Jari Matti Latvala gaat verrassend als leider de laatste dag van de Rally van Zweden in. Thierry Neuville kreeg een deja vu te verwerken door de hele zaterdag aan de leiding te rijden, maar op de laatste proef met een foutje alles weg te gooien.
Om 8u ’s morgens was de nieuwe Knon-proef de opener, en met een gemiddelde snelheid van 137km/h voor winnaar Ott Tanak (31km in 13m45s afgeraffeld) leken de oude tijden van de GroepB weer terug. De organisatie schrok er zelfs zo van dat de tweede run die in KP12 op het programma stond werd afgelast. Tanak gebruikte de ‘lancering’ vanaf Knon als een platform en won ook Hagfors en Vargasen. Neuville had nog weinig zorgen, hij gaf wel steeds een handvol seconden toe, klaagde wat over de stuiterige achterkant van zijn Hyundai, maar had genoeg grip op snelheid. Hayden Paddon had het zwaar, de Kiwi kampte al bij de start van KP9 met een defecte stuurbekrachtiging en moest zo drie proeven op hoge snelheid afwerken “Dit lijkt aardig veel op worstelen met een 200 kilo zware leeuw, tot nu toe is de leeuw aan het winnen.” hijgde Paddon na de finish van KP11, waar hij vier minuten op de kop moest toegeven.
In de middag dus geen Knon, maar Hagfors als startproef. De afdaling langs deze skihelling gaf een aantal crews hoofdbrekens, zowel de Toyota’s als de Citroen leken erg instabiel op de achterkant. Kris Meeke lostte het op door een extra band mee te nemen voor het gewicht. Latvala deed hetzelfde al de hele morgen, maar klaagde over lange bochten waar hij dan weer teveel tijd verloor door zijn kortere wielbasis De Fords hadden dat probleem niet, maar Tanak kwam toch 1.1 sec te kort op een ontketende Latvala, die KP13 won, maar zoveel van zijn banden vergde dat hij slechts 5e werd in KP14. Neuville won die proef zonder naar eigen zeggen voluit te gaan en zonder vol over Colin’s Crest te springen. De enige die dat aandurfde was Mads Ostberg, die verder niks beters te doen had met 12 minuten achterstand en 44 meter ver kwam “Ik ben zo teleurgesteld, heb ik weer die bocht voor de sprong verknald.”
Ostberg’s verdriet over een gemist sprongrecord valt helemaal in het niet bij wat Neuville een paar uur later overkwam. De laatste proef was de tweede Superspecial in Karlstad, en Neuville raakte met linksvoor een bandenstapel en knalde rechts de boarding. “Mais non, ce quoi ça, c’est pas possible!” foeterde de man uit St Vith hardop. Het commentaar van een opgedoken youtube-filmpje geeft eenzelfde mening in het Vlaams.
De auto werd met een kapotte stuurkolom op een takelwagen gezet en na de finish provisorisch gerepareerd. Omdat het de laatste proef is krijgt Neuville tevens 10 minuten tijdstraf, waardoor hij naar plaats 13 zakt. Kris Meeke vloog er op Vargasen al af en eindigde met 8 minuten tijdverlies de dag als 12e. Latvala raapt daardoor heel gelukkig de leiding op met slechts 3 tellen voorsprong op Tanak, Ogier kruipt naar plaats op 16.6 sec van de Fin. De zondag wordt daarmee heel spannend. Al om 7.55u wachten de twee runs van Likenäs en om 12u de Powerstage in Torsby. Het maximale dat Neuville er nog uit kan halen zijn wederom die vijf punten uit een powerstage win.
Stand Rally van Zweden na etappe 2:
1. | 10 | J. LATVALA | 2:04:59.3 | ||
2. | 2 | O. TANAK | 2:05:03.1 | +3.8 | +3.8 |
3. | 1 | S. OGIER | 2:05:15.9 | +12.8 | +16.6 |
4. | 6 | D. SORDO | 2:06:38.8 | +1:22.9 | +1:39.5 |
5. | 8 | C. BREEN | 2:07:03.8 | +25.0 | +2:04.5 |