Nooit eerder was het zó spannend in de ADAC Opel e-Rally Cup. Rallycoureur Timo van der Marel en zijn navigator Erwin Berkhof – uitkomend voor Opel Nederland in de elektrische rallyklasse – eindigden met slechts 0,1 seconde achterstand als tweede in de ADAC Knaus Tabbert 3 Städte Rallye 2021. Ondanks het mislopen van de overwinning in de voorlaatste rally van de ADAC Opel e-Rally Cup 2021, is Van der Marel positief over zijn prestaties: “Ik kan mijzelf niets verwijten.”
Timo van der Marel was in de zesde en voorlaatste rally van de ADAC Opel e-Rally Cup 2021 extra gebrand op een goed resultaat: “De tijdstraf die ik de vorige rally kreeg opgelegd, waardoor een podiumplaats aan m’n neus voorbij ging, zat me nog steeds niet lekker. Bovendien was dit misschien wel de laatste kans om nog aanspraak te maken op een top 3-notering in het eindklassement.”
Start in het donker
De ADAC Knaus Tabbert 3 Städte Rallye 2021 begon anders dan anders doordat de eerste twee proeven in het donker werden gereden. “In het donker rijden hoort bij de rallysport. Maar normaliter wordt de eerste proef in daglicht verreden, zodat je de omgeving beter kunt verkennen. Dat was nu niet het geval en dat maakt het net ietsje lastiger. Toch waren Erwin en ik de snelste in de eerste twee proeven en bouwden we een voorsprong van zo’n acht seconden op. In de vier proeven op zaterdag hebben we voluit gereden en liet de Opel Corsa-e Rally zich van zijn beste kant zien. Ik voel me steeds beter in de elektrische rallyauto en kon de proeven redelijk goed managen.”
Gebrek aan power
Nadat Timo van der Marel op zaterdag zijn derde proef wist te winnen, kreeg hij in de laatste proef te kampen met batterijproblemen. “Het is nog onduidelijk wat het probleem precies was, maar er was iets met de batterij waardoor we power tekort kwamen en onze topsnelheid 25 km/u lager lag dan die van de concurrentie. Ondanks dat we een heel goede stage reden en echt in topvorm waren, hebben we hierdoor tijd verloren. En dan eindig je uiteindelijk met 0,1 seconde achterstand op de nummer 1 in het overall-klassement. Het kleinst mogelijke tijdsverschil. Hoe verzin je het!?”
Ontdekkingstocht
Ondanks dat de eindoverwinning op een haar na werd gemist, is Timo van der Marel positief over het gehele rallyweekend. “Ik kan mezelf niets verwijten. We waren heel snel en ik heb genoten van de performance van de Opel Corsa-e Rally. Maar de ADAC Opel
e-Rally Cup is ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische auto’s en dit (eerste) seizoen is voor iedereen een ontdekkingstocht. De problemen met de batterij waren nieuw voor de organisatie. Het was heel koud, dus wellicht had het daarmee te maken. Het wordt in ieder geval tot de bodem uitgezocht om de betrouwbaarheid van Opel Corsa-e Rally verder te verbeteren. Dat is natuurlijk positief. Door de minimale tijdsverschillen was het bovendien een spectaculair rallyweekend. Door de spanning tijdens de proeven trekt de ADAC Opel e-Rally Cup steeds meer rallyfans. Dat is een groot compliment aan de organisatie.”
Laatste strohalm
Van 28 t/m 30 oktober 2021 staat alweer de laatste rally van de ADAC Opel e-Rally Cup 2021 op het programma: de AvD-Sachsen-Rallye in het Duitse Zwickau. Met een achterstand van zeven punten op de nummer drie in het klassement is dit voor Timo van der Marel de laatste kans om een podiumplaats in het eindklassement te bemachtigen. “De laatste strohalm kun je wel zeggen, omdat onze belangrijkste concurrent weinig punten heeft gescoord dit weekend. Dat moet de volgende ronde weer gebeuren en wij mogen geen steek laten vallen. Niets is onmogelijk, maar het wordt een heel lastige klus. Wij gaan ervoor! Nog een leuk feitje: ook de Nederlandse rallytalent Jari van Hoof neemt deel aan de AvD-Sachsen-Rallye. Dus zijn er twee Nederlandse teams die aan de start verschijnen, dat is wel bijzonder!”
ADAC Opel Corsa-e Rally Cup
De ADAC Opel Corsa-e Rally Cup is ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. Het eerste seizoen van deze rallycompetitie voor elektrische auto’s doen teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het team dat namens Opel Nederland aan de start verschijnt, wordt geleid door Timo van der Marel, die ook de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team wil met de deelname elektrisch rijden een prikkelende impuls geven, gedurende het gehele seizoen, op én buiten het parcours.
Over de Corsa-e Rally
De Opel Corsa-e Rally is gebaseerd op de succesvolle Opel Corsa-e en is voorzien van een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De Corsa-e Rally is uitgerust met dezelfde 50 kWh lithium-ion batterij als de Corsa-e productieauto. Uiteraard voldoet de auto volledig aan de FIA-reglementen dankzij een geïntegreerde rolkooi, brandblusser en veiligheidsharnassen. De aanschafprijs voor een Opel Corsa-e Rally bedraagt € 49.900,- exclusief BTW.
Top 5 overall-klassering ADAC Knaus Tabbert 3 Städte Rallye 2021
Rijder/navigator | Tijd | Verschil |
1 Reiter M. / Meter L. | 46:55,4 | |
2 Van der Marel T. / Berkhof E. | 46:55,5 | +00:00,1 |
3 Kattenbach A. / Felke A. | 47:23,2 | +00:27,7 |
4 Lemke C. / Bemman J. | 47:49,1 | +00:25,9 |
5 Waldherr L. / Dorfbauer C | 48:13,8 | +00:24,7 |
Bron: pb opel nederland
Foto: pb opel nederland