Het tweede weekend van april staat traditiegetrouw volgepland met rallycross op het Eurocircuit in Valkenswaard. Het beloofde een mooie zonovergoten dag te worden en met een goed gevuld deelnemersveld waren er veel mensen richting het circuit getrokken om getuige te zijn van de mooie en spannende wedstrijden.
2CV cross
Om iets voor 12 uur vertrokken de 2CV’s voor hun eerste wedstrijd op Nederlandse bodem. In de eerste bocht was het dringen, maar iedereen kon veilig de race uitrijden, met Mike Millenaar als terechte winnaar. De tweede plek was voor Bert Theunisse en Peter de Heus pakte de derde plek. De top 3 reed in de tweede heat in exact dezelfde volgorde onder de zwart-wit geblokte vlag door. Alleen de derde heat finishte de 3 heren in een andere volgorde, de heatwinst was voor Bert Theunisse en Mike Millenaar kwam als tweede over de streep. In de finale was het wederom Mike Millenaar welke met de winst naar huis ging. Door zijn 3 overwinningen op de dag, heeft hij maar liefst 117 punten voo rhet kampioenschap behaalt, gevolgd door Bert Theunisse (111 punten) en Peter de Heus (96 punten). Na afloop van de wedstrijd verklaarde Mike dat hij niet veel had geslapen door zijn nachtdienst en hij was zeer verbaasd over dit goede resultaat. “3 keer winnen op zo’n warme en vermoeide dag had ik nooit verwacht. Ik ben heel blij met het resultaat, vooral omdat ik nu weer wat dichterbij kom bij Bert Theunisse in het kampioenschap.”Aldus een enthousiaste Mike Millenaar.
Ford RST Junior
Bij de Ford RST junior was het een mager deelnemersveld met slechts 3 rijders aan de start. Mede door het grote snelheidsverschil tussen de heren waren het geen spannende wedstrijden. De winst ging alle keren naar Filip Wajtowicz welke in zijn fraaie kleurstelling met kop en schouders boven de andere twee heren uit stak. Tweede werd Jordi van Weert en de laatste, maar toch een podiumplaats, was voor Jari van Hoof.
Bij de Ford RST junior was het een mager deelnemersveld met slechts 3 rijders aan de start. Mede door het grote snelheidsverschil tussen de heren waren het geen spannende wedstrijden. De winst ging alle keren naar Filip Wajtowicz welke in zijn fraaie kleurstelling met kop en schouders boven de andere twee heren uit stak. Tweede werd Jordi van Weert en de laatste, maar toch een podiumplaats, was voor Jari van Hoof.
Formula Rallycross Sprintcars
De bloedsnelle en luidruchtige “crosskarts” reden met ene grote groep van 13 rijders, dat resulteerde in 3 manches per heat. Dit stond uiteraard garant voor mooie dwarse drifts van de snelle auto’s met motorfiets motor. Er deden zich tijdens de wedstrijden geen grote incidenten voor en de wedstrijden verliepen voorspoedig. Tijdens heat 1 begaf de koppeling van Dirk Garvelink het en hij moest de strijd staken. Zijn zoon, Pim, ging de paddock op om te kijken of een andere rijder met dezelfde onderdelen toevallig een koppeling bij zich had. Tijdens zijn zoektocht spraken wij hem. “Laten we hopen dat een andere Suzuki rijder een koppeling te leen/ruil heeft zodat mijn vader nog kan rijden. Het zou zonde zijn als hij geen punten kan scoren voor het kampioenschap.” Even later heeft Pim bij Josh Versteegh een koppeling weten te vinden en kan het team hard aan de slag om de koppeling in de bolide te monteren en hem te proberen.
De bloedsnelle en luidruchtige “crosskarts” reden met ene grote groep van 13 rijders, dat resulteerde in 3 manches per heat. Dit stond uiteraard garant voor mooie dwarse drifts van de snelle auto’s met motorfiets motor. Er deden zich tijdens de wedstrijden geen grote incidenten voor en de wedstrijden verliepen voorspoedig. Tijdens heat 1 begaf de koppeling van Dirk Garvelink het en hij moest de strijd staken. Zijn zoon, Pim, ging de paddock op om te kijken of een andere rijder met dezelfde onderdelen toevallig een koppeling bij zich had. Tijdens zijn zoektocht spraken wij hem. “Laten we hopen dat een andere Suzuki rijder een koppeling te leen/ruil heeft zodat mijn vader nog kan rijden. Het zou zonde zijn als hij geen punten kan scoren voor het kampioenschap.” Even later heeft Pim bij Josh Versteegh een koppeling weten te vinden en kan het team hard aan de slag om de koppeling in de bolide te monteren en hem te proberen.
Gelukkig weet Dik Garvelink met de geleende koppeling de finale te halen en daarin wordt hij zelfs nog vijfde.
Pim Garvelink heeft in de kwalificatie voor de finale minder geluk en komt net te kort om aan de finale deel te mogen nemen. Hier is hij zichtbaar teleurgesteld over. “Ik had goede runs vandaag en moest het laten zien in de semi-finale, maar bij de start verloor ik net iets teveel tijd en dat is zonde. Bij de vorige heat moest ik 2 keer de jokerlap doen door mijn fout. Ik liet de koppeling te ver opkomen op de startgrid en de auto rolde iets naar voren. Op dat moment trek ik nog harder aan de handrem, maar laat heel stom ook de koppeling verder opkomen, echt balen. Als je dan alsnog de finale mist op zo’n klein stukje maakt dat het extra zuur.”
Een andere pechvogel van de dag is Ilse Versluys, zij heeft last van haar startmotor en met veel geluk start de auto nog wel, maar ze moet helaas uit voorzorg opgeven nog voordat de finales beginnen. “Naast de haperende startmotor, rammelt er ook nog iets in het motorblok zelf. Laat ik maar niet meer gaan rijden voordat straks het hele blok uit elkaar spat door iets onbekends. Het seizoen is nog lang, dus ik laat het voor vandaag bij het kijken naar de andere races.” verteld Ilse ons.
Christiaan Spelmans ging met de grootste beker en de winst bij de FRC Sprintcars naar huis. Ronnie Grauwels wist in zijn fraaie bolide een nette tweede plek te bemachtigen, vlak voor de behulpzame Josh van de Steeg.
Later volgen de andere klasses
Bron: A. Voorberg
Foto’s: A. Voorberg