De Rally van Wervik barstte dit jaar uit zijn voegen.
Liefst 158 equipes waren geïnteresseerd, 140 schreven in en uiteindelijk namen 134 wagens de start op zaterdagmorgen. Een hertekend parcours, veel wagens, een servicepark in de stad. Geen moeite werd gespaard om van Wervik een zeer gezellige rally te maken. Er werd een strakke timing gevoerd, maar met zoveel deelnemers bleef het hout vasthouden. Op het einde van de dag kregen we spectaculaire rally met een wel zeer verrassende winnaar. Het relaas…
Werviknaar Davy Vanneste nam van bij aanvang de leiding in handen van zijn thuiswedstrijd. Met de Ford Fiesta, inclusief Evo en de “plus” kit, had hij het beste wapen in handen om te winnen en hij liet ook blijken dat zulks zijn bedoeling zou zijn. Met 6 besttijden hield hij op een bepaald moment 21 seconden voorsprong in handen op Pieter Tsjoen. “Onze ambitie was duidelijk: de Rally van Wervik winnen. We waren aardig op weg. Toen begon het hevig te regenen vóór de laatste lus en we maakten een verkeerde bandenkeuze. We gingen ervan uit dat de hevige regen zou overgaan maar de regen bleef aanhouden. We hadden geen volle regenbanden gemonteerd, met alle gevolgen van dien”, liet Davy nadien via Facebook weten. De gevolgen, dat werd een sortie. De oranje Fiesta ging half de gracht in op KP12 en het betekende het einde van de wedstrijd voor Vanneste.
Lang zag het er echter goed uit voor de Wervikse rallyfans want achter Vanneste was het Melissa Debackere, met de Skoda Fabia R5, die aanvankelijk de tweede plaats in handen had. Zij leverde bijna de ganse dag een gevecht met de Fiesta R5 van Pieter Tsjoen voor de plaatsen twee en drie. Pieter Tsjoen en Eddy Chevalier kwamen de nieuw aangekochte M-Sport Ford Fiesta R5 testen in de Rally van Wervik en konden op de 4de klassementsproef voorbij Debackere. Nadat Vanneste van de baan ging, mocht Tsjoen als winnaar op het eindpodium. En dat was, voor het debuut op een nieuwe wagen, op zijn minst gezegd onverwacht! En dan was er nog Hermen Kobus, die dankzij een schitterend staaltje regenrijden met de Fabia R5 (hersteld van de averij die hij opliep in de Rally Islas Canarias) nog voorbij de Skoda van Debackere ging. Omdat de regen de oorzaak was van vele slippartijen en uitstapjes in het veld besloot de organisatie de laatste twee proeven te neutraliseren om verder onheil te voorkomen. Het betekende echter wel dat iedereen lang moest wachten op een officiële uitslag aangezien er een boel normtijden dienden verrekend te worden. 134 wagens aan de start in de Rally van Wervik.
Het klassement voor de “Historics” groepeerde opnieuw de Youngtimers (divisie 5) en de “echte Historics” van de Divisie 4. De komende Rally van Ieper is zijn jachtgrond en Paul Lietaer toonde aan dat hij er helemaal klaar voor is. In de Subaru Legacy had hij weinig tegenstand te duchten aangezien Vanwijnsberghe (BMW M3, motorprobleem) en PJ Mayaert (Escort, koppeling) de handdoek moesten gooien. “Hier en daar nog een dingetje, maar de wagen staat helemaal op orde”, vertelde de Polle. Alain Vermeulen mocht voor zijn debuut met de M3 onmiddellijk de beker voor de 2de plaats ontvangen en Dirk Van Rompuy werd de eerste “echte” Historic met de Opel Ascona op plaats drie.
Tussen het nationale geweld dat hier kwam repeteren voor de Ieperse afspraak was het zeer moeilijk voor de lokale en regionale rijders om zich te laten gelden. Roeselarenaar Jimmy Taveirne toonde zich met zijn Mitsubishi Lancer Evo door de 7de plaats te pakken in de Divisie 3, tussen heel wat schoon volk en R5-rijders als Serderidis, de Fransman Perrard en de Brit Indri! In de divisie 1-2 was de zege voor de Megane RS van Stefaan T’Joens. In de strijd tussen de tweewiel aangedreven wagens moest hij wel de snellere Victorien Heuninck (Peugeot 208 R2) en Steven Dolfen (Renault Clio R3) voor zich dulden maar beiden gingen in de fout (opgave voor Heunick) terwijl divisie 1-2 titelpretendent Brecht Hoorne de BMW 325i moest parkeren met een gebroken gaskabel. Delesalle (Subaru Impreza) werd dan tweede voor merkgenoot Vandenabeele.
De Rally van Ieper slorpt in de komende weken alle mediaaandacht op. Voor de deelnemers aan het regionale kampioenschap wordt de volgende afspraak de nieuwe TBR Rallysprint, op zondag 10 juli in Oekene (nabij Roeselare).
Pb – Vas Dynamiek
Foto’s – V.Lannoo