, want in de laatste bocht van KP8 verloor hij 20sec toen hij zich verremde, waardoor zijn achterstand na één etappe op Neuville al twee minuten bedraagt. Zijn teamgenoot Juho Hänninen is uitgevallen nadat hij een boom raakte. Citroen is zelfs beide auto’s vooraan kwijt: Stephane Lefebvre kreeg gisteravond al pech, Kris Meeke reed vandaag in KP4 zijn ophanging stuk. Lefebvre mocht onder Rally2 regels weer starten vandaag en reed top10 tijden, of Citroen Meeke’s auto nog gerepareerd gaat krijgen is nog de vraag. Dani Sordo is nog wel in koers voor Hyundai , maar kan het tempo van Neuville niet bijhouden en moet zelfs uitkijken dat Craig Breen in een oude DS3 WRC hem niet inhaalt, want de Ier krijgt ondanks zijn minder snelheid advies van Mikko Hirvonen als ijs-spotter en nadert de worstelende Spanjaard tot op 6 seconden
Tussenstand WRC-klasse na etappe 1:
1. | 5 | T. NEUVILLE | 2:05:24.6 | ||
2. | 1 | S. OGIER | 2:06:09.7 | +45.1 | +45.1 |
3. | 2 | O. TANAK | 2:06:10.0 | +0.3 | +45.4 |
4. | 10 | J. LATVALA | 2:07:34.3 | +1:24.3 | +2:09.7 |
5. | 6 | D. SORDO | 2:08:22.4 | +48.1 | +2:57.8 |
WRC2: Volg de Skoda-rijders
Zaterdag wordt hard werken in de WRC2. Skoda Motorsport heeft in Mikkelsen een belangrijke aanwinst, die het team aan een 1-2-3 na vrijdag helpt. De Noor kopieerde Neuville’s ochtendresultaten met snelste tijden in stage 2, 4 en 5, en was in de middag zelfs overal de snelste. Teamgenoot Pontus Tidemand is tweede op 2m31s en rijdt stabiele top3 tijden, waardoor beide Scandinaviërs als 7e en 9e algemeen opduiken. Jan Kopeçky verloor ’s ochtends de 3e plaats aan Bryan Bouffier door een lekke band, maar ’s middags overkwam Bouffier hetzelfde, waardoor de Tsjech als derde aansluit op 2m47s van Mikkelsen.
Kevin Abbring en zijn nieuwe Belgische copiloot Martijn Wydaeghe begonnen in een R5 Hyundai goed met een 3e tijd in KP2, maar vanmorgen kreeg de Nederlands/Belgische combinatie pech en verloor op KP3 18 minuten. Tevens kreeg Abbring een tijdstraf omdat hij te laat aan de proef begon, waardoor hij ’s morgens met 22 minuten achterstand de rij sloot in de WRC2. ’s Middags kwam de man uit Son niet meer aan de start. Of hij zaterdag van Rally2 gebruik maakt is onbekend
Tussenstand WRC2 na één etappe
1. | 31 | A. MIKKELSEN | 2:11:15.4 | |||
2. | 32 | P. TIDEMAND | 2:13:47.0 | +2:31.6 | +2:31.6 | |
3. | 40 | J. KOPECKY | 2:14:02.8 | +2:47.4 | +0:15.8 | |
4. | 39 | B. BOUFFIER |
|
+2:07.6 | +4:55.0 | |
5. | 35 | E. CAMILLI | 2:19:00.0 | +2:49.6 | +7:44.6 |
Zaterdag worden er vijf KP’s gereden, waaronder twee keer de Lardier et Valence van 31 km. We gaan zien of Neuville na een aantal keren te zijn uitgevallen in de Monte nu hij aan de leiding rijdt zijn rust kan bewaren, en of Ogier die niet meer als eerste hoeft te meteen tijd terug kan pakken. We houden u op de hoogte.