Heel wat uurtjes nachtelijk zwoegen kostte het de monteurs van het Rookie Rally Team om de Mitsubishi Lancer Evo X klaar te krijgen voor de 52e ELE Rally. Dit om de motor- en gevolgschade, ontstaan in de Rallye de Wallonie, te repareren.
“Ik ben mijn monteurs, die veel vakmanschap en doorzettingsvermogen hebben getoond, veel dank verschuldigd. Dankzij hun harde zwoegen kon ik dit weekend aan de start staan van de ELE Rally,” zegt rijder en kopman van het team, Antoine van Ballegooijen. “Het heeft er lange tijd om gespannen of we de Lancer op tijd klaar konden krijgen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.”
Eén van Nederlands mooiste rally’s moest voor deze editie de nodige kilometers klassementsproef inleveren vanwege het slechte weer van de voorgaande dagen. De organisatie moest noodgedwongen grote gedeelten van het onverhard uit de route schrappen. “De eerste vierwiel aangedreven wagens zouden er nog wel doorgekomen zijn,” zegt Antoine. “Na pakweg een 15 tot 20 tal deelnemers zou het onverhard helemaal kapot gereden zijn en vooral de tweewiel aangedreven auto’s zouden hopeloos vast zijn komen te staan. Een tweede doorkomst over datzelfde onverhard zou volledig zinloos zijn geweest. Een goede beslissing van de organisatie maar het blijft natuurlijk wel jammer.” Volgens Van Ballegooijen is er echter nog wel een puntje voor de evaluatie over hoe de wijzigingen zijn gecommuniceerd.
Het zou, gegeven de weersomstandigheden, een wedstrijd worden waar de bandenkeuze een belangrijke rol zou gaan spelen. Krijgen we de komende boucle regen, liggen er nog plassen water of blijft het zelfs droog? De vrijdagavond begon geheel droog, of had de Romeinse Oppergod Pluvius nog wat water over om naar beneden te laten vallen? Dat laatste was inderdaad het geval, waardoor het grip niveau tijdens de tweede doorgang eigenlijk per meter wisselde van voldoende grip tot helemaal geen grip.
De uit Nuenen afkomstige ondernemer had, samen met zijn uit Egchel afkomstige navigator Johan Findhammer, de keuze gemaakt om tóch op slicks te gaan rijden. Dat leverde op die plekken met wat minder grip soms een tricky situatie op. Desondanks kon vrijdagnacht de wagen veilig en wel in het Parc Fermé worden gestald.
Op zaterdagmiddag ging de wedstrijd weer van start. De zon was inmiddels doorgebroken en het beloofde een prachtige dag te worden. Toch bleef de hele middag de dreiging van regen aanwezig maar wist niemand precies wáár deze zou vallen. Gelukkig bleef het beperkt tot het serviceterrein. Daar viel het met bakken tegelijk uit de hemel, zodanig dat vele serviceplaatsen volledig blank kwamen te staan. Ook de plek van het Rookie Rally Team hield het niet droog. Toch doken de monteurs onverwijld op hun rug onder de auto toen het nodig was. “Respect,” zei Antoine. “Zonder aarzelen worden de monteurs kletsnat, alleen maar om ons in de wedstrijd te houden! Groot respect!”
Op de klassementsproef Strijpse Kampen bleek de afstelling van de schokbrekers niet optimaal te zijn. Daarnaast bleek de hardste compound van de band, waarover het team kon beschikken, niet hard genoeg te zijn om het verschil te kunnen maken en waren teams die deze banden wél hadden flink in het voordeel. In de derde boucle werd er echter weer met intermediates gereden. Deze banden houden het midden tussen een regen- en droogweerband.
Tijdens de laatste boucle hadden Antoine en Johan een dusdanig grote voorsprong opgebouwd, dat ze een meer behouden rijstijl aannamen om de finish te kunnen bereiken. Ze lagen twee minuten achter op de veel snellere wagens vóór hen en lagen twee minuten vóór op de eerste belager. Een zesde plek algemeen en een tweede plek in de groep N4, werd hun deel.
De Lancer Evo X zal op een aantal punten nog geoptimaliseerd worden, waarna het team over twee weken aan de start zal staan van de Vechtdalrally rondom Hardenberg. Antoine en Johan wisten daar vorig jaar een keurige tweede plaats in de groep N4 te behalen en dit jaar willen ze opnieuw hoge ogen gaan gooien.
Bron: pb rookie rallyteam
Foto’s: J. Verhagen