Voor de tweede maal slaagde Superstage vzw erin om op Oost-Vlaams grondgebied een rallysprint volgens het boekje te organiseren. Publiekszones, VIPtenten, veel volk, rallyvedetten en bovenal mooi zomerweer… met een staartje. De enige autosportwedstrijd op het grondgebied van Oost-Vlanderen is een… West-Vlaamse organisatie.
Superstage vzw, de inrichters ook van de Rally van Ieper, heeft immers alle contacten in handen om van eender welk evenement een schot in de roos te maken. Pieter Tsjoen werd op de Fiesta R5 vooraf aangekondigd als de topfavoriet. Maar het was Verschueren en de Fabia R5 die meteen 12 seconden smeerde aan de broek van de achtervolgers, in casu, die andere Skoda van Melissa Debackere. Tsjoen, die kon de zegeambities na de eerste ronde al opbergen toen de motor van de Fiesta EVO stilviel. Ondanks de drie besttijden die volgden in de resterende drie passages was de kloof onoverbrugbaar.
Een plotse regenbui zorgde voor heel wat spektakel in de 3de ronde want de koplopers stonden op slicks aan de start toen de hemelsluizen opengingen. Enkele vroeger gestarte rijders profiteerden van de omstandigheden om een goede tijd te zetten en zo zagen we Fred Miclotte, die de 10de tijd reed met zijn Opel Adam R2, en Stefaan Tjoens, derde met zijn Subaru, die hier de basis legde van een dominante zege in de Divisie 1-2. Voor Melissa Debackere was er meer onheil want zij schoof de gracht in en moest opgeven met een beschadigde Skoda… Ondertussen bleef Vincent Verschueren de wedstrijd controleren maar opnieuw vertoonde de Skoda, net als in de nationale wedstrijd in Roeselare een week geleden, een oververhitte motor. Tim Van Parijs kon de Porsche, ondanks het regenweer, op de tweede plaats handhaven. Hij moest nog wel alle zeilen bijzetten om een aanstormende Pieter Tsjoen achter zich te houden. Een mooie troostprijs voor Tsjoen na zijn pech in de openingsronde. En Verschueren? Die hield de Skoda heel en scoorde eindelijk een lang verdiende zege.
“De motor van de Skoda is beresterk. We hebben de ganse dag problemen gehad met de temperatuur. Het is duidelijk dat de motor gereviseerd moet worden. Vorig jaar verloor ik de wedstrijd door een foutje op de eerste proef. Deze keer werkte ik vier keer een feilloze proef af.”, aldus Verschueren.
Op regionaal gebied viel er ook heel wat nieuws te rapen. Beginnen we met de divisie 1-2 waar Stefaan T’Joens met de Subaru weeral een sterke wedstrijd reed met deze keer zelfs een derde tijd algemeen. Het zet T’Joens goed op weg naar de VAS-titel in Divisie 1-2 aangezien Brecht Hoorne (BMW) diende op te geven. Is de kloof geslagen? Steve Becaert stuurde zijn Mitsubishi Lancer EvoX, als eerste VAS-rijder naar een uitstekende 4de plaats. “Ik ben blij dat we deze plaats konden houden”, sprak hij achteraf. “In de regen verloren we teveel tijd, maar uiteindelijk had ik geen plaatsen kunnen winnen. Als je ziet wie er voor ons is geëindigd, dan ben ik super tevreden.” Hij beheerde zijn voorsprong omzichtig en hield bijna 4” over op Geoffrey Vanderschelden, die zijn debuut met de DS 3 R5 van J-Motorsport afsloot op de vijfde plaats, maar binnen de VAS klassering niet meespeelt. Bécaert scoort daarmee weer gouden punten voor de Divisie 3 VAS-titel.
Wel aanwezig was Andy Lefevere, alleen deze keer niet op zijn vertrouwde Evo, maar wel op de BMW 323i E21 van Peter Demeyere bij de Historics. Een gastoptreden zeg maar. “Andy vroeg ons onmiddellijk om wat aanpassingen te doen aan spoor en remverdeling”, wist Christiaan van het service team VADA-racing. En opnieuw zorgde Andy voor de verrassing want op een wagen die hij niet kende haalde hij de zege binnen bij de Historics Divisie 4. Sterker nog, na drie proeven stond Lefevere zelfs op de 5de plaats algemeen, maar in de slotronde moest hij logischerwijze wijken voor het modernere materiaal van Vanderschelden en Bouvart. “Ik ben het nog niet verleerd,” genoot Lefevere.
En bij VADA Racing was er nog meer glorie te rapen want na de late opgave van Michel Casseyas (Opel Ascona) doet Koen Verhaeghe een goede zaak in de Historics tussenstand. Nochtans was de zakenman onderweg met de “oude” Ford Escort motor in afwachting van de herstelling van zijn reguliere Pinto. Hij neemt de leiding in Divisie 4, maar zal die na de Hemicuda wellicht opnieuw moeten inleveren aangezien Koen zijn kansen in de Pinto Cup zal verdedigen in de gelijktijdig lopende wedstrijd in Doornik. Ook Bram Fonteyne deed een goede zaak in het klassement, hij wist met zijn Volvo een knappe 3de plaats te bemachtigen in de Aarova rallysprint.
Bron: pb vas dynamiek
Foto’s: V.Lannoo