Afgelopen vrijdag en zaterdag werd de Eurol Hellendoornrally verreden. De strijd voerde over 15 klassementsproeven waarbij de deelnemers zo’n 158 kilometer op snelheid dienden af te leggen. Voor de rally stonden 72 deelnemers ingeschreven, waarvan 11 equipes uit de 206 Rally Cup.
De algemene overwinning ging naar Hermen Kobus en zijn navigator Erik de Wild in hun Skoda Fabia R5. Daarbij schreven ze voor het tweede achtereenvolgende jaar ook de winst in de Eurol R5 Rally Challenge op hun naam. Tweede werden Bob de Jong Kees Hagman, die voor de gelegenheid het stoeltje van Bjorn Degandt overnam. De derde plaats was voor de Belgische Melissa Debackere en haar navigator Didier Bostoen.
De winst in de 206 Rally Cup ging naar Geert ter Harmsel en Jan Kamphuis. Zij reden hun Peugeot 206 naar een 33e plaats in de algemene eindrangschikking. Op iets meer dan 11 seconden waren het Michiel Poel en Bart-Jan Harmsen die de tweede plaats veroverden. De derde plaats was voor Dylan en Johan Teiwes. Zij moesten nog eens zeven seconden toegeven op Michiel Poel.
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis (1e)
“Het was een serieuze strijd,” begint Geert. “Het was een mooie strijd vooraan met Michiel en Dylan. Daarbij hebben we onderling flink stuivertje gewisseld. Na twaalf klassementsproeven lag ik ruim zeven seconden achter Michiel. Ik ben er toen op het laatst nog eens goed voor gaan zitten. Ik dacht het is nu ‘de dood of de gladiolen’ en wist uiteindelijk met ruim elf seconden voorsprong de wedstrijd naar me toe te trekken.
Michiel Poel & Bart-Jan Harmsen (2e)
“Wat was het een gave strijd om mijn thuisrally als rijder mee te maken,” zegt Michiel. “Ik heb hier zoveel kilometers als navigator achter de rug en om dat nu als rijder mee te maken is wel heel bijzonder. De proeven Mageleresch en Hellendoorn gaan zowat door mijn achtertuin en ik ken daar inmiddels ieder steentje. Bart-Jan en ik hebben het grootste gedeelte van de wedstrijd op kop gelegen maar kregen op het laatst problemen met de versnellingsbak. Toen daarbovenop Geert er ook nog eens een kanontijd op de laatste proef eruit begon te persen konden we alleen maar blij zijn dat we nog tweede zijn geworden.”
Dylan Teiwes en Johan Teiwes (3e)
“Na onze uitvalbeurt in de GTC Rally hebben we een nieuwe benzinetank moeten plaatsen,” vertelt Dylan. “Daarbij hebben we ook gelijk wat extra bescherming geplaatst onder de auto. Op het onverhard pakte dat goed uit en hebben we zonder problemen deze wedstrijd kunnen rijden. Wel merken we dat terreinkennis hier van groot belang is. Desondanks hebben we op een aantal proeven de snelste tijd kunnen laten noteren. Het onverhard ligt me wel. We hebben de Peugeot soms als een achterwiel aangedreven auto de bocht door weten te driften. De hele wedstrijd heeft de auto geen klap verkeerd gegeven.”
Uitvallers
Ondanks dat de Peugeot 206 een sterke auto is gebleken, is dat geen garantie dat ze niet kunnen uitvallen. Helaas waren er deze wedstrijd een aantal uitvallers in de 206 Rally Cup te noteren. Het meest heftige ongeval was ongetwijfeld dat van leider in de Cup, Ron Bunninga en Richard Berns. Zij rolden op de vrijdagavond hun 206. Zij zullen daardoor dit jaar niet meer in actie komen aangezien de auto volledig is afgeschreven. Hij liet echter weten zo snel mogelijk met de opbouw van een nieuwe auto te gaan beginnen. Ook Leendert Lok moest de strijd voortijdig staken. Een lekke benzinetank betekende zijn voortijdig einde.
Groei
Op het serviceterrein heeft de 206 Rally Cup steeds meer ruimte nodig. In de Hellendoornrally waren er 11 deelnemers aanwezig. De cup heeft echter nog een aantal aspirant rijders klaar staan om hun rallylicentie te gaan halen, waaronder motorcrosser en drievoudig Dakar deelnemer Jasper Riezebos. Aangezien dat in Nederland dit jaar niet meer kan, heeft hij in Duitsland, op een daglicentie, reeds zijn eerste kilometers gemaakt. Dat betekent dat deze steeds populairder wordende cup de komende tijd blijft groeien.
Tevreden
De 206 Rally Cup kijkt tevreden terug op deze editie van de Hellendoornrally. “Het waren mooie proeven,” aldus Rutger-Jan Hesselink. Aangezien de auto’s allemaal nagenoeg gelijk aan elkaar zijn, komt het dus op de rijder aan. Dat maakt het zo leuk. Dat betekent echter ook dat je er vanaf het begin goed geconcentreerd bij moet zitten, omdat je anders snel tegen een achterstand aankijkt die niet makkelijk meer dicht te rijden is.”
Uitslag
1 | Geert ter Harmsel | Jan Kamphuis | 1:52:34.3 |
2 | Michiel Poel | Bart-Jan Harmsen | 1:52:45.5 |
3 | Dylan Teiwes | Johan Teiwes | 1:52:52.6 |
4 | Ard Pierik | Sietse Hendriks | 1:53:49.5 |
5 | Rutger-jan Hesselink | Hermen Welink | 1:54:42.3 |
6 | Michael Loock | Daniela Weinert | 1:55:05.7 |
7 | Peter van Teunenbroek | Wout De Klerk | 1:57:35.6 |
8 | Pepijn Ten Broeke | Quinten Ten Broeke | 1:59:01.2 |
9 | Mark Niemeijer | Nikki Broekmate | 2:02:40.1 |
DNF | Ron Buninga | Richard Berns | – |
DNF | Leendert Lok | Marcel Lamme | – |
De volgende wedstrijd van de 206 Rally Cup is de CONRAD Twente Rally. Deze wordt op 20 en 21 oktober verreden in Hengelo. Een aantal deelnemers hebben vanuit de Hellendoornrally wat huiswerk meegekregen maar zullen in Hengelo weer vol goede moed aan de start verschijnen.
Bron: pb 206 rally cup
Foto’s: pb 206 rally cup – edwin hengelman