Snelheid en spanning gegarandeerd in Maasmechelen
Wanneer iedereen naar de lente begint te verlangen is het moment aangebroken voor de rallycrossers om opnieuw het circuit te kiezen. Iedere rijder snakt ernaar om weer het 100 meter lange stuk na de start op te stormen, hoopt om als eerste “de grote bocht naar rechts” in te duiken en aan de Spinnenkop reeds het gat geslagen te hebben. Enkel op het Duivelsbergcircuit wacht de regionale rallycrossers de uitdaging van de “Jokerronde”. Dit is een ronde die ergens in de wedstrijd moet genomen worden. Deze 85 meters aan onverhard kunnen beslissen over winst of verlies en spelen ook een cruciale rol in het kiezen van een strategie. Gaat men er vroeg in of wordt er gewacht tot de laatste ronde?
Een eerste stap in de echte rallycross competitie vormt de klasse C, de promotieklasse. Aan deze klasse zijn een aantal technische en sportieve voorwaarden verbonden, maar het laat toe aan de debutanten en aan de mindere goden om ook hun races te rijden. De promotiekampioen Stefan Thomassen stopt met rallycross. Dat was al geweten. Maar 25 anderen staan te trappelen om zijn plaats in te nemen. Een favoriet naar voren schuiven is in de promotieklasse quasi onmogelijk. Te verwachten wordt dat één van de rijders die vorig jaar al wat ervaring opdeed, deze dit jaar zal kunnen omzetten. Maar elk jaar komen er ook talenten opzetten uit de “Opendeurdag-races” en het wordt dus uitkijken of Kim Valgaeren, Thijs Devlin, Timo Piscador en de andere veteranen de nieuwelingen zullen kunnen afslaan.
In klasse A weinig wijzigingen. Steven Van Nunspeet verdedigt er zijn titel en het is maar de vraag, gezien zijn demonstratie vorig seizoen (100% winstscore!) wie van de 22 tegenstanders hem zal kunnen tegenhouden. Uiteraard moeten de VAS rijders rekening houden met een aantal “nationale” gastrijders, die voor de eerste race van het seizoen altijd wel eens profiteren van een welgekomen opwarming op zaterdag. Houdt u dan vooral Yves Teelen in het oog en zijn Peugeot 208.
De “zware” klasse B ziet 39 deelnemers aan de start komen. Jonas Kemps verdedigt er op zijn BMW E36 zijn dubbele VAS titel. Net als vorig seizoen zal hij weerwerk krijgen van Jan Driesen (BMW Compact), Stijn Severeyns (Opel Ascona), Jef De Busser (BMW Compact) en bijvoorbeeld Andy Leysen (BMW M5), om maar enkele namen te noemen. Een grote nieuwigheid komt er dit seizoen bij, de Beetle Cup. Patrick Mertens verzorgde vijf VW Kevers die een aparte reeks zullen rijden, als voorprogramma binnen het regionaal gebeuren. De wagens zouden allemaal besproken zijn voor Maasmechelen maar op het moment van dit schrijven was er nog geen deelnemerslijst gepubliceerd. Maar dat het een leuk intermezzo zal vormen staat nu al wel vast!
Zaterdag 4 maart kan u het van ‘s ochtends allemaal meemaken. Voor democratische prijzen (10€ volwassenen, 5€ voor kinderen tussen 12 en 16 jaar) kan u genieten van een volle dag boeiende autosport. De jongsten onder ons (-12 jaar) mogen zelfs gratis binnen. Parking is voorzien vlakbij. Het Duivelsbergcircuit vindt u op de Weg naar Zutendaal 251 in 3630 Maasmechelen. De tussenstanden en alle info vindt u op: http://www.duivelsbergcircuit.be
Bron: pb vas dynamiek
Foto: www.duivelsbergcircuit.be