Voor de derde wedstrijd van het regionaal rallycross kampioenschap werd opnieuw een afspraak gemaakt op het Glosso Circuit in Arendonk. Na drie wedstrijden met éénmaal Duivelsberg en tweemaal Glosso moet er stilaan gedacht worden aan de posities in de tussenstand van het klasse- ment. In de kop van het klassement beginnen de top drie plaatsen vorm te krijgen. Opnieuw waren de weersomstandigheden voor de rallycrossers op Glosso zeer slecht. De regen viel met bakken naar beneden en het zoeken naar de grip op het modderige Arendonks circuit verliep niet voor ie- dereen zoals verhoopt. De keuze van het juiste racerubber was van primordiaal belang.
In de Promotieklasse C had Stefan Thomassen opnieuw de beste troeven in handen. De rijder uit Maasmechelen klokte tweemaal de snelste tijd in de kleine Opel Corsa en vond vlot een plaats richting de A-finale. Maar daar kwam hij Wim Van Tiggelen tegen, in de Peugeot 205. Die spurtte onverwacht bijzonder snel uit de startblokken. Toch was het Thomassen die nog voor het einde van de eerste ronde de leiding terug in handen nam. Van Tiggelen bleef rondenlang aandringen maar Thomassen reed zeer doordacht en zonder het minste foutje te maken opnieuw naar de zege. Drie overwinningen op drie wedstrijden was het doel dat de Maasmechelaar voor ogen had. “Het was geen makkelijke race vandaag maar een juiste keuze in het zoeken naar het ideale racerubber heeft me opnieuw 20 punten doen opleveren”, vertelde hij achteraf. Wim Vantiggelen werd knap tweede voor een sterk rijdende Bart Van Dooren in de Opel Kadett.
Bij de Regionale klasse A (-1600cc) kwamen slechts 13 piloten naar Arendonk afgezakt. Daniel De Groot won totaal onverwacht de vorige wedstrijd maar helaas viel deze van Arendonk tegen voor hem. Hij moest zowat de hele dag op zoek naar het juiste ritme en kwam nooit echt in het stuk voor. Steven van Nunspeet had de omstandigheden het best begrepen, monteerde de perfecte bandenkeuze onder de supersnelle Honda Civic en klokte tot tweemaal toe de besttijd. Van Nunspeet was in de vorige wedstrijd niet van de partij en moest dus wel in Arendonk op zoek naar de broodnodige kampioenschapspunten. Maar ook bij hem loerde de pechduivel want in de tweede reeks brak een motorsteunen moest er haastig naar een noodoplossing worden gezocht. Vandaar dat Van Nunspeet, reeds zeker van de pole in de A-finale, in de derde reeks aan de kant bleef. Davy Van Ratingen, in de Toyota Corolla, kreeg eveneens zijn deel van het onheil. Een gebroken aandrijfas zorgde voor heel wat stress en ontnam hem alle hoop op het veroveren van een pole.
Van Nunspeet was bij het groene licht het snelste weg maar Van Ratingen klampte aan. Rondenlang keek Van Ratingen tegen een achterbumper van een zeer sterk rijdende Van Nunspeet. Ook Didier Dexters, winnaar van de B- nale, reed een aardige wedstrijd al had de Toyotarijder te kampen met een haperende vierde cilinder. Dat belette hem echter niet om met het brons aan de haal te gaan. Van Nunspeet won knap voor een sterk rijdende Van Ratingen.
In de Regionale klasse B (+1600cc) reed Glen Cools, in de Opel Kadett, zowat de hele dag knappe reeksen. Met een eerste en een tweede chrono stond hij mooi op de pole. Toch een beetje onverwacht want de gedoodverfde favoriet en leider in de tussenstand, Jonas Kemps, was nergens te bekennen. De winnaar van de vorige race had in de eerste reeks te kampen met een haperende motor op zijn krachtige BMW E36 en kampte bovendien met slechte gripomstandigheden. Jan Driessen, altijd wel goed voor een verrassing, liet zich opnieuw opmerken met de BMW Compact. Totaal onverwacht spurtte Driessen vanop de tweede rij als snelste weg uit het dichte pak. Kristel Knapen, de enige dame in het mannelijk gezelschap liet zien wat ze kon door met de Ford Escort rondenlang in het kielzog te hangen van Cools’ Opel Kadett. Maar het was toch Glen Cools die de Opel Kadett als tweede over de meet liet rijden achter Jan Driessen, die absoluut niet onder de indruk was van de slechte weersomstandigheden.
De deelnemers aan de regionale rallycross krijgen nu wat respijt. De volgende wedstrijd staat gepland voor 16 juli op de Duivelsberg in Maasmechelen. Afwachten of de toppers daar kunnen bevestigen of dat we opnieuw een ander verloop zullen krijgen op het snelle Limburgse circuit…
Bron: pb vas