BMA trad aan met 5 wagons in de recente Renties Ypres Rally Belgium. De vijf auto’s, die deel uitmaken van de Rally2-categorie, zijn allemaal over de finish gekomen van de Belgische ronde van het wereldkampioenschap. 8e in het algemeen klassement, 1e Belgische privé rijder, Pieter-Jan Michiel Cracco maakte indruk op de waarnemers terwijl hij een uitstekende prestatie neerzette in het nationaal kampioenschap. Grégoire Munster, in een i20 ondersteund door Hyundai Belux, klokte zeven keer de snelste tijd in WRC3 en waarvan ook de snelste tijd in de Pirelli Powerstage.
De rally van Ieper wordt al decennia lang beschouwd als een van de moeilijkste rally’s in België, zo niet Europa, vanwege de selectiviteit van het parcours. Smalle en hobbelige wegen, vaak begrensd door diepe grachten, vormen het grootste deel van de route. De snelheden zijn vaak adembenemend en de ruimte voor fouten is praktisch nihil. Eén afwijking en het is zo goed als verzekerd de je van de baan tuimelt. Dit jaar werd de rally lastiger dan ooit door de opname van de Renties Ypres Rally Belgium op de WRC-kalender. In deze bijzonder moeilijke context haalden alle BMA auto’s de eindstreep probleemloos.
Pieter-Jan Michiel Cracco – Jasper Vermeulen (Skoda Fabia Evo) eindigde het evenement op een uitzonderlijke 8e plaats algemeen en 2e in WRC3 categorie. PJM is ook de best geklasseerde Belgische rijder van deze ronde van het nationaal kampioenschap. Ongetwijfeld de degene die de meeste indruk maakte op de Belgische en Internationale waarnemers met zijn snelle kp-tijden, zijn consistentie en het feit dat hij niet de minste fout maakte. “Omdat ik hoopte in de top 15 te eindigen, ben ik uiterst tevreden”, verklaarde de Vlaamse zakenman aan de finish. “We hadden ons goed voorbereid op de race door de onboard camera’s van het parcours grondig te bestuderen. Ook werden we van begin tot eind geholpen door efficiënte en betrouwbare monteurs. De 25 gescoorde punten in Ieper laten ons ook toe om op te klimmen naar de 2e plaats in het voorlopige klassement van het Belgisch kampioenschap”.
Grégoire Munster – Louis Louka (Hyundai i20) eindigde als 15e. Jammer genoeg weerspiegelt dit resultaat niet de prestaties van de bemanning die door Hyundai Belux wordt ondersteund. Met 7 beste tijden in WRC3 en 3 beste tijden in WRC2 (de categorie gereserveerd voor fabrieksrijders), is de crew ook de beste performer van de rally. Grégoire zette tevens de beste tijd neer (en de 8e tijd in het algemeen klassement) in de Pirelli Powerstage. Zonder een klein foutje op vrijdag zouden Grégoire en Louis zeker een prominente rol hebben gespeeld.
Kevin Hommes – Marco Hommes (Skoda Fabia) hebben hun doel bereikt: voor hun eerste deelname aan een WK-rally en hun eerste ervaring in de cockpit van een Skoda Fabia R5 werden ze 30ste. Een knappe prestatie aangezien de gebroeders Hommes, afkomstig uit het Oostkanton ook deze rally ontdekten.
Kurt Dujardyn – Jeannick Breyne (Skoda Fabia). De twee vrienden wilden deelnemen aan het evenement als eerbetoon aan Philippe Cracco, de vader van Pieter-Jan Michiel, die te vroeg overleed. Kurt, waarschijnlijk de meest eclectische coureur van België, is in staat om met evenveel gemak in zowel endurance circuit-races, als in Parijs-Dakar in een quad, auto of vrachtwagen of in rally’s op onverhard of asfalt deel te nemen. Hij eindigde op de 40e positie na een foutloze rally.
Bart D’Hulster – Martin Kinget (Hyundai i20 R5) kreeg de opdracht om als voorwagen te fungeren op alle klassementsproeven in de Westhoek en vervolgens in de regio Spa-Francorchamps. Een belangrijke taak die hij voor de 20e keer volbracht door enkele minuten voor de doortocht van de eerste deelnemers te rijden. De eigenaar van SKT verraste iedereen met een zeer originele decoratie ter ere van de “katte stad” ondertekend Vanuf. Zonder twijfel de mooiste van de 109 auto’s in deze editie.
Bron: pb bma
Foto’s: A. Lutgens