Rallycoureur Timo van der Marel was op vrijdag 19 en zaterdag 20 oktober zeer succesvol in de Rallye du Valais in Martigny in Zwitserland. Met zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel stuurde hij op buitengewoon overtuigende wijze de Opel ADAM R2 naar de overwinning in de RC4-klasse en naar een 15e plaats in het algemeen klassement.
“Dit is echt een van onze mooiste overwinningen tot nu toe”, is de eerste reactie van Timo van der Marel. “Man, ik raak er niet over uit gepraat. Hier winnen in zo’n groot en sterk deelnemersveld met allemaal lokale helden die de omgeving en het terrein goed kennen: dat is echt kicken. Vanaf het begin ging het superhard. Op de vrijdag zaten we op de 3e plaats, maar zaterdag zetten we de concurrentie in de eerste twee proeven op 20 seconden achterstand. Daarna kwam niemand meer in onze buurt. We hebben alle proeven zaterdag gewonnen, we verdienden de overwinning.”
Lastig goede set-up te vinden
De Rallye du Valais 2018 bestond uit in totaal achttien uitdagende proeven, die hoge eisen stelden aan rijders en auto’s. Op de vrijdag merkte Van der Marel dat het volle potentieel van de Opel ADAM R2 niet optimaal was te benutten. “Het was moeilijk om een goede set-up te vinden. Van brede stukken over asfalt, ging het naar smalle ‘bumpy’ paadjes door de bergen. Uiteindelijk hebben we de auto voor en achter een centimeter hoger gezet, waardoor die wat gemoedelijker werd en dat werkte beter.”
Vol vertrouwen van start op zaterdag
Van der Marel stond zaterdag dan ook vol vertrouwen aan de start van de eerste proef. “Ook omdat we begrepen dat alle proeven die dag voor de lokale deelnemers helemaal nieuw waren. Dat betekende meer gelijke kansen voor iedereen. De eerste twee proeven gingen geweldig voor ons en de concurrentie maakte foutjes, vandaar dat we 20 seconden voorsprong pakten.”
Helemaal cadeau kreeg de equipe Van der Marel het op zaterdag zeker niet. De hoogteverschillen en vooral de zeer steile hellingen zorgden voor oververhitte remmen. “De eerste 5 proeven waren zeer intensief en daarbij kwam dat we geen beroep mochten doen op de monteurs in dit gedeelte. De remmen werden zo heet, dat zich lucht in het systeem vormde. Op een gegeven moment had ik helemaal geen remdruk meer. Gelukkig hebben we altijd gereedschap in de auto om onderweg zelf het remsysteem te kunnen ontluchten. Dat hebben we enkele keren moeten doen. Mooi als je dan toch alle proeven wint op zo’n dag: dan is het ook nog eens een mechanische overwinning.”
Uitslag Rallye du Valais 2018 – RC4-klasse
1 – VAN DER MAREL / VAN DER MAREL – Opel ADAM R2 (RC4) – 2:45:20.7
2 – SCHMID / MARCHAND – Peugeot 208 R2 (RC4) – 2:46:52.3
3 – ALTHAUS / ZBINDEN – Peugeot 208 R2 (RC4) – 2:50:23.5
4 – RENAUD / GUEX – Peugeot 208 R2 (RC4) – 2:51:28.6
Uitslag Rallye du Valais 2018 – Algemeen klassement
1 – BASSO /GRANAI – Skoda Fabia R5 (RC2) – 2:28:40.7
2 – BURRI / FERRERO – Skoda Fabia R5 (RC2) – 2:29:17.4
3 – BURRI / LEVRATI – Skoda Fabia R5 (RC2) – 2:31:21.7
15 – VAN DER MAREL / VAN DER MAREL – Opel ADAM R2 (RC4) – 2:45:20.7
Opel ADAM R2 opnieuw opgebouwd
De Opel ADAM R2 is afgelopen zomer compleet onder handen genomen. De motor, het differentieel, de cockpit, de schokbrekers, alles is vervangen. Na eerder succes in Hellendoorn toont de winst in Zwitserland aan dat de rally-auto zeer competitief is.
Nieuwe livery voor ADAM R2
De Opel ADAM R2 werd voorzien van een geheel nieuwe look door middel van een graffitikunstwerk dat volledig aansluit bij de ‘Unlock your potential’-campagne. Deze campagne gaat over ambities, durf, doorzettingsvermogen en daadkracht. “Kunstenaar Marcel Labrie heeft echt fantastisch werk geleverd”, zegt Timo van der Marel. “Het is zo’n gave livery; iedereen die het ziet, heeft zoiets van ‘wat is dit?’. Dit zie je gewoon nooit in de rallysport. We krijgen ook ontzettend leuke feedback. Niet alleen van rallyfans, maar ook van fotografen, want de auto is vanuit elke hoek ontzettend fotogeniek. Zeker de kleurencombinatie achter de afgebeelde ketting is vakwerk. Dit is zonder twijfel de gaafste livery tot nu toe.”
Over de Opel ADAM R2
De ontwikkeling van de Opel ADAM R2 is een continu proces. Hij wordt aangedreven door een hoogtoerige 1.6-liter ECOTEC motor met circa 140 kW (190 pk) bij 7.750 toeren per minuut en 190 Nm koppel bij 6.200 toeren per minuut. Opel Motorsport koppelt de krachtbron – die maar liefst 8.800 toeren per minuut kan halen – aan een sequentiële vijftrapstransmissie van Sadev. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel van Reiger maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond. De ADAM R2 weegt 1.030 kilogram (FIA-eis).
Strenge regels
Een R2-auto moet aan diverse regels voldoen. De meeste hebben te maken met veiligheid. Zo is de auto voorzien van twee brandblusinstallaties, speciale kuipstoelen met bijbehorende vijfpuntsgordels en een stalen rolkooi. Ook voor de crew gelden strikte veiligheidsvoorschriften. Ze dragen brandwerend ondergoed en een brandwerende overall. Daarnaast wordt er gereden met een speciale helm met een HANS-systeem (Head and Neck Support) dat een whiplash bij een botsing voorkomt.
Internationale rally’s
Op het rallyprogramma van Timo van der Marel en Rebecca van der Marel staan nu alleen nog internationale rally’s. De eerstvolgende is de Rallye du Var in St. Tropez (Frankrijk) die van 23 tot 25 november verreden wordt. Daarnaast neemt het succesvolle rallyduo ook nog deel aan de WRC Monte Carlo Rally (24 tot 27 januari 2019) als vervanging van de gemiste WRC-rally in Duitsland.
Bron: pb opel nederland
Foto’s: pb opel nederland