Drie dagen duurde het duel tussen Kris Meeke en Sebastien Ogier in de rally van Monte Carlo, maar gisteren kwam het tot een abrupt einde op de Sisteron in stage 13.
Op vrijdag gaven de kopmannen van Citroen en VW elkaar niets toe. Meeke begon de dag met 6.9 sec voorsprong, maar verloor vooral in stage 5 (Les Coste – Chaillol, die zowat door Ogier’s achtertuin loopt) 8 tellen, zodat hij in de middag met 1.5sec achterstand verderging. Het stramien herhaalde zich, beide wonnen een stage, maar in de tweede run van Les Coste was Ogier opnieuw een klasse apart, zodat hij met 9.5 sec voorsprong de vrijdag afsloot. De rest kon eigenlijk niet volgen. JM Latvala had al eerder aangegeven meer op aankomen te rijden en stond aan het eind van de vrijdag derde op 1m08s van Ogier. Andreas Mikkelsen was de middag eigenlijk als derde begonnen, maar een spin op stage 7 wierp hem terug naar vier.
Daarachter klaagde Thierry Neuville over de ophanging van zijn Hyundai, die weliswaar sterker is (zowel Neuville als Sordo overleefden een tik tegen een muur met alleen een beschadigde velg) maar de setup was te zacht, waardoor hij ’s morgens veel last had van “bottoming” (een auto die bij het aanremmen te ver inzakt en met de splitter over de grond schraapt). ’s Middags ging het iets beter, maar de man uit St. Vith had een achterstand van 1m47s goed te maken. Dani Sordo klaagde over gripverlies en Hayden Paddon viel uit nadat hij op stage 3 een zwaar beijzeld stuk weg een boom raakte.
Nog duisterder zag het eruit voor M-Sport. Mads Ostberg raakte weliswaar beter ingespeeld op co-piloot Ola Floene, maar de Fiesta mistte de snelheid om de toppers bij te houden. Eric Camilli kwam opnieuw niet uit de verf en moest stage 6 capituleren na een boom te hebben geraakt. Ook de privé-Fiesta van Robert Kubica glibberde in stage 3 knullig van de weg, maar Elfyn Evans zal er blij mee zijn geweest. De Welshman gleed op hetzelfde stuk ook bijna naast de baan, maar tikte het wrak van Kubica’s auto aan en bleef op de weg. Helaas is voor Kubica daarmee het WRC 2016 meteen ten einde. Tenzij hij voor zijn thuisrally nog een sponsor vindt, is een terugkeer naar circuitracing waarschijnlijker geworden. Evans is intussen vastbesloten te laten zien dat Malcolm Wilson hem te impulsief heeft gedegradeerd naar het WRC2 team, want hij eindigde vrijdag met anderhalve minuut voorsprong op de Baumschlager Skoda’s van Armin Kremer en Julien Maurin.
Bandenkeuzes en pech bepalen de zaterdag
De Monte Carlo staat erom bekend dat je binnen 300 meter droog asfalt, natte weggedeelten, modder en ijs kan tegenkomen, dus was bandenkeus op zaterdag erg belangrijk. Stage 9 was 51 km droog asfalt met wat sneeuw, maar stage 10 was ondanks zijn kortere lengte (17km) de moeilijkste omdat hij ie compleet met sneeuw en ijs was bedekt. Andreas Mikkelsen nam zaterdag morgen de gok met twee winterbanden en twee spikes, maar de Noor verloor 1m13s op het normale asfalt en pakte ondanks een stagewin daarna maar 43 sec terug. Ogier draaide het om met twee slicks en twee winterbanden en pakte in stage 9 tien tellen op Meeke, en hoewel het er langzaam uit zag op stage 10, was hij opnieuw een tiental seconden sneller dan de Noord-Ier. Evans gaf M Sport opnieuw stof tot nadenken door Ostberg te snel af te zijn in stage 10 en ondanks een lekke band in stage 9 hield de Welshman de leiding vast in de WRC2.
In de middag was Hyundai de opvallendste aan kop: Neuville, Sordo en Paddon verkozen alle drie een voorzichtige rit en een minuut tijdverlies in de tweede run van Lardier et Valenca boven een glibberpartij over de Col de Moissières en onderstreepten dat aan de finish met een 1-2-3. Neuville nam het meeste risico en won die stage voor Paddon en Sordo. De besneeuwde klim en afdaling van de col de Sisteron onderstreepte de goede keus van het drietal. Neuville pakte zijn tweede stagewin voor Sordo, Paddon verloor nu iets meer tijd als 5e. Daarmee steeg de man uit St. Vith ineens naar een podiumplaats want er gebeurde van alles de laatste twee stages.
Het begon met een foutje van Latvala op stage 12. De VW raakte in een greppel, reed een camera aan gort en landde in een veld met flinke schade aan de ophanging. Latvala wilde zo haastig terug de weg op dat hij daarbij een toeschouwer aanreed. Aan het einde van de stage viel de auto stil en de Fin probeerde nog provisorisch de ophanging te repareren, maar het was vergeefse moeite. Einde oefening, plus een oproep van de Groene Tafel om het incident nader te duiden. Ik denk dat Latvala en WRC-radio commentator Julian Porter even geen vrienden meer zijn, want de Engelsman verklaarde de jury dat Latvala hem over zijn aanvaring met de toeschouwer verteld had. Latvala beweerde alleen gezien te hebben hoe iemand net voor zijn wielen wegsprong en dat hij Porter had gevraagd na te gaan of er niemand gewond was. De jury gaf de Fin uiteindelijk 5000 euro boete, plus de waarschuwing dat bij een herhaling schorsing voor één rally kan volgen
In de laatste stage van zaterdag was het ook voor Meeke afgelopen. De Noord-Ier stond al 29 sec achter op Ogier en had in de afdaling van Sisteron een flinke uitstap door een sneeuwbank, maar een grote steen die door eerder verkeer was losgeweekt rukte de carterpan er onderuit en aan de finish moest Meeke vaststellen dat zijn versnellingsbak stuk was. Ogier vondt het wel jammer: “Ik had liever het gevecht verdergezet, maar nu moet ik heel anders gaan rijden.” De Fransman begon de zondagmorgen met 1m59s voorsprong op Mikkelsen, maar de Noor heeft Neuville inmiddels in zijn nek hijgen op 12 tellen achterstand. Door alle verschuiving klimmen Ostberg en Stephane Lefebvre op naar vier en vijf, ondanks een flinke spin voor de Fransman in dezelfde Sisteron afdaling.
De WRC2 topdrie is ook opgeklommen in de punten. Evans had na de morgen een flinke voorsprong op Kremer en zag Julien Maurin wegvallen met een kapotte stuurbekrachtiging, waardoor hij conservatief de middagloop kon rijden en de Duitser op 2 minuten kon houden. Quentin Gilbert maakte aardig wat tijd goed met twee stagewins en twee derde plaatsen en ook Jose Antonio Suarez liet zich ’s middags goed zien in de Peugeot 208. Helaas speelt de Spanjaard geen rol van betekenis meer nadat hij zaterdagmorgen 12 minuten verloor op stage 9, maar hij pakte wel 2 stagewins en een tweede plaats. Enige NL’se deelnemer Henk Vossen staat in het klassement voor RC2 auto’s 19e op een half uur van Evans.
Bron: Alex Hendrix
Foto’s: diariomotor.com; michelin.com; rvo.hu; wrc.com