Ondanks een teleurstellende vijfde plaats sluiten Kevin van Deijne en Hein Verschuuren de Hellendoorn Rally met een positief gevoel af. Technische tegenslag verhindert hen om een topklassering neer te zetten maar leren het team wel veel over de auto.
Na twee podiumplaatsen in de eerste twee wedstrijden van het seizoen hoopt Van Deijne die sterke lijn voort te zetten in de Hellendoorn Rally. Hoewel dit seizoen vooral als leerjaar wordt beschouwd om de auto en pace-notes helemaal op punt te krijgen ligt het team na twee wedstrijden eerste in het kampioenschap en wordt er dus ook naar de klasseringen gekeken.
De Hellendoorn Rally wordt dit jaar, zoals alle wedstrijden, over één dag verreden. De beruchte vrijdagavond vervalt maar op de lange zaterdag krijgen de deelnemers tien zware klassementsproeven voorgeschoteld die bovendien voor zo’n 20 procent uit onverharde paden bestaan, uniek in Nederland.
Al op de eerste proef gaat het mis voor Van Deijne als een aanpassing in de afstelling van de auto verkeerd uitpakt. Hierdoor heeft de auto te veel last van overstuur en is Van Deijne meer aan het vechten met de auto dan aan het vechten voor de seconden. De aanpassing wordt gecorrigeerd maar op de twee volgende proeven is het vooral zoeken om het ritme weer te vinden.
Een comeback zit er daarna niet meer in. In de middag begint de auto minder goed te lopen, een probleem dat naar mate de wedstrijd vordert verergert. De auto uitschakelen en weer starten biedt even soelaas maar korte tijd later valt het vermogen weer weg. Wanneer Van Deijne op het gaspedaal trapt gebeurt er soms helemaal niets en uiteindelijk mag men van geluk spreken dat het serviceterrein wordt bereikt. Daar blijkt de gashuisklep de boosdoener die op de laatste service vervangen wordt. Zo kunnen de afsluitende twee proeven eindelijk op volle snelheid worden afgewerkt maar resteren er nog onvoldoende kilometers om de opgelopen achterstand goed te maken.
De volgende wedstrijd van het kampioenschap brengt het team terug naar ‘huis’ als op 9 oktober de ELE Rally wordt verreden rondom Eindhoven. Deze wedstrijd, de vierde ronde van het Open Nederlands Rallykampioenschap, is de thuisrally van zowel Kevin als Hein en nu de auto goed helemaal goed loopt is er in de ELE Rally maar één doel, winnen.
“Op de eerste proef vanochtend hebben we de afstelling aangepast, dat pakte verkeerd uit en daarna was het zoeken naar ritme. Vervolgens begon de auto slecht te lopen en was het vermogen soms helemaal weg. Dat bleek door de gashuisklep te komen en die hebben we kunnen vervangen waarna de auto eindelijk echt goed liep. In die zin was het wel een goede wedstrijd omdat we veel over de auto hebben kunnen leren, wat werkt qua afstelling maar ook over het probleem met het vermogen. Nu loopt hij goed en zijn we 100% klaar voor de ELE Rally.” Aldus Kevin van Deijne.
Uitslag Hellendoorn Rally, Hellendoorn, 18-9-2021
1. G. Kobus/M. Nortier – Skoda Fabia R5; 1:12.32,7
2. B. de Jong/B. Degandt – Hyundai i20 R; +2,3
3. J. van den Heuvel/J. Dockx – VW Polo R5; +40,8
4. B. van Kamperdijk/N. Muilwijk – VW Polo R5; +1.13,1
5. K. van Deijne/H. Verschuuren – Skoda Fabia R5; +1.44,7
6. M. Debackere/M. Krieger – Skoda Fabia R5; +2.00,0
7. N. den Braber/J. Ruiter – Hyundai i20 R5; +3.42,1
8. L. Parren/F. Stultiens – Mitsubishi Lancer Evo X; +5.43,4
9. M. van den Brink. A/ Hulzebos – Mitsubishi Lancer Evo IX; +6.10,4
10. H. Vossen/E. de Wild – Ford Fiesta R5; +6.51,2
Kalender Open Nederlands Kampioenschap
1. GTC Rally, Achtmaal 10-7-2021 3e plaats
2. Vechtdalrally, Hardenberg 28-8-2021 3e plaats
3. Hellendoornrally, Hellendoorn 18-9-2021 5e plaats
4. ELE Rally, Son 9-10-2021
5. Twente Rally, Hengelo 31-10-2021
6. Achterhoek Rally, Eibergen 20-11-2021
7. Int. Drenthe Rally, Assen (TT Circuit) 27-11-2021
Bron: pb deijne motorsport
Foto’s: J. Verhagen