Afgelopen weekend nam het team van Rallysport Utrecht met twee auto’s deel aan de ADAC Rallye Stemweder Berg. Deze wedstrijd telde mee voor de ADAC Opel Rallye Cup, waarvoor het team zich met twee auto’s als Nederlandse afvaardiging heeft ingeschreven.
Na de crash in de AvD Sachsen Rallye, waarbij de Opel Adam van Ernst en Wout zwaar beschadigd werd, leek de deelname dit weekend in het geding te komen. Echter, door de massale inzet van haar ondersteunende partners, kon de Opel Adam weer ingezet worden. Het team van Onderwater Truckrestauratie zorgde ervoor dat de Opel Adam er weer strak bij kwam te staan en Autobedrijf Peco zorgde ervoor dat de Adam weer juist op de banden kwam te staan. Het team van DMprintmedia liet de Adam er weer uitzien alsof er nooit wat was gebeurd.
“We hadden op voorhand bedacht dat ik alleen naar de Rallye Stemweder Berg zou gaan,” zei Martin Menzing. “We dachten dat de Adam van Ernst nooit op tijd klaar zou zijn, maar dankzij de inzet van onze partners is het toch gelukt. Daar zijn we erg blij mee en dus zijn we hen ook echt heel veel dank verschuldigd.”
Het team van Rallysport Utrecht nam reeds diverse keren deel aan deze wedstrijd. “Vorig jaar reden we hier nog met onze Mitsubishi Lancer Evo, maar vielen we voortijdig uit,” vertelt Martin. “Dit jaar ging het echter geweldig. Het is een superleuke wedstrijd waarbij nauwelijks langere rechte stukken te vinden zijn. Om de paar honderd meter is wel weer een bocht. Het enige probleempje dat we nog hadden was dat de wiellagers op de auto van Ernst het begaven. Die hebben we tijdens de service kunnen vervangen door SKF lagers, maar hadden daarvoor een paar minuten langer nodig dan de geplande servicetijd. Daardoor liep Ernst een tijdstraf van 40 seconden op,” analyseert Martin Menzing.
Door die opgelegde tijdstraf van 40 seconden werden Ernst Kranenburg en zijn navigator Peter van Teunenbroek, tiende. “Hier ben ik in het geheel niet ontevreden over,” zegt Ernst. “Het duurde even voordat ik mijn ritme weer had teruggevonden. Door de crash in de Sachsen Rallye was ik toch wat voorzichtig geworden, zoekende. Naarmate de wedstrijd vorderde kon ik mezelf herpakken en wist zelfs een zevende tijd op de negende klassementsproef op de klokken te zetten. Daarna bleven we steeds rondom de tiende plaats presteren. Al met al ben ik daar zeer zeker erg tevreden over. Als we de lagers binnen de gestelde tijd hadden kunnen wisselen was ik negende geworden. Helaas heeft het niet zo mogen zijn, maar ik kijk desondanks met een heel positief gevoel terug.”
Martin Menzing reed met gelegenheidsnavigator Ronaldo Lier naar een twaalfde plaats in de ADAC Opel Rallye Cup. “We hebben werkelijk waar geen enkel probleem gehad,” verteld Martin. “De auto is super en ik leer met deze Opel Adam steeds verder mijn grenzen op te zoeken. Op de elfde klassementsproef waren we de eerste deelnemer na een crash van onze voorganger. We zijn gestopt om te kijken of we onze hulp konden aanbieden. De organisatie heeft ons daarom uiteindelijk een tijd toebedeeld.
Op de kalender van de ADAC Opel Rallye Cup staat de Wartburg Rallye. Deze wedstrijd laat het team van Rallysport Utrecht echter aan zich voorbijgaan. “We zitten met de vakantieplanning op kantoor en daarnaast moeten de versnellingsbakken gereviseerd worden. De volgende wedstrijd is de topwedstrijd van het seizoen, de ADAC Rallye Deutschland van 16 tot en met 19 augustus 2018. Deze wedstrijd telt mee voor het wereldkampioenschap rally, het WRC. Het rallycentrum is gevestigd bij Saarbrücken maar op vrijdag wordt er gereden door de wijnranken nabij Trier.
Bron: pb rallyteam utrecht
Foto’s: pb rallyteam utrecht