Tot eind toe spannende ELE Rally R5 prooi voor snelle Skoda equipe
De 53e ELE Rally die dit weekeinde in de omgeving van Eindhoven werd verreden stond van start tot finish bol van de spanning, waarbij de top-vier rijders kans maakten op de zege. Jasper van den Heuvel eiste die zege uiteindelijk op de allerlaatste klassementsproef voor zich op en won de rally met een miniem verschil van slechts 0,3 sec op naaste belager Piet van Hoof. De voor de Nederlandse rallysport nieuwe Eurol R5 Rally Challenge kende een veelbelovende start, waarbij een felle strijd om de zege werd geleverd door Hermen Kobus (Skoda) en Bob de Jong (DS). Kobus bezette bovendien de derde podiumplaats en gaat na de eerste ronde van de Eurol Rally Challenge aan de leiding in de tussenstand.
De ELE Rally telde dit jaar 17 klassementsproeven over een totale lengte van 156,85 km. Direct na de start in Veldhoven ontspon zich een interessante en intens spannende strijd om de leiding. Op de eerste dag wonnen Jasper van den Heuvel, Piet van Hoof en Skoda R5 rijder Hermen Kobus een of meer proeven en nam Jasper van den Heuvel een voorsprong van een luttele 3 seconden op Kobus mee naar de tweede dag, met Piet van Hoof op de derde plaats op 17,2 sec en Bob de Jong op 20 seconden. Zaterdagochtend zag Bob de Jong zijn kans op de openingsproef van Strijpse Kampen; en ook op de daaropvolgende proef was De Jong snel, maar moest hij Van Hoof nog voor zich dulden. Dat bracht de top-4 op ruim 11 seconden bij elkaar! Zo spannend was een Nederlandse rally zelden en het toont aan dat de spectaculaire R5 auto’s het de traditioneel sneller geachte Mitsubishi’s steeds lastiger gaan maken. Op de 10e proef (Strijpse Kampen) werd dat nog eens onderstreept toen twee R5’s de ranglijst aanvoerden. Maar de strijd om de totaalzege bleef voortduren tussen Van Hoof en Van den Heuvel. Toen De Jong op de 11e proef lek reed en 30 seconden verloor wist hij dat hij de welverdiende R5 zege aan de sterk rijdende Kobus moest laten.
Intussen was Piet-Hein van der Heijden steeds beter op dreef in zijn R5 Fiesta en maakte hij indruk door op een uitstekende vijfde plaats in de rally en de derde plek in de Eurol R5 Rally Challenge af te stevenen. Henk Vossen – die aantrad met een compleet nieuwe Fiesta R5 – kwam gaandeweg beter in zijn ritme en sloot de rally als 10e af, waarbij hij als vierde werd geklasseerd in het R5 klassement. Voor alle deelnemers betekende het warme weer een extra uitdaging. Veel drinken was dan ook het devies, en niet alleen water, ook het gebruik van zoutoplossing was gewenst.
1e plaats: Hermen Kobus (Nijmegen)
“Ik heb een beetje dubbel gevoel aan de ELE Rally overgehouden, omdat we een heel mooie strijd hebben geleverd en de top-4 echt een hoog tempo heeft gereden. Op de laatste proeven heb ik alles gegeven, maar door het vermogen van de Groep N’s kunnen wij het op de power proeven gewoon niet van hen winnen. En dat is spijtig, want ik vind een derde plaats algemeen prachtig als ik een gelijke strijd heb gevoerd, maar nu voelt dat anders. De R5 Challenge is echt een aanwinst en ik vond het dan ook jammer dat Bob lek reed; ik had graag nog tot de finish met hem verder gestreden om de overwinning.”
2e plaats: Bob de Jong (Essen, België)
“De ELE Rally heeft meer spanning opgeleverd dan vooraf werd verwacht. Ik ben dan ook tevreden met mijn tweede plek in de Eurol R5 Rally Challenge. Door de lekke band op KP11 moest ik de intense strijd met Hermen staken, hoewel we toch probeerden de druk erop te houden, want je weet nooit hoe het loopt. Vrijdagavond kwam ik maar moeilijk in mijn ritme, maar zaterdagochtend waren we meteen scherp en kon ik de aanval (met succes) kiezen. Ik zie de GTC Rally, mijn ‘thuisrally’ dan ook met vertrouwen tegemoet en hoop weer op een mooie strijd in de R5 klasse.”
3e plaats: Piet-Hein van der Heijden (Lommel, België)
“Wat een bijzondere ‘thuisrally’ was dit voor mij. Enerzijds door de hitte, maar vooral toch door mijn deelname aan de Eurol R5 Rally Challenge. En dat werd dan ook nog beloond met een prachtige vijfde plaats overall en derde in de challenge! Ik heb een hartstikke mooi weekeinde gehad en heb mij prima geamuseerd. En wat een geweldige auto is zo’n R5 – het publiek vindt de R5’s mooi en stoer, maar om mee te rijden is hij geweldig. Op Strijpse Kampen kon ik echt wat proberen en dan is het toch fantastisch als je in een lange powerdrift de auto onder controle hebt? Dat smaakt naar meer; wellicht tot in 2018!”
4e plaats: Henk Vossen (Tegelen)
“De keuze voor een lange overbrenging in de nieuwe Fiesta pakte niet goed uit. De auto reageerde daarop minder fijn dan tijdens mijn debuut met de R5 in de Rallye Monte Carlo in januari. Met de haakse bochten komt dat gewoon niet zo goed uit. Gelukkig voelde ik mij zaterdag meer op mijn gemak in de auto en op de ruimere proeven werden mijn tijden dan ook steeds beter. Ik had mij vooraf ook geen illusies gemaakt dat ik het de ‘jongkies’ moeilijk zou kunnen maken. Ik heb mij meer dan uitstekend vermaakt en twee bussen met gasten van mij ook! En daar doen we het toch allemaal voor.”
Uitslag 53e ELE Rally – Eurol R5 Rally Challenge (in vet):
- Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker, Mitsubishi Lancer Evo X, 1 uur 39 min 18,3 sec
- Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, op 0,3 sec
- Hermen Kobus/Erik de Wild, Skoda Fabia R5, op 18,1 sec
- Bob de Jong/Bjorn Degandt, DS3 R5, op 1 min 12,8 sec
- Piet-Hein van der Heijden/Johan Schop, Ford Fiesta R5, op 4 min 51,7 sec
- Steen Andersen/Mie Petersen (DK), Mitsubishi Lancer Evo X, op 7 min 3,0 sec
- Henk Vossen/Sander van Barschot, Ford Fiesta R5, op 8 min 27,6 sec
Ranking Eurol R5 Rally Challenge na 1 wedstrijd:
POS. RIJDER ELE GTC Hellendoorn TOTAAL
- Hermen Kobus, Skoda Fabia 25 25 punten
- Bob de Jong, DS3 18 18 punten
- Piet-Hein van der Heijden, Ford Fiesta 15 15 punten
- Henk Vossen, Ford Fiesta 12 12 punten
Snelsten op de proeven – Eurol R5 Rally Challenge (ELE Rally):
1e 2e 3e 4e
Kobus 12* 5 – –
De Jong 6* 10 1 –
Van der Heijden – 1 16 –
Vossen – – – 17
* 1 x ex-aequo
Volgende ronde Eurol R5 Rally Challenge: GTC Rally (8/9 juli)
Bron: pb eurol r5 rally challenge
Foto’s: Erik van ’t Land/RallyPicture