De ELE rally die afgelopen zaterdag verreden werd, liep voor het Kobus Tuning Competition team uit op een kleine teleurstelling. Na de onverwachte zege in de Hellendoorn rally, waren de verwachtingen hooggespannen en het doel duidelijk: ‘Een podiumklassering behalen’. Na de eerste lus van drie klassementsproeven bleek dat dit doel ver weg was. Gebrek aan vertrouwen in de Skoda Fabia R5 en in het bijzonder de remmen was de boosdoener. Tijdens de eerste service bleek een technisch probleem de oorzaak te zijn. Dit werd opgelost door het team, maar Gert-Jan kon vervolgens moeilijk helemaal in zijn ritme komen. Na een goede opmars was het podium binnen handbereik, maar een foutje dat resulteerde in een spin wierp Gert-Jan en Martin terug naar de vierde plaats.
Waar de ELE rally normaliter verdeeld over twee dagen in juni verreden wordt, werd het evenement dit jaar ingekort en verschoven naar oktober. Ondanks deze verschuiving was het zoals zo vaak tijdens de ELE zonnig en droog. Op het ééndaagse programma stonden elf klassementsproeven met 130 kilometer op snelheid. Vooraf leek het een duel tussen vijf equipes te worden, maar tijdens de eerste proef haakten Gert-Jan en Martin al af met remproblemen. De vijfde plaats in het algemene klassement was het resultaat na de eerste lus van drie klassementsproeven. Bob de Jong maakte zijn favorietenrol waar en stond eerste in de tussenstand. Gevolgd door Jim van den Heuvel en Michiel Becx.
Tijdens de eerste service van de wedstrijd werd het probleem met de remmen gevonden en door het team opgelost. Het vertrouwen in de Skoda Fabia R5 keerde langzaam terug, de tijden werden beter, maar de scherpte die Gert-Jan en Martin in Hellendoorn hadden ontbrak nog. Door fouten van de concurrentie en sterk verbeterde tijden, werd vervolgens wel opgeklommen naar de derde plaats algemeen.
Tijdens de achtste klassementsproef op het militaire terrein ‘Strijpse Kampen’ zaten de top vijf rijders nog binnen de 1,5 seconden, maar op de volgende proef maakte Gert-Jan een zeldzaam foutje, wat resulteerde in een spin. De kans op een podium leek hierdoor verkeken. Gert-Jan en Martin kwamen vervolgens wel in hun ritme en wisten in het donker op klassementsproef Sint Oedenrode de snelste tijd te noteren. De derde plaats leek weer voor het snelle duo te zijn en ook op de laatste klassementsproef werd een tweede tijd gereden. In de tijdswaarneming stonden Gert-Jan en Martin op dat moment op de derde plaats. Een tweede tijd op de laatste proef op het industrieterrein Ekkersrijt in Son leek genoeg te zijn voor het podium. Helaas bleek er verwarring te zijn door een fout in de tijdswaarneming en was het Jim van den Heuvel die er met de derde plaats vandoor ging. De wedstrijd werd gewonnen door Bob de Jong, met Kevin van Deijne op de tweede plaats.
De strijd om het podium werd uiteindelijk beslist door een fictieve normtijd op de derde klassementsproef van de wedstrijd. Door de crash van Piet van Hoof werd de klassementsproef geneutraliseerd en kreeg concurrent Jim van den Heuvel op basis van een ‘rekentool’ een snellere tijd toebedeeld dan de tijd van Gert-Jan en Martin. Deze tijden waren door een fout van de organisatie niet meegenomen in de totale rijtijd, waardoor de verwarring ontstond.
“De hele wedstrijd verliep al niet zo soepel en dan is het mislopen van het podium na onze problemen helemaal zuur. Ik begrijp dat de KNAF de competitie wil verbeteren en deelnemers niet wil benadelen bij een neutralisatie van een proef. Maar ik mis een klein beetje transparantie in de manier waarop de normtijden nu tot stand komen. We zullen opheldering vragen en we hopen dat deze ‘rekenmethodiek’ openbaar gemaakt wordt zodat het altijd duidelijk en eenduidig is wat de deelnemers kunnen verwachten. Ik wil nog wel afsluiten met de felicitaties aan Jim voor zijn derde plek. Wij hadden het dit weekend ook niet verdiend.”, aldus Gert-Jan Kobus.
Helaas bracht de ELE rally niet het gewenste resultaat. De volgende wedstrijd op het programma van het Kobus Tuning Competition team is de Twente rally. Hier hoop het team weer mee te strijden voor de overwinning.
Bron: pb kobus tuning rallyteam
Foto’s: J. Verhagen – Autosportnieuws.be