Het begin van de tweede wedstrijddag leverde geen bijzondere wedstrijdfeiten op, maar het wordt wel ontzettend spannend. Bryan Bouffier heeft de eerste plaats wel op een gouden schaaltje aan Freddy Loix gegeven door een probleem met het differentieel achteraan. Deze ochtend stond de top 5 binnen de 31″8, terwijl ze nu gegroepeerd zijn op… 17″7!
Stéphane Lefebvre (DS 3 R5) was het best wakker deze ochtend. De Citroën-piloot reed de snelste tijd op de eerste twee proeven. Met 4 snelste tijden op zijn actief op de eerste twee proeven deze ochtend, is hij momenteel de beste performer in deze 52ste Kenotek Ypres Rally. Hij volgt op 0″5 van Kris Princen en nadert tot op 17″7 van de voorlopige leider.
Zijn landgenoot Bryan Bouffier (DS 3 R5) schitterde minder, want hij verloor achtereenvolgens 9″4 en 11″4 met zijn DS 3 R5, vooral door een defect achterdifferentieel. Freddy Loix kreeg de leidersplaats daardoor in de schoot geworpen. Hij keerde terug naar Ieper met een voorsprong van 6″7 op de tweede, nog steeds Bryan Bouffier.
Voor het overige had Jaroslav Orsak problemen met de versnellingsbak op zijn Ford Fiesta R5, waardoor Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) terug in de top 10 kon komen, ondanks kleine remproblemen op de laatste kilometers van de Kemmelberg. Davy Vanneste, vanochtend als 12de gestart, heeft problemen met de motor, waardoor hij naar de 25ste plaats is gezakt. Voor Melissa Debackere is het erger. De Wervikse ging in de fout op KP 8 en moest opgeven. Ze stond op een mooie 14de plaats. Petter Kristiansen beleefde een rotweekend. Nadat hij zijn Skoda Fabia S2000 definitief parkeerde in een gracht gisteren in Wijtschate (KP 2), ging hij deze keer over de kop op de openingsproef.
Dankzij deze verschillende wedstrijdfeiten is Tim Van Parijs met zijn Porsche 997 GT3 opgerukt naar de 15de plaats. Op de 18de en 19de plaats volgen Marijan Griebel en Christophe Ingram, de twee jongeren met hun Opel Adam R2. Zij strijden voor de zege in RC4 en het verschil is amper 6″2.
Deze namiddag volgt een serieuze uitdaging met de lus Reninge, Watou en Westouter-Boeschepe.
SS | Name | Km | Scratch | Tot | Time | Average |
Friday 24.06.2016 | ||||||
1 | Dikkebus 1 | 8.33 | Bouffier | 1 | 07’06’’4 | 106.46 km/h |
2 | Wijtschate 1 | 13.81 | Lefebvre | 1 | 07’55’’4 | 104.58 km/h |
3 | Mesen 1 | 7.48 | Verschueren | 1 | 04’17’’6 | 104.53 km/h |
4 | Langemark | 12.56 | Lefebvre | 2 | 07’06’’5 | 106.02 km/h |
5 | Dikkebus 2 | 8.33 | Bouffier | 2 | 06’57’4 | 108.76 km/h |
6 | Wijtschate 2 | 13.81 | Bouffier & Loix |
3 2 |
07’46’’3 | 106.62 km/h |
7 | Mesen 2 | 7.48 | Verschueren | 2 | 04’15’’5 | 105.39 km/h |
Saterday 25.06.2016 | ||||||
8 | Kemmelberg 1 | 13.60 | Lefebvre | 3 | 8’11’’2 | 99.67 km/h |
9 | Hollebeke 1 | 23.23 | Lefebvre | 4 | 13’01″5 | 107.01 km/h |
10 | Reninge 1 | 14.50 | … | … | … | … |
11 | Watou 1 | 14.29 | … | … | … | … |
12 | Westouter-Boeschepe 1 | 19.28 | … | … | … | … |
13 | Kemmelberg 2 | 13.60 | … | … | … | … |
14 | Hollebeke 2 | 23.23 | … | … | … | … |
15 | Reninge 2 | 14.50 | … | … | … | … |
16 | Watou 2 | 14.29 | … | … | … | … |
17 | Westouter-Boeschepe 2 | 19.28 | … | … | … | … |
Classification after SS9
1. Loix-Gitsels (Škoda Fabia R5 #10), 1 :07’01″2 ;
2. Bouffier-Giraudet (DS3 R5 #3), + 6″7 ;
3. Verschueren-Hostens (Škoda Fabia R5 #4), + 15″4 ;
4. Princen-Kaspers (Peugeot 208 T16 #6), + 17″2 ;
5. Lefebvre-Portier (DS3 R5 #2), + 17″7 ;
6. Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5 #12), + 54″6 ;
7. Kobus-De Wild (Škoda Fabia R5 #9), + 1’08″8 ;
8. Tarabus-Trunkat (Škoda Fabia R5 #7), + 1’42″2 ;
9. Tanghe-Cuvelier (Ford Fiesta R5 #21), + 1’45″0 ;
10. Tsjoen-Chevaillier (Ford Fiesta R5 “8), + 1’53″6 ; …
15. De Bock-Heyndricks (Porsche 997 GT3 Cup #55),
1st RGTN, + 4’11″1 ; … 18. Griebel-Kopczyk (Opel Adam R2 #34),
1st RC4, + 5’20″5 ; … 22. Hermann-Maraite (Fiat Punto kit-car #62),
1st NCM, + 5’41″2 ; …
Leadership : ES 1-7 : Bouffier ; ES 8 & 9 : Loix.
Bron: pb kenotek ypres rally
Foto’s: V. Lannoo