In de aanloop naar de WRC rally van Duitsland in Trier in aantocht, heeft het team van Autosportnieuws.be een aantal tests van WRC teams bezocht en hebben wij de mogelijkheid gebruikt om een aantal vragen aan rijders te stellen. Uiteraard hebben we ook vragen aan onze landgenoot gesteld van het Hyundai WRC team, Thierry Neuville.
Wat zijn jouw kansen in de komende rally om deze te winnen?
Thierry: “Ik denk dat we een goede kans maken, de auto heeft dit jaar al bewezen snel en competitief te zijn en we hebben in de Monte Carlo rally al laten zien mee te kunnen doen voor de hoogste klassering.”
Van alle proeven van de WRC rally van Duitsland, wat is jouw favoriete proef?
Thierry: “Er zijn veel mooie proeven, maar de grootste uitdaging voor ons is de ‘Baumholder’ proef. Ik begin de proef steeds leuker te vinden hoe meer ik hem rij.”
Zie je alle Belgische fans langs de kant van de proef staan tijdens het rijden?
Thierry: “Jazeker je voelt de support gewoon tijdens de rally. Mensen met vlaggen en volledig uitgedost langs de kant en op het service terrein, het is voor ons echt het hoogtepunt van het seizoen.”
Welke ondergrond ligt jou beter, gravel of juist asfalt?
Thierry: “Ik vind het beide leuk, maar natuurlijk is het weer fijn om op asfalt te rijden na de afgelopen rally’s op gravel te hebben gereden.”
Wat is jouw favoriete rally van het seizoen?
Thierry: “Ik heb eigenlijk 3 favoriete rally’s dit seizoen, Finland vind ik echt een hoogtepunt van het seizoen, maar ook Duitsland en ook Mexico.”
Nu je broertje ook mee doet bij de Duitsland rally, heb je hem nog kunnen helpen tijdens zijn voorbereiding?
Thierry: “Om eerlijk te zijn focus ik me volledig op mijn eigen carrière en werk, maar als ik de kans heb om hem te volgen tijdens een rally doe ik dat zeker ja. Uiteraard praten we er wel regelmatig over, maar hij doet het al heel goed, mijn hulp heeft hij niet nodig.”
In vergelijking met het huidige 2016 model, hoeveel sneller zal het 2017 model ongveer zijn?
Thierry: “Ik denk dat er wel snelheidsverschil zal zijn, maar ik heb nog nooit een 2017 model gereden, dus kan het ook niet echt zeggen. Door het nieuwe aerodynamische pakket en de grotere restrictor, zal hij uiteraard sneller zijn dat het huidige model van de Hyundai i20 WRC.”
Wat is in jouw ogen de beste startvolgorde voor het nieuwe seizoen, nu rijders en teams aan het klagen zijn over de oneerlijke startvolgorde?
Thierry: “Dat is lastig te zeggen, zelf was ik altijd fan van de kwalificatieproef waarna de volgorde bepaald werd. Ik zou die dan ook graag terug willen, dan is er op de donderdag voor de rally ook meer actie. En je kon zelf de startvolgorde bepalen. Ook met een slechte kwalificatie proef kon je nog een goede rally rijden door de wisselende weersomstandigheden.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit en moet je gewoon de snelste zijn om te winnen.”
Sommige rijders hebben een compleet museum van hun oude raly auto’s, heb jij je oude auto’s ook nog?
Thierry: “Nee helaas niet, de meeste zijn reeds verkocht of bestaan zelfs al niet meer. Ik heb geen enkele oude auto meer.”
Bron: A. Voorberg
Foto’s: V. Lannoo & D. van Malsen