Op zaterdag 8 april vond de eerste Centraal Nederland Rally plaats. Een wedstrijd waarbij twee klassementsproeven waren uitgezet, één bij het buurtschap Huinen in de gemeente Putten en een tweede bij Zeumeren in de gemeente Barneveld.
Met 38 deelnemers in de rally, 28 deelnemers in de Shortrally en 7 deelnemers bij de Legends kwamen er 73 deelnemers voorbij aan het in groten getale toegestroomde publiek. Ook de organisatie is verheugd zoveel deelnemers aan de start hebben mogen verwelkomen.
De toeschouwers kon een zeer gevarieerd en internationaal deelnemersveld worden voorgeschoteld. Vooraan zou de strijd gaan tussen twee World Rally Cars, wagens die eerder in de eredivisie van de rallysport, werden gebruikt. Eén van de twee zou uit Finland komen, maar deze deelnemer moest om familie redenen zijn inschrijving terugtrekken. Erik van Loon, die de enige overbleven World Rally Car, de Subaru Impreza WRC, bestuurde, kreeg daarmee alleen concurrentie van Bob de Jong in een DS3 R5 en thuisrijder Jasper van den Heuvel. Jasper had in de Zuiderzeerally al laten zien dat, ondanks een wagen uit een lagere klasse, het de top toch lastig kon maken.
In zijn thuiswedstrijd liet hij zien dat met de regerend Nederlands Kampioen, rekening gehouden moet worden. Vanaf de eerste meters voerde hij het klassement aan en nadat Erik van Loon aan het einde van de wedstrijd zijn auto met problemen aan de kant moest zetten, was het duidelijk wie de overwinning mee naar huis zou nemen. De derde plaats was er voor Jim van den Heuvel, die de deze wedstrijd gebruikte als voorbereiding op zijn deelname aan de Transilvania Rally in Roemenië.
In de Centraal Nederland Shortrally was de overwinning van Piet-Hein van der Heijden. Hij startte voor het eerst met een auto in de R5 categorie, een Ford Fiesta. Naarmate hij meer kilometers maakte, raakte Piet-Hein meer en meer vertrouwd met de auto en bouwde zijn voorsprong op Janur Monshouwer uit tot bijna een minuut. Derde werd Marc Schipper met een BMW M3.
In zijn fraaie Ford Escort werd Ben ten Hove eerste bij de Legends. Hij liet Udo Karsmit in de BMW en Robert Miller in de Austin Healy achter zich. Waar een reguliere rally draait om pure snelheid, rijden de Legend deelnemers een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid.
In de aanloop naar het evenement kende de organisatie vele tegenslagen op het gebied van vergunningen. Zo was het de bedoeling een klassementsproef bij Uddel, in de gemeente Apeldoorn uit te zetten. Al vroeg werd daarover contact opgenomen met de die gemeente. Ondanks alle constructieve voorbereidingen en diverse aanpassingen, koos deze gemeente er op het allerlaatste voor de vergunning uiteindelijk niet te verstrekken.
Om het evenement toch een volwaardige en gevarieerde wedstrijd te laten zijn, bedacht de organisatie het plan om de klassementsproef bij Huinen, na de eerste twee doorkomsten, van rijrichting om te draaien. Daarmee zou voor de rijders, qua karakter, toch een volledig nieuwe klassementsproef ontstaan. De vergunning liet dit echter niet toe. Voorzitter van het organisatiecomité Lammert van de Hel had toen, in de nog weinig resterende tijd, twee opties: óf de wedstrijd zou in zijn geheel worden afgeblazen, óf de deelnemers moesten wat vaker de overgebleven klassementsproeven in de originele rijrichting blijven rijden. Aangezien er al maandenlang veel energie in het organiseren van het evenement was gestoken, koos de organisatie ervoor om voor de tweede optie te opteren.
Ook op de wedstrijddag zelf bleven de perikelen met de vergunningen de organisatie parten spelen. Door een aantal ongevallen en het feit dat de Legends méér tijd nodig hadden om de klassementsproeven af te leggen dan vooraf berekend was, moest de wedstrijd voortijdig, omdat de tijd in de vergunning overschreden raakte, gestaakt worden. De deelnemers lieten bij de finish weten dit erg jammer te vinden. Veel van hen roemden de klassementsproeven, waarin volgens hen alles zat wat een rally moet zijn. Volgens velen waren het zelfs de mooiste van Nederland.
PB – Centraal Nederland Rally
Foto – Centraal Nederland Rally