Zoals de traditie het wil werd afgelopen zondag tijdens het eerste weekend van maart op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen het startschot gegeven voor het BK Rallycross. Na het afhaken of wegvallen van enkele trouwe Supercar piloten waaronder Snoeck (ovalracing), Ottink (bouw nieuwe Skoda) en Scheveneels (doping schorsing) leek het er in eerste instantie niet echt rooskleurig uit te zien voor onze koninginnenklasse. Desondanks verschenen er toch 5 Supercars aan de start en mochten we ons opmaken voor een mooie openingsmanche. Het JJ Racingteam liet in het tussenseizoen bij “Engine Builder” Julian Godfrey de laatste krachtbron evolutie bouwen die de Focus Mk3 van onze drukker de nodige extra pk’s moet opleveren. Dit om de strijd en het duel met titelverdediger “Jochen Coox”nog wat spannender te maken. Want ook hij had niet stil gezeten en schafte zich een top Zweedse VW Polo van bij Marklund Motorsport aan. Samen met deze op papier twee grootste titelkandidaten kwamen ook Verkuringen, Teurlings en de Fransman Guy Moreton met de ex-Coox Scirocco aan de start.
Tijdens de vrije trainingen en de daarop volgende drie kwalificatie heats wisselden buien en opklaringen elkaar af waardoor het circuit er verraderlijk bij lag. Het was dan ook voor alle piloten een hele dag zoeken naar tractie en de juiste snelheid om geen schuiver te maken. Na enkele ronden in de vrije training moest Jos echter de Focus Mk3 aan de kant zetten en bleek er een probleem met de motor te zijn. Terug in de paddock werd duidelijk dat de vriesdop uit de motorblok was gekomen. Het ganse team stelde alles in het werk om onze drukker toch nog aan de start te krijgen. Uiteindelijk kon het euvel worden opgelost maar moest de eerste heat wel overgeslagen worden. Voor de tweede heat stond Jos dan ook op de vijfde startpositie en dook hij meteen in de eerste ronde de jokerlap in. Dankzij deze vroege joker strategie kan hij in de tweede ronde naar de derde positie doorschuiven. Echter na een spin in de “Grote bocht naar rechts” en bijhorend uitstapje in de grindbak wordt hij als vijfde afgevlagd. In de derde reeks komt Jos als derde de eerste ronde door en werkt hij in de daarop volgende ronde zijn jokerlap af. Wanneer Coox in diezelfde ronde spint kunnen zowel Verkuringen als Jos hiervan profiteren en aan hem voorbij gaan. Zij worden in respectievelijk volgorde ook als eerste en tweede afgevlagd.
Net voor de grote finale gingen de hemelsluizen helemaal open boven de Duivelsberg en werd het circuit zowaar herschapen in een ware glijbaan. De polepositie was voor Coox met langs hem Verkuringen, op de tweede startrij zagen we Teurlings en onze drukker uit Hoeselt, terwijl Moreton op de derde rij plaats nam. Wanneer het licht op groen springt is het Coox die als beste wegkomt en de leiding pakt. Jos maakt een schitterende start en kan als tweede aansluiten. Wanneer hij in de tweede ronde zijn jokerlap afwerkt is het Verkuringen die aan hem voorbij kan gaan. In de daarop volgende rondes is er geen enkele piloot die foutloos kan blijven in de gietende regen met voortdurende positie wissels als gevolg. Finaal is het lokaal matador “Jochen Coox”die het laken naar zich toe weet te trekken en de eerste zege van het seizoen pakt voor Verkuringen en onze man uit Hoeselt.
Reactie Jos: Er is tijdens de winterperiode hard gewerkt aan de Focus Mk3 en we zitten nu ook aan het minimum gewicht wat toch een 100kg minder is dan vorig jaar. Ook de motor is van het nieuwste type met de nodige extra pk’s, maar die konden we dit weekend door de weersomstandigheden spijtig genoeg niet gebruiken. Toch verliep de eerste wedstrijd van het jaar niet zoals gehoopt.Tijdens de vrije training bleek er een probleem met de motor te zijn, het team deed er dan ook alles aan zodat ik toch nog van start kon gaan. De eerste heat moesten we echter aan ons voorbij laten gaan waardoor er in de daarop volgende heats wel twee tijden gerealiseerd moesten worden om de finale te halen. Het was dan ook bang afwachten of de motor het zou houden, uiteindelijk kon ik alsnog vanop de vierde startpositie in de finale van start gaan. Deze ging in een stevige winterse bui van start en was het bijna onmogelijk om foutloos te blijven. Hoewel de start heel goed was verlopen is er in zo’n omstandigheden niet veel aan om met een Supercar te rijden. Al ben ik na deze moeilijk openingsmanche best tevreden met de derde podium plaats en was Jochen Coox de verdiende winnaar. Ik kijk nu al uit naar de volgende BK wedstrijd in Lydden Hill waar we het vermogen van onze nieuwe motor zeker kunnen aanspreken.
Tijdens het Paasweekend trekt het JJ Racingteam richting het Britse Lydden Hill waar de eerste van twee buitenlandse wedstrijden tellend voor het BK Rallycross zal worden verreden. Onze piloten strijdend voor het BK zullen het er opnemen tegen de Britten die er tevens ook hun tweede kampioenschapswedstrijd afwerken.
Bron: Pb JJ Racing
Foto’s: pb Johan hendrickx